Companii

Merloni: Cand toata piata scade, orice stagnare inseamna crestere

17.09.2004, 00:00 47

Producatorul italian de electrocasnice Merloni Elettrodomestici care detine marcile Ariston si Indesit, mizeaza anul acesta pe o cifra de afaceri de 48 de milioane de euro, mai mica decat cea realizata anul trecut, cand vanzarile au atins 49 de milioane de euro, a spus Eugen Paturan, country manager pentru Romania al Merloni Elettrodomestici.
"Pe prima jumatate a anului incasarile au stagnat comparativ cu anul trecut, iar pentru intregul an ne astepam la o cifra de afaceri de 48 de milioane de euro", a afirmat Paturan.
Aceasta previziune vine in contextul in care anul acesta toti importatorii de produse electrocasnice s-au confruntat cu un regres sensibil al vanzarilor, dupa ce anul trecut inregistrau cresteri spectaculoase.
Merloni spre exemplu, a inregistrat in 2003 vanzari mai mult decat duble fata de anul precedent, iar piata totala de produse electrocasnice a crescut cu 84%.
Declinul de anul acesta al vanzarilor s-a datorat reducerii ponderii in vanzari a ratelor de la 80-90% la putin peste 50%. Din acest motiv s-a schimbat si ponderea pe care o aveau in totalul pietei produsele ieftine si cele scumpe. Astfel, desi ca volum piata a scazut cu 10-15%, valoric piata este cu mult sub cea de anul trecut, deoarece a crescut ponderea produselor ieftine. Astfel, cel mai mult au avut de suferit importatorii de produse de calitate superioara.
Merloni Elettrodomestrici este al treilea producator european de electrocasnice ca marime, si este reprezentat pe piata romaneasca prin marcile Indesit (pozitionata pe segmentul mediu) si Ariston (pozitionata pe segmentul superior). Pentru a contracara efectul pietei, compania a intrat din acest an si pe segmente mai ieftine ale pietei, cum ar fi exemplu masinile de spalat cu 600 de rotatii.
Dealtfel, Merloni detine cea mai puternica pozitie pe piata romaneasca in segmentul de masini de spalat, unde Indesit, ocupa, potrivit oficialilor, locul doi in topul celor mai vandute marci. "In total, cota noastra de piata in Romania este de 17,3% in Romania, care ne plaseaza pe locul trei in topul importatorilor de electrocasnice", a adaugat Paturan.
Principalii concurenti ai grupului italian pe piata romaneasca sunt grupuri internationale precum Electrolux, Whirlpool sau Bosch Siemens, sau marci locale cum este cazul Arctic.
Piata romaneasca de produse electronice si electrocasnice este estimata la mai bine de jumatate de miliard de euro.
Grupul american  Whirlpool este lider de piata pe segmentul de masini de spalat, in timp ce suedezii de la Electrolux sunt lideri in piata de aragzuri, si detin si o fabrica la Satu Mare.
Al treilea mare segment al pietei de "white goods" (produse albe), frigiderele este diminat de producatorul local Arctic, care detine la randul sau aproape jumatate din piata. Arctic a fost cumparat in urma cu mai bine de un an de catre producatorul turc Arcelik, cel care detine marca Beko.
In paralel cu largirea gamei de produse ieftine, compania italiana Merloni continua sa mizeze in continuare pe segmentele superioare. Incepand de anul viitor, Merloni isi va completa gama Ariston cu o noua linie de cuptoare, Experience, care va fi lansata simultan si pe piata italiana. Iar, pe segmentul de frigidere, compania a lansat o noua combina frigorifica numita Grafitti, care include si o faciltate de comunicare.
Cea mai mare pondere in vanzarile Merloni pe piata romaneasca este detinuta de retelele de magazine specializate in vanzarea de produse electronice si electrocasnice, precum Altex, Domo sau Flanco. Acestea la randul lor au incercat sa-si creasca vanzarile prin introducerea uneor oferte promotionale mult mai agresive si a cresterii investitiilor in publicitate.
Merloni Elettrodomestici a fost infiintata in 1975 si in prezent detine o cota de piata de 15,5% in Europa. Compania are 18 fabrici si peste 20.000 de angajati si o cifra de afaceri anuala de peste 3 miliarde de euro. Incepand de anul viitor compania isi va schimba denumirea in Indesit Company.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO