Companii

Gianluca Caccialupi, Enel: Ne intereseaza orice tip de productie: huila, centrale eoliene sau nucleare

Gianluca Caccialupi, Enel: Ne intereseaza orice tip de productie: huila, centrale eoliene sau nucleare

Gialuca Caccialupi, director general al operatiunilor Enel in Romania: Este foarte important sa obtinem capacitati de productie. Daca vrei sa fii un operator puternic, trebuie sa fii integrat pe tot lantul de productie - distributie - furnizare.

25.09.2006, 17:00 193

Gigantul de utilitati italian Enel, care a castigat recent licitatia pentru achizitia Electrica Muntenia Sud, cotata ca fiind cea mai valoroasa distributie de electricitate, are acum in strategia sa imediata preluarea de capacitati de productie pentru a-si crea un portofoliu integrat pe piata de energie.
Enel a facut doua mutari pe piata energiei, prin achizitia la pachet a distributiilor de electricitate Banat si Dobrogea, precum si prin castigarea Munteniei Sud, ca sa devina de departe cel mai mare investitor de pe pietele de electricitate si gaze, cu un volum al investitiilor de aproape un miliard de euro.
Dar italienii nu se opresc si sunt gata sa mareasca miza pe piata de energie locala.
"Este foarte important sa obtinem capacitati de productie. Daca vrei sa fii un operator puternic, trebuie sa fii integrat pe tot lantul de productie - distributie - furnizare", spune Gialuca Caccialupi, director general al operatiunilor Enel in Romania.
"In afara de participarea la proiectul reactoarelor nucleare 3 si 4 de la centrala de la Cernavoda, ne intereseaza tot lantul de productie de energie fie din huila, fie prin complexurile energetice, dar si prin surse eoliene. Energia bio este mai mult decat o simpla oportunitate pentru noi", explica reprezentantul Enel.
Primul proces de privatizare din sectorul energiei electrice din Romania, respectiv licitatia pentru Electrica Banat si Electrica Dobrogea, a reprezentat si primul contact al lui Caccialupi cu piata autohtona.
"Am fost ales pentru Romania in iulie 2004, atunci cand a fost semnat contractul de privatizare al celor doua filiale Electrica. Din aprilie 2005, am preluat controlul asupra celor doua distributii", a mai spus reprezentantul Enel.
Unul dintre primele lucruri pe care italienii le-au facut de la venirea lor la conducerea celor doua firme a fost schimbarea radicala a organizarii.
"Companiile aveau pur si simplu o organizare de stat. Schimbarile pe care le-am facut au urmarit doua obiective: o gestiune mai eficienta si o capacitate sporita de a face fata concurentei care intervine pe o piata libera", spune Caccialupi. "Acum Enel Electrica Banat si Dobrogea functioneaza dupa o structura similara si reflecta modelul de functionare al Enel din Italia", a adaugat reprezentantul Enel.
Astfel, de aproape un an cele doua distributii functioneaza cu trei divizii. Prima cuprinde conducerea companiei, respectiv directorul general caruia i se subordoneaza celelalte functii de conducere care se ocupa de chestiunile legale, resurse umane, control intern si siguranta. Acestui corp de conducere ii sunt subordonate business unit-urile de Retea (furnizare - n.red.) si Marketing (comercializare, distributie - n.red.).
"Inainte de aceasta restructurare, partea de Marketing nici macar nu exista. In aceste conditii a fost implementat si un mare plan de training al personalului realizat de Enel Sphera, companie apartinand grupului Enel specializata in training", spune Caccialupi.
Un alt lucru pe care l-au facut italienii a fost implementarea unei structuri de proiectare. Practic, aceasta structura se ocupa de analiza starii actuale a retelei si stabilirea investitiilor necesare pentru eficientizarea acesteia. Pasul urmator a fost realizarea unui departament de Achizitii care sa se ocupe de licitatiile necesare.
"Companiile nu aveau aceste structuri, iar fara ele investitiile nu se fac. Rezultatele se vad imediat, pentru ca, de exemplu, pentru 2006 toate lucrarile au fost licitate si contractate. Acum facem proiectarile pentru 2007", spune reprezentantul Enel. Pentru 2006, volumul total de investitii este de 75 de milioane de euro, iar pentru anul viitor italienii si-au bugetat o suma asemanatoare pentru cele doua distributii de electricitate.
Una dintre directiile de dezvoltare pe care Caccialupi le-a precizat este realizarea unui serviciu cat mai apropiat consumatorului. Astfel, in curand, plata facturilor la electricitate s-ar putea realiza prin Internet sau prin intermediul bancilor.
Dincolo de eficientizarea activitatilor, liberalizarea pietei ridica alte probleme jucatorilor din piata de profil.
"Am pierdut clienti din aceasta cauza, dar am avut capacitatea de a castiga altii, si nu doar din Banat si Dobrogea, ci si din Oltenia si Transilvania. Asta inseamna o piata libera", spune reprezentantul Enel.
Deja, pe piata de energie au patruns dupa Enel si alti concurenti puternici - E.On (Germania) si CEZ (Cehia).
In ceea ce priveste Electrica Muntenia Sud si transferul de proprietate, Caccialupi spune ca in prima jumatate a anului viitor acest proces ar trebui sa se finalizeze.
Potrivit reprezentantului Enel, Muntenia Sud era in strategia Enel inca din 2003, pentru ca permitea, alaturi de celelalte doua distributii, atingerea unei mase semnificative de consumatori care asigura o gestiune mai eficienta.
"Atingerea acestei mase critice ar fi fost posibila chiar daca nu am fi castigat Electrica Muntenia Sud. Am fi preluat alte distributii de electricitate si tot am fi reusit sa obtinem sinergia necesara. Dar ceea ce a contat cu adevarat a fost preluarea Bucurestiului", spune Caccialupi.
Inca de la semnarea contractului, la Electrica Muntenia Sud s-a instalat un intermanagement italian, a declarat reprezentantul Enel fara a da insa si alte detalii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO