Companii

Medicamentele fara prescriptie intra pe scadere pentru prima data in ultimii cinci ani

Medicamentele fara prescriptie intra pe scadere pentru prima data in ultimii cinci ani
23.10.2009, 00:00 41

Medicamentele fara prescriptie, asa-numitele OTC-uri, vortermina anul 2009 cu o scadere de peste 10% comparativ cu 2008,prima de acest fel care apare in ultimii ani pe fondul reduceriiputerii de cumparare.

OTC-urile, o piata de peste 320 mil. euro anual, reprezintapentru producatorii de medicamente o gura de oxigen pe careautoritatile au lasat-o in conditiile in care restul produselorsunt puternic reglementate de legislatia in vigoare, careplafoneaza nivelul maxim al preturilor.

Astfel,segmentul medicamentelor fara prescriptie este deosebit de atractivpentru toti jucatorii din industrie, prin prisma adaosurilor pecare le pot aplica si care in unele cazuri pot ajunge si la 50%.Dar daca, pe de o parte, marjele de profit sunt asigurate pe acesteproduse, volumele de vanzari sunt acum ceva mai mici fata de anulanterior.

Revenirea pietei este conditionata de situatiaeconomica

Potrivit datelor firmei de analiza si studii de piata CegedimRomania, vanzarile au scazut luna de luna de la inceputul anului,tendinta care se va accentua in perioada urmatoare, spun jucatoriidin industrie.

"Piata de OTC-uri este sub presiune anul acesta si are o scaderede doua cifre, lucru care se datoreaza tendintei generale descadere din economie, reducerii pietei de medicamente in ansambluin conditiile in care pacientii au stocuri de medicamente acasa,dar si faptului ca acestia incearca sa obtina tot mai multe produsecompensate", afirma Stephen Stead, CEO al LaborMed, companie carerecent a cumparat un portofoliu de 12 branduri de produsefitoterapeutice.

Companiile sunt optimiste in ceea ce priveste reluarea trenduluide crestere al acestui segment, in stransa legatura cu relansareaeconomica, care s-ar putea produce in a doua jumatate a anuluiviitor. "Probabil ca in prima jumatate a anului 2010 piata deOTC-uri va pastra acelasi nivel cu sfaristul anului 2009, urmand cain a doua jumatate sa inregistreze o usoara revenire", afirma DanVasile, directorul general al producatorului Biofarm.

Cele mai cunoscute branduri de OTC-uri de pe piata locala suntNurofen si Algocalmin care corespund si produselor cu cele mai marivanzari.

Una dintre particularitatile OTC-urilor o reprezinta faptul caacestea pot fi promovate prin modalitatile clasice, in conditiilein care medicamentele pe baza de reteta pot fi promovate doarmedicilor specialisti. Unul dintre cele mai mari segmente alacestei piete este reprezentat de analgezice (medicamente pentrudurere), insa o alta arie atacata de producatori o reprezintasuplimentele naturale.

Medicamentele fara prescriptie detin circa 17% din piata demedicamente, iar cu cateva exceptii, majoritatea producatoriloractivi pe piata locala au portofolii de astfel de produse.

"Vor fi din ce in ce mai multe restrictii in ceea ce privesteprescrierea de medicamente astfel ca ma astept sa existe un trenddinspre produsele scumpe catre cele generice si medicatia farareteta. Farmaciile vor incuraja aceasta tendinta", mai spune Stead.El estimeaza o scadere de peste 10% in 2009 si o usoara crestere involume in 2010.

20% din rulajul distribuitorilor provin dinOTC-uri

In cazul distribuitorilor, anul acesta OTC-urile vor aduce 20%din vanzari. Farmexim spre exemplu estimeaza ca anul acestaprodusele fara prescriptie vor genera 35 mil. euro.

Si retelele de farmacii si-au construit un portofoliu puternicde OTC-uri si cosmetice, iar unele dintre ele precum Sensiblu sauCatena investesc chiar in branduri proprii. Aproximativ 20% dinrulajul retelelor sunt generate de cosmetice, iar jumatate dinspatiul de expunere este ocupat de cosmetice.

"S-a resimtit o scadere in ultimele luni. Cei mai multi dintrepacienti cauta varianta cea mai ieftina, de exemplu daca inaintecumparau Paracetamol cu Vitamina C, acum vor Paracetamol simplu.Cosmeticele au scazut si ele, si se observa o amanare a deciziei decumparare", spune o farmacista din Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO