Companii

Investitiile de opt miliarde de euro vor tripla afacerile din industria auto in patru ani

13.03.2006, 00:00 17

Industria auto ar putea ajunge la o cifra de afaceri intre 9 si 12 miliarde de euro la orizontul anului 2010, fata de 3,8 miliarde de euro anul trecut. Producatorii de masini si componente si cei din industriile conexe vor fi investit deja la acea data peste 8 miliarde de euro.

Investitiile atrase in ultimii ani de industria auto se vor mentine si chiar accentua pe termen mediu, delocalizarile productiei din tarile vest-europene urmand sa determine o crestere sustinuta a cifrei de afaceri, care ar putea ajunge la 9 miliarde de euro sau, intr-o varianta optimista, chiar 12 miliarde de euro la orizontul anului 2010, potrivit Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).

"Varianta pesimista ia in calcul urmatorul scenariu: dupa integrare, Romania va atrage tot mai putine implantari noi, deoarece exista state la est de Romania care au costuri mai reduse cu forta de munca", crede Constantin Stroe, presedintele ACAROM si vicepresedinte al consiliului de administratie al Automobile Dacia.

De cealalta parte, scenariul optimist inseamna, potrivit lui Stroe, atragerea unor noi investitii prin fructificarea faptului ca Romania va continua sa aiba si dupa aderare un avantaj important din punctul de vedere al costului cu forta de munca fata de Cehia, spre exemplu.

Pentru comparatie, companiile active in industria auto romaneasca (producatori de masini si componente auto) au inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 3,8 miliarde de euro. Numai Dacia a contribuit cu 1,2 miliarde de euro la aceasta valoare.

Cifra de afaceri a industriei va creste anul acesta, potrivit estimarilor ACAROM, la aproximativ 4,9 miliarde de euro.

"Din anul 2007 cresterea va fi mai accentuata, deoarece vor deveni functionale multe dintre fabricile anuntate in ultima perioada", adauga Stroe.

Cu 6,4 miliarde de euro in 2007 si 8 miliarde de euro in 2008, industria auto din Romania isi va consolida renumele de El Dorado, costurile scazute cu forta de munca si calificarea ridicata a acesteia permitand importante reduceri de costuri.

"Avem in prezent cereri de la producatori din Detroit (orasul unde isi au sediul trei dintre cei mai mari producatori de automobile din lume: General Motors, Ford si DaimlerChrysler - n. red.) care sunt interesati de piese si componente din Romania", spune Constantin Stroe.

Chiar daca Romania este inca in urma unor tari precum Cehia sau Polonia din punctul de vedere al investitiilor straine atrase de industria auto, ecartul este pe cale sa se reduca.

"Nivelul investitiilor din industria auto este situat in prezent la 450-500 de milioane de euro pe an si cred ca aceasta tendinta se va mentine si in urmatorii ani", apreciaza Stroe.

El estimeaza la aproximativ 5,8 miliarde de euro investitiile totale atrase pana acum de industria auto si domeniile conexe. Numai investitiile cumulate derulate pana acum de Renault si Daewoo la fabricile de la Pitesti si, respectiv, Craiova, se apropie, potrivit estimarilor, de 1,5 miliarde de euro. Valoarea de 5,8 miliarde de euro include nu doar investitiile straine directe, ci si pe cele derulate de cele cateva sute de producatori romani de componente.

In conditiile unei cresteri a investitiilor din industria auto cu jumatate de miliard anual, volumul total al investitiilor din industria auto si domeniile conexe ar putea trece la orizontul anului 2010 de 8 miliarde de euro.

Pe de alta parte, cresterea salariilor din Romania ar putea aduce in prim-plan alte piete de la estul tarii, care ar putea incepe sa atraga investitii similar cu ceea ce se intampla in Romania in prezent.

"Analizand avantul cu care se dezvolta nivelul salarial in Romania si facand o previziune, se poate enunta ca incepand cu anul 2012, companiile care au un procentaj mai mare sau echivalent cu 30% cost de manopera din costul total de vanzare al produselor isi vor pierde competitivitatea in favoarea pietei ex-sovietice, respectiv Asia. Nu numai ca nu o sa vina noi investitii, dar si cele existente incet, incet isi vor aduna jucariile si vor migra mai departe. Restul companiilor care au un volum mai redus de manopera din valoarea globala vor veni si mai tarziu si vor persista mult timp la noi, in special cele care folosesc tehnologie avansata", sustine Adam Ambrus, director general al Nervia Consulting si fost sef al activitatilor din Romania ale producatorului spaniol ACE.

El crede ca industria auto se va dezvolta si in urmatorii ani, mai ales pe segmentul in care valoarea adaugata a manoperei este redusa.

"Si la orizontul anului 2010 (cand ar trebui sa fie deja membru al UE - n. red.), Romania va avea inca avantaj din punctul de vedere al costului cu forta de munca fata de Cehia, spre exemplu", completeaza presedintele ACAROM.

Romania este extrem de atragatoare in privinta fortei de munca, in conditiile in care salariul unui muncitor calificat este de opt ori mai mic decat al unuia din Italia.

Proportiile se pastreaza aproape la fel si in cazul unui manager cu functii executive medii. De asemenea, chiria pentru spatiile industriale este mai mica in Romania.

Nu doar masinile si componentele auto vor inregistra cresteri spectaculoase in urmatorii ani, ci si domeniile conexe.

"Piata romaneasca a automobilelor a avut o evolutie buna in ultimii ani si tendinta de dezvoltare este pozitiva. Aceasta situatie va determina o crestere anuala a vanzarilor de anvelope noi (pentru autoturisme) de aproximativ 15%", crede Martin Zaloudek, director al unitatii de vanzari a Continental Automotive Romania.

Grupul german Continental este unul dintre primii jucatori internationali care au sesizat oportunitatea reprezentata de forta de munca ieftina si calificata din estul Europei.

Continental este prezent pe piata de cinci ani, cand a deschis la Timisoara o fabrica de anvelope pentru autoturisme, investitia depasind 150 de milioane de euro.

Pe langa aceasta, grupul german detine si fabricile de componente industriale Contitech Romania, PHX Romania, Phoenix Unio la Carei si uzina de componente auto Continental Automotive Products la Sibiu. Potrivit propriilor estimari, investitiile Continental pe piata romaneasca depasesc nivelul de 240 de milioane de euro.

Contitech Romania controleaza doua divizii - Contitech Antriebssysteme (sisteme de actionare) si Contitech Fluid.

Cea mai mare investitie ramane insa fabrica de anvelope, care isi va mari anul acesta capacitatile de productie pana la 12,5 milioane de unitati, fata de nivelul de 11,2 milioane raportat pentru anul trecut.

"Potentialul pietei este urias, existand doua directii majore de crestere. Prima ar fi legata de eliminarea din Romania a comertului de anvelope second-hand, care in 2005 se ridica la 800.000 de unitati. Al doilea element de crestere va fi pe piata de anvelope de iarna. In momentul de fata, in Romania proportia de anvelope comercializate este de 80% pentru cele de vara si 20% pentru cele de iarna, insa tinand cont de particularitatile geografice ale tarii si de numarul de masini noi comercializate, raportul ar trebui sa fie undeva la 50-50%", explica Martin Zaloudek de la Continental.

Potrivit acestuia, volumul de investitii prevazut pentru anul viitor in cresterea capacitatilor de productie va fi de cel putin 25 de milioane de euro. Pana in prezent, in fabrica din Timisoara s-au investit aproximativ 70 de milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie. Aici sunt produse anvelope cu diametrul cuprins intre 13 si 16 toli, care sunt prevazute sa ruleze la viteze de pana la 240 km/h.

Pe langa marca premium a concernului, Continental, sunt produse, de asemenea, anvelope cu marcile Barum, Uniroyal, Mabor, Semperit, Gislaved, Viking, precum si o serie de alte branduri exportate pe pietele din Europa si din Statele Unite.

"Portofoliul nostru de produse include aproximativ 1.200 de repere, dintre care anul acesta la Timisoara am produs 750 de sortimente, cu 308 mai multe decat anul trecut", a precizat Martin Zaloudek. Continental a produs, pana in prezent, in Romania, peste 30 de milioane de anvelope, printre clienti figurand constructori auto precum Renault - Dacia, Fiat, Suzuki, Volkswagen si Toyota.

"Cifra de vanzari realizata in Romania la anvelopele pentru autoturisme se situeaza la aproximativ 16,5% din totalul vanzarilor concernului si au inregistrat o crestere de 10% fata de anul trecut. Acest procent este in crestere, in conditiile in care estimam ca in 2006 Romania va absorbi aproximativ 1,6 milioane de anvelope noi. Pare o cifra mare, insa este destul de putin daca ne raportam la parcul auto local", a mai declarat directorul unitatii de vanzari a Continental Automotive Romania.

Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor, Continental Automotive Products din Timisoara a inregistrat in 2004 o cifra de afaceri de peste 165 de milioane de euro si un profit net de aproximativ 20 de milioane de euro, lucrand cu un numar de 1.162 de angajati.

Si alti jucatori deja prezenti cu activitati de productie au in plan investitii importante.

Producatorul de cabluri electrice pentru industria auto, Alcoa Fujikura, va investi anul acesta aproximativ 800.000 de euro in amenajarea unui nou punct de productie, in Beius, judetul Bihor.

"Piata componentelor auto este in continua crestere, iar spatiile de productie pe care le detinem sunt deja aproape de capacitatea maxima. Am optat pentru locatia respectiva, deoarece acolo am gasit spatiul de care aveam nevoie si forta de munca", a declarat Adriana Lenardt, manager de comunicare si resurse umane al Alcoa Fujikura. Potrivit acesteia, compania nu intentioneaza sa deruleze o investitie greenfield, ci sa inchirieze cateva spatii deja existente.

"Noua fabrica va avea o suprafata totala de 3.600 de metri patrati, iar productia ar urma sa fie demarata in mai 2006. Pentru inceput vom lucra cu 76 de muncitori, urmand ca pana la sfarsitul anului numarul acestora sa fie de aproximativ 400 de oameni", a mai precizat Adriana Lenardt. Conducerea companiei nu a decis deocamdata daca in noul punct de productie vor fi derulate activitati noi sau vor fi transferate operatiuni existente in celelalte fabrici Alcoa Fujikura din Romania.

Compania detine doua puncte de lucru la Nadab (jud. Arad) si Caransebes (jud. Caras-Severin), iar anul acesta a investit aproximativ 1,4 milioane de euro in cresterea capacitatilor de productie a celor doua puncte de lucru. Initial, Alcoa Fujikura a demarat productia de sisteme electrice pentru automobile la Nadab in ianuarie 2002, iar in 2003 au inceput constructiile la cea de-a doua fabrica, din Buchin, langa Caransebes. Pana in prezent, in cele doua fabrici s-au investit peste 3,5 milioane de euro.

Compania a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 16% fata de 2004. "Investitiile din ultimii ani in cresterea capacitatilor de productie au ca rezultat o evolutie pozitiva a cifrei de afaceri", a mai spus Adriana Lenardt. In 2004 compania Alcoa Fujikura a inregistrat o crestere de aproximativ 50% a tuturor indicatorilor financiari, principalul motor de crestere fiind, potrivit oficialilor firmei, fluctuatia mai redusa a cursului valutar.

Toata productia realizata de cele doua fabrici ale grupului este destinata pietei externe, principalii clienti fiind Volkswagen, Audi, Skoda, Denzo, Visteon. Furnizorii firmei sunt in proportie de 60% interni, iar numarul total de angajati cu care firma lucreaza in prezent depaseste 3.300 de persoane.

Pe langa productia de cabluri electrice Alcoa a mai adus si o a doua divizie, cea de profile din aluminiu. Noua fabrica este la Chisineu-Cris, iar investitia totala in noua fabrica s-a cifrat la peste 17 milioane de euro si a fost finalizata anul trecut in luna mai. Fabrica este construita pe o suprafata de 10.000 de metri patrati, iar aici vor functiona doua linii de prese ce vor produce profile extrudate din aluminiu pentru piata europeana, in special pentru Spania si Italia. Fabrica de la Chisineu-Cris este prima investitie ridicata de la zero din istoria Alcoa Europe.

La randul sau, grupul spaniol ACE, producator de componente electrice pentru automobile, deruleaza la Dej o investitie de 1,5 milioane de euro intr-un nou punct de productie care, potrivit estimarilor companiei, va fi operational in mai 2006. Antonio Soria Barranco, general manager al ACE Romania, spune ca investitiile in utilaje se vor cifra la aproximativ 7 milioane de euro, iar pentru inceput la Dej vor lucra 300 de oameni.

Oficialii cred ca extinderea era necesara deoarece, incepand de anul viitor, ACE Romania va demara productia de cabluri pentru Citro''n. Managerul companiei a mai anuntat ca ACE este in discutii avansate cu Mercedes pentru a produce cabluri electrice. Pana in acest moment, principalii clienti ai companiei au fost Seat, Volkswagen, Audi si Skoda. "Pe langa noii clienti cu care suntem in discutii avem semnale si din partea clientilor nostri mai vechi, care intentioneaza sa ne ofere noi produse in lucru", a precizat managerul general al ACE Romania.

Compania a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de peste 15 milioane de euro, in crestere cu 25% fata de 2004. Grupul ACE detine sapte fabrici, dintre care cinci in Spania, una in Mexic si una in Romania. Anul acesta producatorul spaniol de componente electrice pentru automobile si-a anuntat intentia de a reloca pana in 2011 toate punctele de lucru din Spania in Romania.

Si compania SEWS (Sumitomo Electric Wiring Systems) si-ar putea creste investitiile in acest an, in cazul in care va fi perfectat contractul cu Citro''n-Peugeot. "Suntem momentan in etapa de familiarizare cu produsele Citro''n-Peugeot si producem chiar si o serie limitata de cablaje pentru ei. Intentia nostra este ca din 2006 sa producem la capacitate maxima, ceea ce va implica in mod cert o serie de investitii", a declarat pentru ZF Transilvania Florin Ionut, director administrativ si financiar, SEWS Romania. Compania mai produce cabluri electrice pentru Honda, Renault-Nissan, Toyota, Ford-Mazda si PSA.

Proiectele de investitii ale companiei in 2005 s-au cifrat la aproximativ 5 milioane de euro si au fost orientate in special inspre dezvoltarea tehnologica a fabricii din Alba-Iulia. SEWS a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 50 de milioane de lire sterline (75 de milioane de euro), in crestere cu 30% fata de 2004. "Evolutia pe 2005 ar fi putut sa fie mai consistenta, ca urmare a investitiilor pe care le-am facut in cresterea capacitatilor de productie, insa in Romania, desi piata in domeniu s-a mai stabilizat in ultimele luni, exista inca riscuri de operare generate de fluctuatia cursului valutar si de instabilitatea legislativa", a precizat directorul administrativ si financiar, SEWS Romania.

Sumitomo Electric Wiring Systems Ltd. Europe detine trei puncte de lucru, la Deva, Orastie si Alba-Iulia, cel mai mare dintre acestea fiind cel din Deva, cu o capacitate de productie dubla fata de fiecare celelalte doua. Constructia fabricii din Alba-Iulia a fost finalizata in 2004, iar investitiile in cladiri, terenuri si echipamente au fost de peste 10 milioane de lire sterline.

Alte firme, pana acum absente, si-au anuntat intrarea pe piata romaneasca. Este cazul companiilor spaniole Caucho Metal Productos si Manufactura Moderna de Metales

Prima firma intentioneaza sa deruleze o investitie de aproximativ 10 mil. euro la Sibiu.

"Constructia fabricii va incepe luna aceasta, termenul de predare fiind sfarsitul lui august 2006. Compania spaniola va produce aici componente din cauciuc si metal pentru industria auto", a declarat Adam Ambrus, directorul firmei de consultanta Nervia Consulting.

Cealalta companie, Manufactura Moderna de Metales, produce componente tubulare pentru industria auto.

"Compania este interesata de Turda, unde ar urma sa deruleze o investitie de peste 10 mil. euro si sa asigure 300 de locuri de munca. Acum suntem in tratative cu municipalitatea din Turda, dar avem oferte si de la Dej. Nu stim pentru care vom opta, dar termenul de predare pentru spatiul de productie este octombrie 2006", a mai precizat Ambrus.

Recent, si concernul german Eckerle-Gruppe - producator de componente electromecanice pentru industria auto - a anuntat ca va transfera la Cluj productia a doua noi grupe de elemente destinate componentelor pentru motoarele autoturismelor care pana acum se realizau in fabrica grupului din Ungaria.

Firma a inceput inca din 2005 transferul din Ungaria catre fabrica din Cluj al altor trei produse, precum si al liniilor de productie aferente noilor repere. Scopul? Reducerea costurilor de productie.

ionut.bonoiu@zf.ro ; anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO