Companii

Gigantul farma GSK aşteaptă exporturi de patru ori mai mari la Braşov, dar planurile viitoare sunt însă sub semnul întrebării

Europharm Braşov a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 95,9 milioane de euronţi din 113 ţări.
05.08.2010, 23:40 117

Compania farmaceutică GlaxoSmithKline (GSK), care deţineproducătorul Europharm de la Braşov, estimează o creştere de 330% aexporturilor anul acesta comparativ cu 2009 pe fondul demarăriiproducţiei unor noi medicamente. Şi în 2009 compania a înregistratun avans puternic la exporturi, de 186%(în volum).

Cu toate acestea, planurile de export, ca şi alte proiecte suntsub semnul întrebării, pe fondul noilor reglementări dinindustrie.

"Exportăm medicamente produse la fabrica din Braşov în peste 50de ţări din întreaga lume. (...) Fabrica GSK din Braşov treceprintr-un proces de transformări ca urmare a unui plan deinvestiţii pentru a îngloba proiectele de transfer de producţiepentru Seroxat, un antidepresiv, şi Retrovir, medicament contraHIV/SIDA. Intenţia companiei este de a transfera producţia unoradintre mărcile originale GSK către fabrica din Braşov", a spusPatrick Desbiens, general manager al GSK România. Până acum, GSK ainvestit 5,5 mil. dolari pentru transferul de Seroxat, iar până lasfârşitul anului suma s-ar putea dubla şi ar ajunge astfel al circa10 mil. dolari.

La Braşov, GSK produce vitamine şi minerale, analgezice (produsecontra durerii), antipiretice (produse pentru scăderea febrei),tratamente pentru sistemul gastro-intestinal, sistemul respiratorşi sistemul nervos central.

Se gândesc să amâne alte proiecte

"În 2010, nivelul exporturilor este estimat la 18,5 milioane decutii reprezentând 43% din producţia totală a fabricii noastre dinBraşov", a mai spus Desbiens, care a venit la conducerea companieiîn 2009.

Nu sunt disponibile informaţii referitoare la valoareaexporturilor, însă probabil că se ridică la câteva zeci de milioanede euro, poate chiar peste 100 mil. euro. GSK ar deveni astfel celmai mare exportator român de medicamente în condiţiile în carerestul de producători mari abia ajung cumulat la exporturi de 100mil. euro, potrivit unei analize a ZF. Livrările externe demedicamente sunt de 17 ori mai mici decât importurile. În medie,producătorii locali îşi vor majora cu 20% anul acesta exporturile,potrivit calculelor ZF.

Şeful GSK, care este de orgine canadiană, dar a învăţat limbaromână, vorbeşte despre scăderea încrederii investitorilor străiniîn acest sector, în condiţiile mai multor măsuri luate recent deautorităţi.

"În prezent, companiile care operează pe piaţa farmaceutică dinRomânia se confruntă cu un mediu de afaceri ostil caracterizat prinaplicarea preţului minim european, termenele de plată extinse şiaplicarea unei noi taxe pe vânzările companiilor farmaceutice,clawback, stabilită ca procente între 5 şi 11 din valoareavânzărilor trimestriale totale", a afirmat şeful GSK România.

El explică faptul că în septembrie 2009 Guvernul a decisextinderea termenelor de plată către farmacii la minimum 210 zile,dar că în realitate se ajunge la 270 de zile. În legătură cusistemul de clawback, Desbiens a spus că alte ţări din UniuneaEuropeană taxează profitul şi nu vânzările.

"Suntem descurajaţi în a demara orice fel de planuri adiţionalede investiţii şi luăm în considerare chiar şi opţiunea de a amânapentru moment investiţiile noastre şi exporturile din Braşov", amai spus Desbiens.

Pe locul patru în topul jucătorilor din industriafarma

Potrivit informaţiilor de la Registrul Comerţului, Europharm SAa înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 405 mil. lei (95,9mil. euro), nivel de patru ori mai mare comparativ cu cel din 2008de 82 mil. lei (22,5 mil. euro).

Potrivit unui clasament realizat de ZF, compania s-a aflat pelocul trei în topul companiilor cu cele mai mari creşteri dineconomie, după un trader de energie şi compania farmaSanofi-Aventis, care a integrat producătorul Zentiva.

Pe lângă fabrică, GSK mai deţine şi o companie de distribuţie,România fiind singura piaţă din lume pe care gigantul britanic areo astfel de activitate. Şi pe segmentul de distribuţie, Europharmse numără printre principalii jucători.

Pe de altă parte, GSK importă şi produsele firmei-mamă. Cumulat,producţia şi importurile au generat în primul trimestru al acestuian o cifră de afaceri de 143,4 mil. lei (34 mil. euro), potrivitdatelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.GSK se află în aceste condiţii pe locul patru în topul firmelor deprofil.

GSK a cumpărat fabrica de la Braşov la început anilor 2000 înprima tranzacţie importantă din această industrie.
ioana.david@zf.ro

Cineeste Patrick Desbiens

  • a venit la conducerea GSK România în ianuarie 2009, dupa ceanterior a fost director operaţiuni comerciale Quebec, GSKCanada.
  • are 43 de ani;
  • în cadrul diviziei din Canada a lucrat peste 12 ani în zoneprecum comunicare, marketing, vânzări şi relaţiiguvernamentale.
  • conduce o companie cu o cifră de afaceri de 143, 4 mil. lei (34mil. euro) în primul trimestru al acestui an, pe segmentul deimport şi producţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO