Companii

Nicolescu, Consiliul pentru IMM-uri: Dacă ar veni un student la mine cu strategia elaborată de KPMG, l-aş pica

Autor: Izabela Badarau

02.09.2010, 23:05 161

Strategia guvernamentală pentru dezvoltarea sectorului IMM înperioada 2009-2013, elaborată de firmele de consultanţă KPMGRomânia şi Finas Consulting, pentru un preţ total de circa 820.000de euro, este aspru criticată de Consiliului Naţional alÎntreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România(CNIPMMR).

Printre argumentele aduse de CNIPMMR se numără lipsa uneianalize bine fundamentate la nivelul IMM-urilor - pe tipuri decompanii şi pe sectoarele în care activează, cadrul prea general încare sunt abordate problemele, ruptura de realitatea românească,lipsa evaluării impactului pe care îl are strategia asupra pieţeiIMM-urilor.

Pe de altă parte, KPMG susţine că strategia pe care aurealizat-o pe durata a şapte luni analizează temeinic problemeleIMM-urilor în contextul actual, elaborează un plan de acţiune şi unset de măsuri concrete. KPMG susţine că a luat în considerare multeopinii şi recomandări pentru a se asigura că este în concordanţă cutoate documentele europene.

Strategia efectivă şi planul de acţiuni aferent are 150 depagini, dar cu toate celelalte studii şi documente va ajunge laaproape 1.400. Elaborarea ei este finanţată de Uniunea Europeană înproporţie de 85% şi de bugetul de stat - 15%. Bugetul estimativ deimplementare a strategiei în 2010-2013 este de 2,4 miliarde deeuro, dintre care 1,5 miliarde de euro de la bugetul de stat şi 900de milioane de euro contribuţia UE.

"Avem nevoie de o strategie profesionistă pentru IMM-urile dinRomânia. Dar cea elaborată nu are elementele de bază ale uneistrategii. Eu sunt şi profesor de management. Dacă ar veni la mineun student cu strategia aceasta, l-aş pica", spune OvidiuNicolescu, preşedinte al CNIPMMR.

De asemenea, Consiliul afirmă că există puncte contradictorii,unul dintre ele regăsindu-se chiar în analiza SWOT, analiză privindpunctele tari, punctele slabe, oportunităţile şi ameninţările pecare le au IMM-urile. Accesul firmelor la finanţare este menţionatatât la puncte tari, cât şi la problemele grave cu care seconfruntă firmele, susţine Nicolescu.

"Faptul că IMM-urile au avut acces preferenţial la credite esteadevărat şi acesta este un avantaj pentru ele. Dar aceste crediteau fost atât de puţine, în contextul în care nu s-au acordat preamulte credite în sectorul privat anul trecut, încât contextul le-adezavantajat în atragerea de finanţare. De aceea, accesulIMM-urilor la finanţare se regăseşte în ambele locuri. Dacă nu suntscoase din context, aceste afirmaţii nu se contrazic", explicăFlorin Bănăţeanu, director în Departamentul de Advisory al KPMG,responsabil de proiect.

Emil Octavian Ionescu, director adjunct la Direcţia pentruDezvoltarea Activităţilor Inovative pentru IMM şi Cooperaţie dincadrul Ministerului Economiei, spune că oricine are o idee deîmbunătăţire a strategiei o poate prezenta la minister până pe 5septembrie. "Mi se pare de bun-simţ şi chiar obligatoriu să ţinemseama de părerile bune care ajung la minister. Nu facem o strategiedoar ca să o facem." Ionescu susţine că reprezentanţii CNIPMMR nuau trimis la minister nicio recomandare privind strategia elaboratăşi au comunicat doar prin intermediul presei.

În timp ce reprezentanţii de la Ministerul Economiei şi de lafirmele implicate în elaborarea strategiei afirmă că strategiaelaborată este bine fundamentată şi realizată în mod profesionist,Consiliul pentru IMM-uri are altă variantă.

"Este o strategie făcută doar ca să ia banii pe ea, nu sărezolve o problemă. Avem 11 institute de cercetare în Bucureşti,zeci de facultăţi, sunt atâtea lucrări de specialitate pe tematicaIMM-urilor, atâtea articole ştiinţifice, atâţia profesori care arfi putut fi consultaţi. Nu am văzut niciunul citat, nici datestatistice recente. Este inadmisibil să citezi date despre inovaţiedin 2002-2004", susţine Nicolescu.

Reprezentantul KPMG spune că la toate dezbaterile organizate aufost invitaţi şi profesori de specialitate şi reprezentanţi dinmediul academic. De altfel, mesele rotunde organizate, evenimenteleşi alte costuri administrative consumă aproximativ jumătate dinbanii alocaţi firmei KPMG, tariful pentru consultanţa efectivăfiind de aproximativ 340.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO