Companii

Ioan Neculaie: Am vandut camioane Roman de 70 de milioane de euro armatei americane

Ioan Neculaie: Am vandut camioane Roman de 70 de milioane de euro armatei americane
16.07.2007, 15:12 612

"Anul acesta sunt estimate comenzi in valoare de peste 70 de milioane de dolari (51 milioane de euro) numai pentru armata Statelor Unite. Contractul pentru livrarea acestor camioane a fost castigat in decembrie 2005. In 2006 valoarea livrarilor catre SUA a fost de aproape 75 de milioane de dolari (55 mil. euro) in contextul in care valoarea productiei totale a fost de 100 de milioane de dolari (73 mil. euro)", a declarat Ioan Neculaie.
Neculaie a preluat in 2004 activele Roman Brasov, cand uzina nu avea niciun angajat. Compania are acum 3.000 de salariati, iar anul trecut a avut afaceri de 74 de milioane de euro.
Principala piata a Roman Brasov, in afara de Romania, a fost Asia. Neculaie afirma ca extinderea in UE este mai dificila din cuaza prezentei puternice a marilor concerne.
Astfel, cele mai importante vanzari de camioane si autospeciale marca Roman s-au inregistrat in Orientul Mijlociu si Indepartat.
"In Irak am livrat pentru armata SUA 23 de autospeciale pentru pompieri numai in acest an, la care se adauga peste 550 unitati cap tractor (partea din fata a unui camion care tracteaza remorca, n.red.), basculante, cisterne pentru apa si pentru combustibili livrate anul trecut."
Compania mai are echipamente in Irak, Senegal, Malaezia, Siria, Bosnia, Afganistan si Kuweit pentru echipamente similare, dar si pentru autospeciale utilizate in constructii.
Roman vinde si Ministerului roman al Apararii. Potrivit reprezentantilor companiei, pana in prezent a vandut catre armata cinci autobuze, in timp ce producatorul de avioane si componente pentru industria aeronautica Aerostar Bacau a cumparat 17 autospeciale (macarale).
Chiar daca in Bucuresti nu a participat la licitatia pentru furnizarea de autobuze pentru RATB, Roman Brasov a furnizat autobuze inclusiv pentru regiile autonome de transport din Romania.
Desi initial la Roman era programata productia exclusiva de camioane si autospeciale, in 2005 a inceput proiectarea si de autobuze, ale caror omologari au fost finalizate recent.
"Pana acum trei luni am avut probleme cu omologarile, dar acum am omologat toate tipurile de autobuze fabricate de Roman Brasov. Avem autobuze de 12 m cu podea total coborata. Acestea dispun aproape in totalitate de componente cheie straine, cum ar fi motorul si transmisia. Nici macar casetele de directie sau rulmentii nu mai sunt cumparate din Romania."
Vanzarile estimate pentru anul in curs sunt de 800 de camioane si autobuze pe baza contractelor ferme. In primele cinci luni ale anului uzina de la Brasov a comercializat 198 de camioane si 25 de autobuze.
Roman Brasov va participa la o licitatie pentru livrarea a 11.000 de camioane armatei romane, alaturi de constructori precum Mercedes-Benz si Iveco.
"Acum participam la o licitatie pentru 420 de camioane pe care sa le cumpere armata SUA. Pretul mediu este de 220.000 de dolari (160.000 de euro) pentru un camion militar", a adaugat Neculaie.
Valoarea a 140 de camioane, cat se vor livra in primul an, depaseste 30 mil. $.
Actionarul majoritar al Roman Brasov este firma Pro Roman S.A., care detine peste 91%, in timp ce Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) mai are 3,1%, iar restul de 5,52% sunt detinute de persoane fizice. Functia de presedinte al Consiliului de Administratie al companiei Pro Roman a fost preluata in urma cu trei luni de Gheorghe Fulga, fostul director al SIE.
Pro Roman S.A. a fost transformata la sfarsitul anului trecut in societate anonima, cota aferenta fiecarui actionar nefiind cunoscuta exact decat inaintea Consiliului de Administratiei.
In 2005 pierderea neta inregistrata de Roman era de 14,1 mil. lei (4,5 mil. euro), iar cifra de afaceri era de 67,5 milioane lei (21,5 milioane de euro). In 2006 Roman Brasov a inregistrat afaceri de 251,86 milioane de lei (71,55 milioane de euro) si un profit net de 104.262 lei (33.316 euro).
"Investitiile in uzina de camioane din 2004 pana in 2009 sunt programate sa depaseasca 100 de milioane de euro, atat ca obligatii contractuale, cat si ca necesitati pentru a indeplini anumite standarde ale productiei", a spus Neculaie.
Daca in cadrul uzinei Roman Brasov in anul 2004 numarul mediu de angajati era de 814 persoane, in 2006 numarul a urcat la 1400. Dintre acestia, majoritatea lucreaza in cadrul liniilor de montaj, majoritatea componentelor fiind importate.
"In 2004, atunci cand am preluat uzina, Roman Brasov nu avea niciun angajat. Ulterior am reangajat fostii muncitori."
In realizarea unui nou model de autovehicul o importanta semnificativa o au costurile de cercetare si dezvoltare a noilor motoare si transmisii, precum si cele presupuse de instalatiile care sa le produca in serie.
"Peste 52% din componentele autobuzelor si camioanelor Roman sunt achizitionate de la companii consacrate din domeniu, precum MAN pentru motoarele diesel. Nu este necesar sa producem mai multe componente in Romania. Este o strategie foarte slaba sa integrezi productia componentelor in uzina de asamblare a camioanelor, solutie intalnita cu precadere inainte de '89. Noi urmam exemplul marilor concerne producatoare de camioane", a mai spus Ioan Neculaie.

DE la SIE la ROMAN

Gheorghe Fulga, fostul sef al Serviciului de Informatii Externe, este de trei luni presedintele Consiliului de Administratie al Pro Roman, care detine 91% din Roman Brasov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO