Companii

Managerul Intercontinental: Salariile mici se reflecta intr-o profitabilitate mai mare

19.05.2006, 00:00 54

Regimul salariilor de pe piata romaneasca se reflecta intr-un nivel al profitabilitatii mult mai mare al hotelurilor din Romania fata de cele de pe pietele mature, afirma Hans Rudolf Rutti, manager general al hotelului de cinci stele Intercontinental din Bucuresti.

Elvetianul Hans Rudolf Rutti, 47 de ani, se afla la conducerea Intercontinental Bucuresti de la finele anului trecut. "Nivelul salariilor este inca mult in urma fata de cel din alte tari central-europene. Suntem deasupra Bulgariei, de exemplu, din acest punct de vedere, insa avem, inca, unul dintre cele mai joase niveluri din Europa", spune Hans Rudolf Rutti.

"Iti permiti sa lucrezi cu mai multi angajati in aceste conditii. Insa numarul mai mare de oameni trebuie sa compenseze lipsa de experienta. Pana la urma, in loc sa ai un angajat calificat, ai doi sau trei cu mai putina experienta", considera managerul Intercontinental.

Hotelul Intercontinental a functionat in pierdere in ultimii cinci ani, fiind in renovare in ultimii doi ani, reprezentanti ai unitatii estimand ca va atinge break-even point (pragul de rentabilitate) anul acesta. Unitatea a inregistrat o cifra de afaceri de 9 mil. euro anul trecut si este administrat de Compania Hoteliera Intercontinental Romania. Aceeasi firma a avut in portofoliu si hotelul de patru stele Lido pana la finele anului trecut. Intercontinental deruleaza in acest moment ultimul an de contract de franciza cu firma hoteliera Intercontinental International, proprietarii unitatii aflandu-se in negocieri atat cu acest lant, cat si cu alte mari companii internationale de profil.

Rutti a adus in Romania un director pentru segmentul de food&beverage.

Noul general manager al hotelului de cinci stele gaseste ca este mai usor atat pentru client, cat si pentru conducerea hotelului sa lucreze cu oameni de aceeasi nationalitate. El a parasit functia de general manager al hotelului Radisson SAS Royal din Bruxelles inainte de a veni in Romania.

"Clientul care vine in Romania la un hotel de lant international este acelasi care intra in orice unitate din lume", spune Rutti. Din acest punct de vedere, explica el, nu se poate face distinctie intre un hotel de aici si unul din strainatate.

"Totusi, este posibil ca acest client sa aiba o perceptie diferita, asa ca s-ar putea ca asteptarile lui sa fie diferite atunci cand vine intr-o piata ca a noastra fata de ce asteapta in Londra sau Paris", a adaugat reprezentantul Intercontinental.

Potrivit acestuia, unul dintre avantajele Intercontinental fata de hotelurile din alte piete este faptul ca detine doar angajati romani.

"S-ar putea sa avem un avantaj - anume ca angajatii care lucreaza aici sunt 100% romani, fata de alte unitati, unde 20-40% din personal este strain. Acest lucru face mult mai dificila implementarea procedurilor interne", considera Rutti.

Pe de alta parte, spune el, faptul ca angajatii romani nu au acces si posibilitatea de a merge in strainatate pentru a castiga experienta este, cu siguranta, un dezavantaj.

O mare parte a angajatorilor din domeniul hotelier s-au plans in ultima perioada de lipsa personalului calificat. Astfel, majoritatea angajatilor prefera sa plece in strainatate, unde salariile pentru posturi similare sunt mult mai mari.

"In anii ?"90 multe persoane au plecat din tara, insa acum incep sa se intoarca pentru ca acum exista si aici hoteluri unde pot lucra. In urma cu zece ani acestea nu existau. Piata internationala este o sursa foarte importanta de angajati pentru noi", a mai adaugat Rutti.

Acesta estimeaza ca deschiderea a tot mai multe hoteluri de talie internationala la nivel local va mari piata de personal calificat disponibil, asigurandu-se, astfel, si trainingul de profil.

"Cred ca exista destula forta de munca pe piata, atata timp cat esti pregatit sa le faci training-ul corespunzator", explica oficialul.

Rutti considera ca o diferenta intre angajatii din pietele mature si cei din industria hoteliera din Romania consta in faptul ca romanii sunt foarte dornici sa invete lucruri noi, pana acum neavand ocazia sa ia contact cu modul de lucru occidental din acest punct de vedere.

"Cand ajungi la conducerea unui hotel dintr-o piata matura, nu ai foarte multe de schimbat, toate lucrurile sunt deja ÇaranjateÈ. Pe cand aici aproape in fiecare segment ai ocazia sa faci ceva nou si ceea ce este foarte placut este ca poti sa vezi schimbarile privind inapoi", explica elvetianul.

Piata hoteliera la nivel de cinci stele nu este la fel de dinamica precum segmentele de trei-patru stele. Pe de alta parte, miscarile in aceasta arie sunt de mai mari proportii. Astfel, anul trecut proprietarul Crowne Plaza, vicepremierul George Copos, a preluat unul dintre competitori, Athenee Palace Hilton.

Principalii competitori ai Intercontinental sunt, pe piata Capitalei, hotelurile JW Marriott, Athenee Palace Hilton, Howard Johnson Grand Plaza, Crowne Plaza pe segmentul de cinci stele, dar si hotelul de patru stele Sofitel.

"In ceea ce priveste serviciile si preturile, hotelurile internationale au inceput sa se asemene foarte mult, asa ca diferentele vor consta in personalul angajat. Clientul primeste aceleasi lucruri pentru aceiasi bani, asa ca nu va fi fidel unei singure locatii", a conchis Rutti. andreea.groenendijk@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24