Companii

Jacques Nathan, noul şef al Sanofi: Tot mai multe pieţe externe vor fi aprovizionate de la fabrica din Bucureşti

Jacques Nathan, noul şef al Sanofi: Tot mai multe pieţe externe vor fi aprovizionate de la fabrica din Bucureşti

Autor: Ioana David

20.11.2011, 13:05 582

Jacques Nathan, noul country manager al Sanofi România, care şi-a început mandatul în octombrie, spune că fabrica de la Bucureşti (Sicomed) este una strategică în cadrul grupului şi va fi folosită pentru producţia şi lansarea de noi medicamente în timp ce grupul se gândeşte să vândă unele unităţi din regiune.

La nivel de grup suntem într-un proces de reorganizare a de par ta mentului industrial, dar vom folosi fabrica din România pentru a lansa produse, pen tru a produce aici", a spus Nathan într-un interviu acordat ZF.

De la o fabrică care aproviziona piaţa internă, fosta Sicomed exportă deja peste cinci produse către pieţe din Europa de Vest (Germania, UK, Italia şi Elveţia).

Urmează pieţe ca Franţa, Portugalia, dar şi Cehia, Bulgaria şi ţările baltice. Este vorba de medi camente pentru urologie, cardiologie, hipercolesterolemie, gastroenterologie, dar şi altele.

În total sunt 15 produse transferate sau în curs de transfer la care se adaugă alte zece dosare de fezabili tate aprobate în arii tera peutice precum tract digestiv şi metabolism, sistem cardiovas cular, aparat genitourinar şi hormoni sexuali, preparate hormonale siste mice, antiinfecţioase de uz sistemic, sistem musculo-scheletic, sistem nervos central.

"Vor fi din ce în ce mai multe pieţe care vor fi aprovizionate din România", a adăugat Nathan. El a mai spus că durează până la doi ani finalizarea transferului unui produs.

În următorii cinci ani exporturile ar putea ajunge la 30% din producţie, însă compania spune că va avea o imagine mai clară asupra acestei proiecţii la începutul anului viitor.

La început de mandat

De la 1 octombrie, Jacques Nathan, 46 de ani, a fost numit şi preşedinte al Consiliului de Administraţie al Zentiva SA. La începutul anului 2009, Sanofi a anunţat finalizarea achiziţiei Zentiva, producător ceh care pe piaţa locală deţine fosta fabrică Sicomed, tranzacţie în urma căreia a urcat pe prima poziţie în topul celor mai mari jucători din domeniu din România.

În intervalul octombrie 2010septembrie 2010, Sanofi a avut vânzări de 838 mil. lei (199 mil. euro) şi o cotă din piaţa locală de 8,3%, potrivit datelor companiei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim România.

La o distanţă de numai 9 mil. lei (2 mil. euro) se află următorul clasat, grupul Roche.

Odată cu preluarea mandatului de la Sanofi România, Jacques Nathan îşi păstrează şi atribuţiile de general manager al MCO Danube (Organizaţia Multi Ţări Dunăre), o structură organizaţională din care fac parte Bulgaria, Moldova, România şi Ungaria.

Anterior, el a condus operaţiunile Sanofi Bulgaria, iar în România îi succede în funcţie lui Dan Ivan, care recent a fost numit country manager al diviziei din România a Actavis. România este ţara cu cel mai rapid ritm de creştere din regiunea de care Nathan răspunde.

"Este o divizie a Sanofi care merge foarte bine (afacerea din România a grupului - n.red.) şi este prima companie din piaţă. Prima decizie este să nu pierdem poziţia pe care o avem", a spus noul şef al Sanofi România.

El a adăugat că strategia Sanofi din România este similară cu cea pe care grupul o are peste tot în lume. Grupul, situat pe locul trei în industria mondială a medicamentelor, a derulat mai multe achiziţii în ultimii ani, ceea ce i-a permis să-şi diversifice portofoliul.

Numele actual Sanofi a fost aprobat de acţionari în mai 2011, anterior compania numindu-se Sanofi- Aventis.

"Continuăm să ne diversificăm. Riscul este acum împrăştiat în mai multe businessuri care reacţionează diferit la schimbările care ne afectează", a explicat Nathan.

Întrebat dacă este interesat să facă achiziţii în România, el a răspuns că orice poate să consolideze strategia Sanofi din lume şi din România este interesant şi că speră să găsească ceva "interesant".

Ţintă: vor să ajungă numărul unu pe piaţa de medicamente fără prescripţie

La nivel local, medicamentele cu prescripţie (RX-urile) generează 50 de procente din vânzări, o treime este generată de medicamentele generice, iar restul de 17-18 procente din OTC-uri (medicamente care se eliberează fără prescripţie). În prezent Sanofi se află pe locul trei pe piaţa OTC-urilor, după GlaxoSmithKline (GSK) şi Daiichi Sankyo, iar Jacques Nathan spune că doreşte să urce pe prima poziţie pe această piaţă, mai puţin afectată de schimbările din industrie.

Despre bugetul pe 2012, şeful Sanofi România spune că este "aproape" gata şi crede că până la finalul anului va fi validat complet.

Planul este să crească în linie cu piaţa, care în opinia sa va avea un plus de sub 5% anul viitor.

Întrebat cum a elaborat bugetul având în vedere că nu se ştie încă impactul noii taxe de clawback din industrie, el a răspuns că "punând un anumit nivel de incertitudine".

Prin clawback (care în forma actuală se aplică de la 1 octombrie) statul taxează creşterile consumului de medicamente peste bugetul aprobat la începutul anului.

Taxa va fi de fapt un procent care se va aplica tuturor companiilor care au în portofolii medicamente incluse pe listele de gratuite şi compensate, indiferent dacă au crescut sau nu în vânzări.

În legătură cu economia românească, Nathan este de părere că merge în direcţia bună, iar situaţia dificilă a fost în urmă cu doi ani.

Piaţa de medicamente a crescut cu 13,7% în trimestrul III faţă de trimestru III 2010, până la 2,74 miliarde de lei (643 milioane de euro), cea mai bună evoluţie din acest an, în condiţiile în care avansul din primul trimestru a fost de numai 2,8%, iar în cel de-al doilea de 4,4%, potrivit datelor com paniei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.

Cei mai mari jucători din această industrie sunt Sanofi, Roche, Novartis, Pfizer GSK, Servier, MSD şi alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO