Companii

Modernizarea uzinei Dacia s-a dovedit a fi mai dificila decat se astepta Renault

19.04.2001, 00:00 32



Cotidianul Financial Times a publicat pe site-ul sau un articol dedicat achizitiei Dacia de catre grupul francez Renault si problemele gasite in uzin a romaneasca.

La cumpararea pachetului de control din actiunile uzinei de automobile Dacia Pitesti, in septembrie 1999, intentia Renault era de a plasa cativa manageri straini in pozitii esentiale, in vederea modernizarii companiei.

Cu toate acestea, in curand a devenit evident ca grupul a subestimat deficientele existente la nivelul managementului uzinei, Renault avand in prezent un numar de 75 de manageri straini in Romania.

"Cand am venit la Dacia, uzina nu avea nici o legatura cu lumea occidentala. Toate deciziile - chiar si cumpararea de hartie pentru fotocopiator - erau luate de directorul general. ai era nevoie, de obicei, de un numar de 18 semnaturi", spune Christian Esteve, directorul general adjunct al uzinei.

Renault a platit 50 milioane de dolari pentru pachetul majoritar din actiunile Dacia, la care s-a adaugat angajamentul de a investi 220 milioane de dolari pe o perioada de cinci ani.

Desi compania avea un numar de 27.560 de angajati, unele posturi auxiliare lipseau. "A trebuit sa infiintam un departament de marketing si control financiar - locuri de munca ce nu existau anterior la Dacia", precizeaza Esteve.



Nu poti supravietui pe o piata competitiva cu un model vechi de 30 de ani

Renault a decis sa utilizeze uzina Dacia pentru a construi modelul X90, in stil occidental, aflat inca in faza de design. La un pret de 5.000 de euro, Renault spera ca X90 va deveni automobilul preferat de cumparatorii din statele in curs de dezvoltare.

La inceputul acestei luni, grupul a anuntat planuri ambitioase pentru noul autovehicul, incluzand un obiectiv de productie anuala de 500.000 de unitati, din care 200.000 de unitati vor fi produse in Romania, iar restul in Rusia si in alta uzina, care nu a fost inca stabilita. Autovehiculul, care urmeaza sa fie lansat in anul 2004, va fi disponibil in versiune break si pick-up.

In prezent, principalul produs al uzinei este Dacia 1300, model care nu a suferit modificari din anul 1969. "Nu poti supravietui pe o piata competitiva cu un model vechi de 30 de ani", a declarat Gomez.

Anul trecut, Dacia a inregistrat pierderi de 60 milioane de euro, la venituri de 159 milioane de euro, vanzarile totale fiind in scadere cu 38%. Managementul companiei spera ca modelul X90 va inlocui Dacia 1300 si productia acestuia din urma va inceta.

Anul trecut, grupul a trimis 1.200 de angajati la cursuri de perfectionare profesionala. Inainte de preluarea de catre Renault, in cadrul Dacia nu exista conceptul de control al costurilor.

"Controlul costurilor nu exista, asa incat am trimis cativa angajati la un curs de pregatire in Franta. Cand s-au intors, pentru prima data in istoria companiei, o tanara a refuzat sa semneze o cerere de decontare pentru un manager, intrucat era vorba de cheltuieli in interes personal. Pentru Dacia, aceasta a fost o revolutie", a declarat Esteve.



Echipamentele de protectie - utile sau nu ?

Unul dintre principalele puncte de atractie ale Romaniei pentru investitorii straini il reprezinta salariile reduse. Salariul mediu in uzina Dacia este de o suta de dolari pe luna. Insa Renault a considerat ca un asemenea nivel determina unele reticente ale angajatilor fata de schimbari, chiar fata de cele in bine.

De exemplu, muncitorii se temeau ca purtarea echipamentului de protectie va determina pierderea sporului de 15 dolari acordat pentru munca dificila si periculoasa.

Aceasta problema a fost solutionata prin eliminarea tuturor sporurilor de risc si adaugarea lor la salarii.

Pe langa problemele legate de productie si diferentele culturale, managamentul francez a trebuit sa discute si cu furnizorii.

"Furnizorii se afla intr-o situatie de monopol: pentru fiecare componenta, exista un singur producator. Va puteti imagina ce se intampla cu pretul intr-o asemenea situatie", mai spune Esteve.

Conceperea si productia unui nou automobil pentru o piata care este, de asemenea, noua reprezinta un proiect ambitios chiar pentru cele mai sofisticate companii, cu echipamente deosebit de performante.

Daca uzina Dacia doreste sa supravietuiasca, atunci modelul X90 va trebui sa devina realitate, mai ales in conditiile deteriorarii pietei auto romanesti si ale conjuncturii economice defavorabile.

Dacia spera sa devina profitabila in 2004, an pana in care sunt asteptate investitii de 356 milioane de euro in echipamente, facilitati si ameliorarea practicilor de productie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO