Companii

Majoritatea hotelurilor de două stele din România vor dispărea de pe piaţă în următorii ani

Majoritatea hotelurilor de două stele din România vor dispărea de pe piaţă în următorii ani

Foto Shutterstock

Autor: Liviu Iancu

25.10.2012, 00:06 561

Cele mai multe dintre hotelurile de două stele din ţară vor dispărea în următorii ani, pe fondul cererii tot mai scă­zute şi fie vor fi renovate şi cla­si­ficate la trei sau patru stele, fie vor fi de­molate sau transformate în apar­ta­mente ori clădiri de birouri, spun operatorii din turism.

Cu 71.000 de locuri la nivel naţio­nal, hotelurile de două stele ocupă poziţia secundă după cele de trei stele, care cumulează 74.000 de locuri. Cu toate acestea, operatorii din turism spun că în următorii ani mare parte din ele vor dispărea şi vor rămâne doar cele noi sau modernizate şi care vor oferi servicii de calitate.

"Oamenii încep să renunţe la hotelurile de două stele şi să le caute pe cele de trei stele, care, chiar dacă sunt puţin mai scumpe, arată mai bine. Lumea a început să aibă rezerve atunci când este vorba de hotelurile de două stele, care în general sunt nemoder­ni­za­te, şi se fereşte de ele, mai ales în oraşe", spune Lucia Morariu, proprie­ta­rul Eximtur, cea mai mare agenţie de tu­rism cu capital autohton din România.

George Măr­ginean, proprie­tarul Karpaten Tu­rism, cea mai mare agen­ţie din ţară spe­cializată în in­coming, afir­mă că România mai tră­ieşte încă în trecut, pentru că ma­joritatea hote­lurilor de două stele din străinătate s-au transformat în ultimii 20-30 de ani în unităţi de trei şi patru stele, odată ce pretenţiile de confort ale turiştilor au crescut.

"Curăţenia precară, personalul ne­politicos, serviciile proaste şi ma­nage­mentul defectuos sunt printre cele mai mari probleme ale hotelurilor de două stele. Proprietarii îşi doresc ca hotelul lor să arate mai bine, să fie cotat mai bine, deci să aibă mai multe stele. Cei care nu au resurse financiare au rămas în urmă şi ori vor vinde, ori vor închide în următorii ani dacă nu se adaptează la creşterea pretenţiilor de con­fort ale clienţilor", adaugă Mărginean.

Şi Marius Usturoiu, proprietarul Mareea, cea mai mare agenţie din ţară în ceea ce priveşte turismul de litoral şi una dintre primele care trimit turişti români în România, crede că majo­ri­tatea hotelurilor de două stele vor dispărea în următorii ani.

De aceeaşi părere sunt şi Lucia Morariu şi George Mărginean.

"Ori vor fi renovate şi vor trece la trei sau patru stele, ori vor fi demolate şi în locul lor va fi construit altceva, ori se vor transforma în apartamente sau birouri", a spus Mărginean.

Ca de cele mai multe ori, tonul îl dă Capitala, unde locurile din hote­lurile de două stele au ajuns să fie mai puţine chiar şi decât cele la cinci stele.

Bucureştiul are cinci hoteluri de o stea (604 locuri), 15 de două stele (1.521 locuri), 59 de trei stele (4.888 locuri), 43 de patru stele (9.331 locuri) şi opt de cinci stele (2.992 de locuri), potrivit datelor MDRT.

"Majoritatea camerelor de cinci stele s-au deschis în ultimii cinci ani, după proiecte de fezabilitate făcute în perioada de boom economic 2007-2009, când acestea păreau cele mai căutate şi mai profitabile. Faptul că oraşul nu are atracţii turistice îl face să fie destinat oamenilor de afaceri, care în general au tendinţa de a cheltui mai mult pe confort", afirmă Radu Enache, preşe­din­tele Federaţiei In­dus­triei Hoteliere din România (FIHR) şi proprietar al lan­ţului Continental, care deţine şi hotelul Hello de două stele din Bucureşti. El adaugă că Bucureştiul are mai mulţi turişti de lux decât de două stele, în măsura în care turiştii de lux sunt de fapt oameni de afaceri străini, iar turiş­tii de două stele sunt mai mult români în tranzit sau diverse grupuri cu buget limitat.

Dragoş Răducan, vicepreşedin­tele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), crede că numărul mic de hoteluri de două stele din Capitală se ex­plică şi prin poten­ţia­lul mai ridicat al in­ves­titorilor din Ca­pi­tală, care au re­cla­sificat superior uni­tă­ţile de două stele, iar construc­ţiile noi au fost pro­iectate pen­tru ca­te­gorii superioare.

"Nemodernizate, rău fa­mate, prost pla­sa­te", sunt principale­le pro­ble­me ale hotelurilor de două stele din Bucu­reşti, crede Mărginean, care afir­mă că printre clienţii acestora se numă­ră şi persoanele care închiriază cu ora pentru "o partidă de amor".

Răducan adaugă că mai sunt şi şo­feri, delegaţi pentru aprovizionare, patroni de firme mici cu treburi în Bu­cureşti şi, uneori, turişti străini sau au­toh­toni care nu au pretenţii de confort.

Spre deosebire de Bucureşti, la ma­re predomină încă hotelurile de două ste­le. Pe litoral sunt 353 de hoteluri (71.244 locuri), iar 7 dintre ele sunt de cinci stele (1.466 de locuri), 35 de patru stele (6.649 locuri), 144 de trei stele (25.563 locuri), 144 de două stele (34.533 locuri) şi 23 de o stea (3.033 locuri).

"Clienţii hotelurilor de două stele de la mare sunt persoane cu venituri reduse şi care nu îşi permit să plă­tească, în vârf de sezon, mai mult de 100 de lei pe noapte. Unui hotel de două stele, dacă este renovat, îi lipsesc, faţă de o unitate de trei stele, aerul con­diţionat şi frigiderul", spune Linica Stan, directorul general al THR Marea Neagră, care deţine 15 hoteluri de două stele pe litoral.

Ea afirmă că în vârf de sezon toate hotelurile de două stele sunt pline, iar cei care le aleg o fac gândindu-se la preţ. Cu toate acestea, cele mai căutate hoteluri de pe litoral sunt cele de trei stele.

Marius Usturoiu adaugă că turistul de două stele de la mare este fie tânăr student, fără resurse financiare, fie familist cu copii şi cu venituri scăzute. Străinii nu vin, în general, la două stele, nici la mare, nici în restul ţării.

"Dacă renovezi hotelul de două stele, îl faci de trei stele, pentru că diferenţa de frigider şi aer condiţionat nu costă atât de mult. Acesta este trendul cu hotelurile de două stele, de a le duce la trei stele", a afirmat Stan.

Potrivit MDRT, în România sunt 1.555 de hoteluri, dintre care 29 de cinci stele, 243 de patru stele, 761 de trei stele, 450 de două stele şi 72 de o stea. Din cele 192.416 locuri la nivel naţional, 6.115 sunt în unităţile de cinci stele, 34.072 în cele de patru stele, 74.063 la trei stele, 71.241 la două stele şi 6.925 la o stea.

"În general, clienţii hotelurilor de două stele din ţară sunt oameni necăjiţi, care au treburi în oraş, la spital sau în altă parte, şi trebuie să rămână peste noapte", crede Josef Goschy, unul dintre cei mai mari hotelieri din România şi proprietar al lanţului Unita Turism.

Potrivit lui Marius Usturoiu, în ţară preţul pentru o noapte la un hotel de două stele este mai mic cu 10-15% decât la trei stele.

Radu Enache spune că hotelurile de două stele din ţară se vor dezvolta în zone de tranzit maxim cu produsul, serviciile şi preţurile corecte. "Piaţa locală este mult mai deschisă acum la acest tip de produs dacă este sub brandul unui lanţ de încredere. Noi avem un proiect de dezvoltare a cel puţin cinci Hello Hotel", a adăugat el.

Mai sceptici, Lucia Morariu, Mărginean şi Usturoiu cred că multe din hotelurile de două stele de la nivel naţional vor dispărea în următorii ani.

"Nu merită în conjunctura actuală să ai un hotel de două stele şi să nu te gândeşti că trebuie să-i măreşti gradul de confort în viitorul apropiat", a mai spus Mărginean.

Chiar dacă hotelurile de două stele vor dispărea, nu înseamnă că oamenii necăjiţi, şoferii, studenţii şi cei amatori de "amoruri de-o oră" vor fi mai puţini. Probabil că cei mai mulţi se vor caza la aceleaşi hoteluri, care vor avea în plus zugrăveală nouă, frigider şi aer condiţionat, şi pentru care vor plăti ceva mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO