Companii

Laurentiu Scheusan, Actavis: Anul acesta businessul va creste numai din export

Laurentiu Scheusan, Actavis: Anul acesta businessul va creste numai din export

Laurentiu Scheusan, country manager al Actavis Romania: Pentru 2008 nu avem bugetata o crestere a cifrei de afaceri realizata pe piata locala. Practic, bugetul pentru Romania ramane la pragul de 107 mil. euro, doar impartirea in interiorul cifrei de afaceri se va modifica in sensul ca vrem sa crestem ponderea produselor din retail.

13.03.2008, 16:41 71

Producatorul de medicamente Actavis Romania (fostul Sindan) are in vedere in acest an dublarea nivelului exportului pana la 30 mil. euro, in conditiile in care anul trecut livrarile externe au atins 15 milioane de euro. La nivelul vanzarilor pe piata locala, compania si-a bugetat un nivel similar cu cel de anul trecut, de 107 milioane de euro.
"Pentru 2008 nu avem bugetata o crestere a cifrei de afaceri realizata pe piata locala. Practic, bugetul pentru Romania ramane la pragul de 107 mil. euro, doar impartirea in interiorul cifrei de afaceri se va modifica in sensul ca vrem sa crestem ponderea produselor din retail", a spus Laurentiu Scheusan, country manager al Actavis Romania.
In lei este prevazuta o crestere a cifrei de afaceri insa va fi anulata de impactul negativ al deprecierii leului. Rezultate de anul trecut au fost cu 10% peste bugetul initial si cu 25% peste rezultatele din 2006. Consolidat insa, vanzarile Actavis Romania (incluzand productia, distributia, vanzarile de produse ale companiei-mama si exporturile de oncologice) au atins 122 mil. euro.
In 2006, compania a inregistrat un nivel al exporturilor de 10 mil. euro, anul trecut a consemnat o crestere de 50%, iar planul este ca intr-un interval de trei ani acestea sa ajunga la 50% din cifra de afaceri. In prezent Actavis este cel mai mare exportator roman de medicamente care are in vedere livrari de produse in toate statele Uniunii Europene.
"Am obtinut aprobarea pentru primul produs al nostru in SUA, vanzarile fiind planificate la cateva milioane de euro, insa mai avem in curs de inregistrare inca 7 produse aici, in diferite stadii", a mai spus Scheusan.
Actavis exporta deja 13 produse, in timp ce alte 5 sunt in diferite stadii de inregistrare in Europa. Compania exporta in state precum Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria, Marea Britanie, Austria sau Elvetia, iar Epirubicin (tratament de prima linie in cancerul de san) este produsul cu cele mai mari vanzari externe.
"La ora actuala capacitatea de productie pe care o avem ne permite sa facem fata cererilor la export planificate pentru acest an. In paralel se lucreaza la cresterea capacitatii de productie", a explicat Scheusan.
La nivelul vanzarilor pe piata interna pentru companie trimestrul cel mai bun a fost ultimul, datorita suplimentarii bugetului alocat programului national de oncologie de catre Ministerul Sanatatii si CNAS. De cealalta parte, trimestrul doi a fost cel mai slab datorita descentralizarii foarte rapide a programului national de oncologie.
"Neexistand bugete la spitale, medicii nu erau obisnuiti cu modul de prescriptie pe circuit deschis. Anul trecut am avut cam 400 de licitatii pe spitale. Iar de la inceputul acestui an alte 40 de licitatii", a precizat Scheusan.
La nivelul vanzarilor de produse oncologice, exista pe de o parte medicamente care se pot cumpara din farmaciile de retail, insa marea majoritate se distribuie prin intermediul spitalelor.
In primavara anului trecut cand s-a luat decizia trecerii unor astfel de produse in retail, cele ramase la spitale au fost achizitionate in baza unor negocieri directe cu producatorul. Ulterior au fost organizate lunar licitatii de catre fiecare spital.
Actavis a intrat pe piata loacla in 2006 prin achizitia producatorului de medicamente oncologice Sindan, iar ulterior a demarat si extinderea mai agresiva a propriului portofoliu in retail. Astfel, numai anul trecut au fost lansate 10 produse.
"Politica Actavis este sa lansam cel putin 15 produse pe an. Anul trecut am avut in plan tot 15, insa din pacate am avut intarzieri la inregistrarea preturilor si la introducerea pe listele de compensate", a precizat Scheusan.
Produsele lansate sunt in arii precum sistem nervos central (5), OTC - medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala (2), cardiovascular (1), anti-diabetic (1), antiinfectios (1).
"Exista loc de crestere si in oncologie, insa nu prevad o crestere mai mare de 10% a bugetului, care inca nu este aprobat", a continuat seful Actavis Romania.
Forta de vanzari a Actavis Romania va avea la sfarsitul acestei luni 75 de oameni pentru partea de retail si 15 pentru spitale.
Tot mai multi producatori de generice au inceput in ultimii ani lansarea de produse in oncologie, insa cu toate acestea concurenta nu este foarte puternica.
"Competitia este relativ mica in piata de oncologie, insa incepe sa se simta", a continuat Scheusan.
La nivel de producator, Actavis are o cota de piata de 2,2%, iar targetul pentru acest an este de 2,5%.
Grupul islandez a achizitionat la inceputul acestui an o unitate de productie specializata tot pe segmentul de oncologice la Nerviano (Italia), miscare in urma careia a renuntat la planul pentru o investitie de 50 mil. euro pe piata locala.
Cu toate acestea, activitatea fostei companii Sindan va ramane "motorul cresterii Actavis in oncologie".
Gigantul islandez are operatiuni in 40 de tari, 11.000 de angajati si 21 de unitati de productie in 14 state: Italia, SUA, Marea Britanie, Malta, Turcia, Bulgaria, Serbia, Rusia, Romania, China, India, Indonezia, Islanda si Norvegia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO