Companii

Franke mizeaza pe dublarea pietei de chiuvete in patru ani

23.05.2003, 00:00 54



Franke Romania, cel mai important furnizor de chiuvete pe piata autohtona, are ca obiectiv in acest an vanzari de 6,2 milioane euro, cu peste 12% mai mult decat cifra de afaceri realizata in 2002, a declarat Valeriu Cobaschi, director general al firmei.



Anul trecut, compania, care este prezenta pe piata romaneasca de cinci ani, a realizat vanzari de circa 5,5 milioane de euro, de zece ori mai mult decat in primul an de activitate.



Pe langa chiuvete, Franke vinde si produse electrocasnice de bucatarie de tip built-in (incorporabile in mobilier), cum ar fi plite, cuptoare si hote. O parte din plitele vandute sunt produse la fabrica pe care compania o detine in apriopierea Bucurestiului, in comuna Pantelimon. aici sunt fabricate plite sub marca Dominox, marca ce se adreseaza segmentului inferior al pietei.



"Am vandut anul trecut peste 70.000 de chiuvete si mai mult de 16.000 de produse built-in, dintre care 3.400 de unitati au fost exportate”, a precizat Cobaschi.



In aceste conditii, cota de piata a companiei se apropie, potrivit propriilor estimari, de 50%. "Piata este estimata la 150.000 de unitati", spune Cobaschi. "Avand in vedere ca nu exista producatori interni, estimarile sunt bazate pe datele furnizate de Institutul National de Statistica. La un pret mediu de vanzare de 50 de euro, vanzarile de chiuvete pe piata romaneasca se ridica la 7,5 milioane de euro", a adaugat directorul Franke.



Principalii concurenti ai firmei, pe segmentul de chiuvete, sunt Alveus, firmele grecesti Tiramis si Minos, dar si compania spaniola Teka. "Piata se va dubla in urmatorii patru-cinci ani. Potrivit unei statistici a gupului Franke, numarul de chiuvete vandute anual intr-o tara variaza intre 1 si 3% din numarul total de locuitori, respectiv 1% in tarile emergente si circa 3% din populatie in cazul tarilor dezvoltate. In Romania, proportia este sub 1%, deci oportunitatile de crestere sunt foarte importante", apreciaza Cobalschi.



O noua investitie



Franke si-a propus pentru anul viitor o investitie majora pentru marirea capacitatii de productie si distributie, dupa ce a investit in urma cu trei ani 2,2 milioane de euro in fabrica din comuna Pantelimon.



"Ne gandim sa infiintam si o capacitate de productie pentru chiuvete, dar aceasta nu ar fi rentabila decat daca vanzarile Franke ar fi de minimum 150.000 de bucati, adica valoarea actuala a pietei. Astfel ca aceasta investitie ar putea fi realizata peste cativa ani, cand piata se va dubla", a precizat Cobalschi.



Pana atunci, compania lanseaza pe piata autohtona noi modele de chiuvete, dintr-un material special, denumit Microdekor, care se adauga celor circa 770 de produse prezente in oferta companiei.



12.000 de plite in acest an



In ceea ce priveste piata produselor built-in, planurile Franke sunt si mai optimiste. Compania si-a propus sa creasca productia de la 7.000 de plite in 2002, la 12.000 in acest an.



"Franke este singurul producator autohton de plite incorporabile, cota noastra de piata fiind situata la circa 35%", apreciaza Cobalschi. El spune insa ca posibilitatile de crestere sunt chiar mai mari decat pe segmentul de chiuvete. "Aparatele built-in reprezinta in prezent doar 3-4% din piata produselor pentru gatit, in timp ce in vest, aceeasi proportie se regaseste in cazul vanzarilor de aparate independente. In Romania piata electrocasnicelor built-in se dubleaza in fiecare an", a mai spus reprezentantul Franke.



El a precizat ca cei mai importanti clienti ai companiei sunt importatorii sau producatorii de mobilier, dar si distribuitorii regionali. "Avem circa 200 de clienti activi, cel mai mare fiind un distribuitor din zona Banatului, care detine 8% din vanzari, dupa care urmeaza mai multe companii cu circa 4% fiecare, dar avem si clienti care aduc mai putin de un procent din vanzari", a declarat Cobalschi.



Concurentii Franke in acest segment de piata sunt grupul sloven Alveus, cel italian Merloni Elettrodomestici cu marcile Ariston si Indesit si grupul german Bosch-Siemens.



Franke Romania este o divizie a grupului elvetian Franke Holding, care avea in componenta, la sfarsitul anului trecut, 69 de firme din 35 de tari si o cifra de afaceri anuala de peste un miliard de dolari. bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO