Companii

Macaronarii moldoveni vor sa cucereasca piata pastelor

07.06.2001, 00:00 63



Compania Propast din Iasi, cunoscuta pentru pastele produse sub marca Giani,

estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 120 de miliarde de lei, fata de 80 de miliarde cat a inregistrat anul trecut.

Anul trecut, producatorul iesean a vandut pe piata interna sapte mii de tone de paste, in timp ce in primele patru luni ale acestui an a inregistrat o productie superioara cu 15% celei din 2000.

Propast realizeaza atat paste fainoase lungi (macaroane, spaghetti), cat si paste scurte, sub forma de scoici sau spirale, avand o capacitate totala de productie de 36 de tone pe zi.

Pana in prezent, investitiile realizate la Propast Iasi s-au ridicat la aproximativ trei milioane de marci, firma ieseana propunandu-si totodata sa ajunga intr-un timp scurt lider pe piata romaneasca a pastelor.

Directorul firmei iesene, Giani Canschi, afirma ca a preluat Propast in anul 1994, impreuna cu doi actionari germani, ocazie cu care capitalul social a fost majorat de la 100 de mii de lei la aproximativ 600 de mii de marci germane.

"Am preluat de fapt numai numele, pentru ca unitatea nu reusise sa produca pana atunci. Imediat am inceput ridicarea constructiei, dupa care am instalat prima linie de fabricatie, pentru producerea pastelor lungi", spune Canschi.

A doua linie de fabricatie a fost adusa ceva mai tarziu, firma ieseana fiind alaturi de Pambac Bacau, singurul producator din tara pentru ambele tipuri de paste (lungi si scurte).

Patronul Propast considera ca firma sa detine o cota de piata de aproximativ 15%, batalia la nivel national purtandu-se intre Propast Iasi, Pambac Bacau si Baneasa Bucuresti.

Giani Canschi sustine ca rezultatele bune inregistrate de companie se datoreaza si faptului ca, pe perioada celor sase ani de functionare, firma a apelat in mai multe randuri la consultanti straini in ceea ce priveste tehnologia pastelor, managementul vanzarilor, precum si managementul financiar.

"Nici unul dintre produsele Giani nu este realizat manual, totul fiind automatizat. Introducem faina si apa, iar dupa noua ore, pachetul iese gata ambalat.

Producem zilnic 12 tone de macaroane si spaghetti si aproximativ 24 de tone de paste scurte", afirma Canschi, care adauga ca ambalajul, de o calitate deosebita, este adus din Grecia.

In ultimii doi ani, firma ieseana s-a confruntat cu o serie de probleme, mai ales in ceea ce priveste aprovizionarea cu materii prime. Patronul Propast a precizat ca din cauza crizei graului, engross-istii au majorat nejustificat pretul graului, fapt care i-a loviturilor sub centura pe producatorii de paste din tara.

Canschi sustine ca pentru acest an se prognozeaza o productie mare de grau, ceea ce ar putea determina o mentinere a preturilor la nivelul actual.

"Vremea a fost extrem de favorabila, iar in plus suprafata cultivata cu grau este mai mare decat cea din anii anteriori. Se estimeaza o productie de 6-7 milioane de tone de grau, adica dublu fata de anul trecut. Este posibil ca pretul graului sa scada, sau macar sa ramana la nivelul actual, daca adaugam inflatia".

Cat priveste piata romaneasca a pastelor, Canschi apreciaza ca aceasta este prea putin segmentata, cumparatorul fiind imprevizibil. "In Occident exista o stratificare clara a cumparatorului.

La noi avem o concurenta acerba, dar haotica. Segmentul nostru tinta il reprezinta clasa de mijloc, asupra careia ne vom indrepta intreaga atentie", sustine patronul Propast.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO