Companii

Giganţii Pepsi şi Coca-Cola şi-au văzut afacerile pentru prima dată în scădere în 2009

Giganţii Pepsi şi Coca-Cola şi-au văzut afacerile pentru prima dată în scădere în 2009
10.06.2010, 23:42 479

2009 este primul an în care s-au lovit de scăderi importante deconsum, potrivit datelor din anuarul de business al Romåniei "Ceimai mari jucători din economie", care va apărea pe piaţă lasfårşitul lunii iunie.

Raportul financiar al companiei elene Coca-Cola Hellenic pe 2009arată un declin de 12% al volumelor de vånzări pe piaţa romånească,comparativ cu anul anterior. 2009 a anulat practic creştereaînregistrată de companie în 2008 faţă de perioada anterioară.

Laråndul său, Pepsi Americas - preluat integral în acest an degigantul american PepsiCo - a raportat o scădere a volumelorvåndute la nivel local de peste 10% (double digit) în acelaşiinterval.

Schimbare de trend

Într-un singur an, giganţii din soft drinks au trecut astfel dela creşteri de vånzări double digit (de peste 10%) la scăderi depeste 10% pe o piaţă care anterior crizei promitea creşteri deconsum pentru încă mulţi ani.

Cel mai probabil, cele două companii au resimţit cel maiputernic contracţia consumului în afara casei, segmentul HoReCa(hoteluri, restaurante) în special avånd un declin important dincauza scăderii veniturilor populaţiei. Şi datele din comerţ aratăînsă scăderi mari de consum: segmentul băuturilor răcoritoarecarbonatate s-a contractat anul trecut cu 16% în volum faţă de2008, pe o piaţă a băuturilor în declin cu 15%, potrivit unuistudiu realizat în retail de compania de cercetare a pieţeiMEMRB.

Mergånd umăr la umăr în scăderi, îmbuteliatorii locali ai Pepsişi Coca-Cola au rămas la cote de piaţă similare în ultimul an,potrivit estimărilor ZF.

Avånd puţin peste 50% din vånzările totale de băuturirăcoritoare carbonatate realizate la nivel local, cu branduriprecum Coca-Cola, Fanta sau Sprite, compania elenă se află încă lao distanţă confortabilă de principalul său competitor, a cărui cotăpoate fi estimată la sub 30% pe segmentul de profil.

Deşi sucurile "cu bule" continuă să deţină mai mult de jumătatedin piaţă, în ultimii ani marii producători s-au orientat tot maimult către segmentul sucurilor plate, anticipånd mutarea consumuluicătre produse considerate mai sănătoase (precum nectaruri sauceaiuri gata preparate).

Tendinţe dictate de criză

Cele mai recente investiţii mari finalizate în producţie auvizat tocmai acest segment: primul greenfield al Pepsi Americas înRomånia, construit långă Bucureşti, îmbuteliază în acest momentceaiurile Lipton, în timp ce noua fabrică a polonezilor de laTymbark Maspex din Vălenii de Munte (Prahova) a vizat extindereacapacităţii de producţie a sucurilor naturale.

Tymbark este lider de piaţă pe segmentul nectarurilor, cu o cotăestimată de companie la 35%, alţi jucători mari fiind Coca-Cola (cuCappy), Pepsi (Prigat), Parmalat (Santal) şi importatorii Pfannerşi Rauch.

În ciuda pariului producătorilor pe creşterea consumului desucuri naturale, dinamica pieţei din acest an arată că tendinţelesunt dictate mai mult de criză.

"În primul trimestru din 2010, consumul pe categoria juices(sucuri naturale cu conţinut crescut de fruct - n. red.) a avut undeclin de 9% în volum, iar pe segmentul băuturilor răcoritoarecarbonatate scăderea a fost de 7%", a declarat Raluca Răschip,Consumer Tracking Director al GfK Romånia în cadrul unei conferinţeorganizate de compania de cercetare de piaţă.

O explicaţie ar putea fi diferenţa de preţ între cele douăcategorii de produse: la raft, sucurile de fructe precumnectarurile sau juice-urile au un preţ mediu de 5 lei pe litru, decirca două ori mai mare decåt sucurile carbonatate de fructe,precum Fanta sau Mirinda.

Ca şi băuturile carbonatate, piaţa sucurilor naturale de fructeeste în måinile multinaţionalelor. Singurul producător cu capitalautohton care a venit puternic din urmă în ultimii doi ani estegrupul Romaqua, cu brandul Giusto, situat în prezent foarte aproapede Prigat şi Cappy ca volume de vånzări pe segmentul sucurilor cuconţinut redus de fruct (still drinks).

De partea cealaltă, singurul segment din piaţa băuturilornon-alcoolice încă dominat de antreprenorii locali este cel alapelor minerale, estimat la circa 300 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO