Companii

In trei ani, Biala Podlaska va suna ca Amsterdam sau Frankfurt

11.09.2001, 00:00 16



Consortiul turco-polonez EPIT&KRWZ a preluat in concesiune de la statul polonez, pe o perioada de 30 de ani, cel mai mare aeroport militar al tarii si pana in 2004 il va transforma intr-unul dintre cele mai importante aeroporturi internationale civile din lume.

"Constructia va incepe in maximum doua luni, iar investitiile vor atinge cifra de patru miliarde de dolari pentru intregul proiect", a declarat arhitectul Vahap Toy, coordonatorul proiectului si presedintele consortiului EPIT&KRWZ.

Aeroportul militar privatizat acum de Polonia a fost construit de germani in 1940, ca punct strategic important in razboiul cu rusii si este situat in localitatea Biala Podlaska, la 153 de kilometri de Varsovia si la numai 35 de kilometri de granita cu Republica Belarus.

Conform proiectului, avizat de International Air Transport Association (IATA), noul aeroport de la Biala Podlaska va fi ca importanta al treilea din Europa, dupa cele din Frankfurt si Amsterdam si va avea o dubla utilitate: trafic de pasageri si de marfa. Biala Podlaska va dispune de piste capabile sa primeasca giganticele Airbus 380 si va constitui un punct de tranzit in zborurile intercontinentale.

Noul port aerian este "inima" unui complex economic care va mai cuprinde hoteluri ( capacitate de 1.100 de locuri), cazinouri (destinat inclusiv turistilor din spatiul CSI), un Aquapark (pe o suprafata de 110 de hectare), un complex sportiv de tip olimpic si un circuit de Formula 1. Biala Podlaska International Airport and Economic Zone va mai cuprinde un centru de afaceri gazduit de o cladire cu 37 de etaje, 4.000 de apartamente, un campus universitar si un complex medical cu 42 de policlinici.

Proiectul este puternic sprijinit financiar de firme din Statele Unite, Canada (principalii investitori), Marea Britanie, Germania, Turcia, de NATO si UE, una dintre companiile americane implicate in finantare fiind Property Development Resources, al carei actionar este George Bush senior.

Nu intamplator, in cursul turneului european din vara, presedintele George W. Bush a vizitat si Biala Podlaska - altfel un linistit oras cu ceva mai mult de 100.000 de locuitori - si a spus: "Acum, aici este doar un camp, dar in viitor Biala Podlaska va deveni un important nod geostrategic".

Dupa 30 de ani de exploatare, aeroportul si zona economica adiacenta vor intra in proprietatea statului polonez. Valoarea intregului complex va atinge in acel moment peste 10 miliarde de dolari.

Dar pana atunci, in cele trei decenii de exploatare, Biala Podlaska va aduce finantelor poloneze aproape 14 miliarde de dolari, din taxe, impozite si din dividentele obtinute de Ministerul polonez de Finante, in calitate de actionar principal (51%) al companiei Biala Podlaska Airport, care va detine licenta de operare a noului aeroport.

Desigur, apare intrebarea cum a reusit un grup ca EPIT sa convinga statul polonez ca este capabil sa construiasca un complex de asemenea importanta.

EPIT nu este un nou-venit pe piata poloneza a constructiilor, pentru ca la Varsovia a realizat deja doua centre comerciale si de afaceri: Reform Plaza (31 de etaje, suprafata construita 62.000 de metri patrati) si Reform Center (tip Mall, sapte etaje si 186.000 de metri patrati suprafata construita).



Aeroportul international Biala Podlaska

Trafic de pasageri anual

2004 - 3-6 milioane persoane

2010 - 7,5- 12,5 milioane persoane

Capacitate Cargo ( tone/an)

2004 - 91-365 mii

2010 - 400-500 mii

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO