Companii

Miza conflictului de la Automobile Dacia: 18 milioane de euro pe an

Miza conflictului de la Automobile Dacia: 18 milioane de euro pe an

Click pentru imaginea marita

08.04.2008, 20:12 22

Indeplinirea cererilor de majorare salariala solicitate de Sindicatul Automobile Dacia (SAD) ar majora cheltuielile salariale ale producatorului auto francez cu minim 29% anual, adica cu 30 de milioane de euro, din care 6,9 reprezinta asigurarile sociale ale angajatorului. De cealalta parte, Dacia ofera o crestere de 12%, costul anual aferent fiind de 12,5 milioane de euro.
Suma include doar retributiile anuale ale celor 13.000 de salariati si contributiile sociale, iar in cazul adaugarii primelor si a cresterilor solicitate pentru prime fondul salarial ar depasi 150 de milioane de euro.
In prezent fondul salarial anual al Dacia a fost estimat de Ziarul Financiar, pe baza datelor oferite de producator, la 103,2 milioane de euro, fiind incluse si contributiile sociale atat ale angajatilor si ale angajatorului. Cifrele au fost confirmate si de liderii sindicali.
Raspunsul administratiei Dacia la sumele solicitate a fost repetat inca de la inceperea grevei angajatilor. "Compania nu poate suporta o asemenea crestere salariala chiar daca de 3 ani se inregistreaza profit", a declarat Liviu Ion, directorul de comunicare al companiei.
Iar principala cifra care sustine pozitia Dacia este cea de 61 de milioane de euro, in pierderi restante, la care se adauga salariile mai mari cu pana la 20% decat media industriei.
Pozitia Confederatiei Sindicatelor Democratice din Romania (CSDR), la care sunt afiliate 20 de federatii profesionale si de ramura din sectorul privat si public, cat si Blocul National Sindical sprijina in continuare SAD. Principalul motiv?
"Credem ca majorarea salariilor trebuie sa fie realizata peste tot unde produsele finite au piata de desfacere. Intotdeauna am cerut ca salariul minim sa fie de cel putin 60% din salariul mediu, si trebuie sa incepem de undeva", a declarat Iacob Baciu, presedintele CSDR. Sindicalistii Dacia, care vor organiza joi 10 aprilie un nou miting de protest in Pitesti, sunt sustinuti nu doar de BNS ci si de omologii lor francezi, care potrivit liderilor au promis chiar si un ajutor financiar.
"Vom vedea daca vor participa financiar la compensarea salariilor muncitorilor grevisti care n-au primit niciun drept de pe 24 martie. Cand vom incheia greva vom hotari in comitet daca vom acorda bani grevistilor din fondurile sindicatului", a declarat Nicolae Pavelescu, presedintele Sindicatului Automobile Dacia .
Pentru ca deocamdata nici sindicatul si nici Dacia nu a cerut medierea conflictului de catre administratia centrala rezolvarea conflictului de munca ramane in mainile celor doua parti implicate si ale instantei de judecata care se va pronunta maine, 9 aprilie, asupra legalitatii grevei.
Sindicatul Automobile Dacia, din care fac parte 8.900 de angajati ai constructorului auto este unul dintre cele mai puternice si mai bine organizate sindicate din tara, avand o oarecare istorie in negocierile cu patronatele, dat fiind ca aproape in fiecare an de la privatizare au avut loc discutii in momentul renegocierii contractului colectiv de munca, afirma surse apropiate companiei.
Chiar daca liderii sindicali au fost implicati si in negocieri precum cele din perioada post preluarii de catre Renault, cand au fost disponibilizati mai mult de 16.000 de muncitori, negocieri mai dure decat revendicarile salariale actuale, cererile lor nu vor fi satisfacute integral.
Acest lucru se deduce in primul rand din politica internationala a Renault, care nici in Franta nu a fost de acord in totalitate cu revendicarile sindicatului CGT, unul dintre cele mai puternice din tara.

Ministrul muncii: Nu este treaba noastra

In apropierea celui de-al doilea miting de protest si a treia saptamana de greva a salariatilor Automobile Dacia, administratia centrala evita sa se implice in cadrul negocierilor dintre sindicat si patronat. "Nu ne-am implicat in conflictul de munca de la Dacia, ba, mai mult, chiar am evitat sa ne implicam in vreun fel. Nu este treaba noastra. In afara de rolul de arbitru pe care il are ministerul prin Directia muncii, nu ne implicam in negocierile dintre sindicate si patronate. Directia muncii verifica legalitatea demersului si are rolul de mediator, neimplicandu-se in problemele de fond", a declarat pentru ZF ministrul muncii Paul Pacuraru. Confederatia Sindicatelor Democaratice din Romania sprijina pozitia ministerului, mentionand ca si in atributiile CSDR intra medierea concilierea si arbitrajul conflictelor de acest gen, dar ca pana la solicitarea uneia dintre parti nu poate lua nicio pozitie.

Les Echos: "Salutari din Romania"

Cotidianul economic francez Les Echos, unul dintre ziarele straine care a monitorizat indeaproape evolutia grevei de la Mioveni, explica manifestarile si pozitia sindicatului si a angajatilor prin faptul ca populatia a inteles ca economia locala evolueaza si recupereaza incet decalajul fata de tarile occidentale dezvoltate.
Aceasta crestere economica, precum in toate tarile ex comuniste, nu este insa sustinuta de o piata a fortei de munca adecvata. De aici a urmat o penurie a fortei de munca, urmata de angajari de muncitori straini, precum cea realizata de santierul naval Daewoo, care a adus in Romania 300 de muncitori vietnamezi, deoarece muncitorii romani au emigrat in vest. Situatia se aseamana cu cea intalnita in anii 1970 in Spania si Portugalia dupa aderarea la Uniunea Europeana deoarece muncitorul roman a inteles nivelul de trai al colegilor occidentali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO