Companii

Noul sef al pietei auto: Vanzarile anuale pot atinge 500.000 de unitati, dar este nevoie de o preocupare mai mare pentru infrastructura

19.11.2007, 20:17 9

"Pentru ca nu sunt implicat direct in piata auto voi juca un rol de arbitru intre membrii asociatiei, daca este cazul. Obiectivele principale sunt insa curatarea a jumatate din parcul auto prin sustinerea programului de innoire si a taxei auto", a declarat Ernest Virgil Popovici, care il urmeaza la conducerea asociatiei pe Brent Valmar, directorul Porsche Romania.
Ernest Popovici este avocat asociat al casei de avocatura Popovici Nitu & Asociatii si membru fondator al APIA, el nedetinand pana acum o functie executiva in asociatie.
Programul de innoire a parcului auto a presupus in ultimii trei ani scoaterea din circulatie a aproape 50.000 de automobile mai vechi de 12 ani prin casare si acordarea unei subventii pentru o noua achizitie. Procesul a avut ca efect si aprecierea in volum a vanzarilor de automobile, importatorii aducand in piata oferte adaptate, in special pentru segmentul de pret de 10.000 de euro care a atras cele mai multe vanzari. In acelasi timp institutiile financiare au creat oferte de finantare sprijinind cresterea industriei.
Daca pe parcursul celor doua mandate ale fostului presedinte APIA piata auto a cunoscut o crestere anuala mai mare de 20%, previziunile referitoare la perioada urmatoare sunt rezervate, dar tind spre un volum de 500.000 de unitati, fata de 350.000 de unitati estimate pentru acest an. "Piata poate atinge 500.000 de unitati, dar in acelasi timp este nevoie de o preocupare mai mare pentru dezvoltarea infrastructurii", a declarat Popovici.
"Premisele economice sunt promitatoare pentru perioada urmatoare, iar producatorii, importatorii si distribuitorii auto isi continua planurile de investitii. Probabil ca este una dintre cele mai dinamice industrii, dar nu este lipsita de riscuri", a adaugat Brent Valmar, actualul vicepresedinte al APIA.
Valmar aminteste de pericolul cresterii varstei parcului auto in eventualitatea in care taxa de prima inmatriculare ar putea fi redusa sau eliminata in urma unei eventuale decizii in acest sens a Comisiei Europene (CE).
Referitor la investitiile realizate de dealerii din retelele de distributie ale importatorilor auto, conducerea APIA constata ca acestea au devenit usor prohibitive datorita preturilor tot mai mari ale terenurilor, dar si ale materialelor de constructie.
"Toate retelele sunt inca in urma pietei. Este un teritoriu mare de acoperit, volumul investitiilor este important, iar unele retele mai mici vor intampina probleme in procesul de dezvoltare datorita cresterii costurilor", a declarat Valmar.
Cat despre situatia in viitorul apropiat a taxei de prima inmatriculare perspectiva este incerta, iar APIA este de parere ca o anumita forma se va pastra si in viitor.
"CE va tine seama si de interesele nationale ale Romaniei. Exista tari care aplica taxe si mai mari decat in Romania si de aceea cred ca taxa de inmatriculare, cel putin pentru masinile noi, nu va fi eliminata", a declarat Popovici.
In acelasi timp, transformarea taxei intr-un sistem precum cel al Germaniei, unde se plateste doar taxa de utilizare, nu pare realizabila pentru ca parcul auto intern este format deocamdata in proportie de 50% din automobile mai vechi de 10 ani, proprietarii neavand posibilitatea financiara pentru sustinerea unei taxe de utilizare.
Un aport major la cresterea pietei auto interne ar putea fi adus, potrivit APIA, de constructorul Ford si uzina de la Craiova.
Ford a anuntat ca din totalul celor 300.000 de automobile fabricate in Romania 10% vor fi comercializate pe piata interna.
"Din informatiile noastre stim ca discutiile cu CE decurg bine, dar daca procesul va dura prea mult exista sansa ca investitiile Ford sa fie reorientate chiar spre o tara care nu este membra UE", a spus Valmar.
El estimeaza ca efectul investitiei Ford va fi similar cu cel al Renault la Dacia sau VW la Skoda, iar impactul nu va fi doar la nivel industrial, ci si social, precum si de motivare a continuarii investitiilor in industrie.
"Industria auto nu se rezuma doar la o fabrica. Este vorba de o industrie pe orizontala care angajeaza in productie, retail si servicii mai mult de 150.000 de oameni", a spus Valmar.
De altfel, instruirea personalului din industrie face parte din proiectele APIA, toti importatorii si membrii asociatiei impunand o medie minima de instruire anuala de 6 ore pentru fiecare angajat.
"Este relativ simplu sa gasesti personal implicat in vanzare. Problema este diferita in cazul personalului tehnic, unde ciclul de pregatire este mult mai indelungat", a adaugat vicepresedintele APIA.
Frecventa de aplicare a programelor de instruire a personalului tehnic este mai mare in cazul producatorilor finali si al fabricantilor de componente, acestia desfasurand in unele cazuri stagii trimestriale de pregatire. Media scolarizarii anuale in industria automotive depaseste 30 de ore pentru fiecare angajat.
Piata autovehiculelor noi va atinge in acest an pragul de 350.000 de unitati, cu aproximativ 20% mai mult comparativ cu nivelul anului trecut, in urma accelerarii innoirii parcului auto si a cresterii importurilor de automobile. Potrivit unor estimari ZF, valoarea pietei autoturismelor va depasi pana la sfarsitul acestui an pragul de 3 miliarde de euro. In concordanta cu aprecierile APIA, Automobile Dacia estimeaza ca vanzarile de autovehicule noi vor atinge nivelul de 349.000 de unitati la sfarsitul acestui an, in crestere cu aproximativ 20% in comparatie cu anul trecut, dintre care 315.000 de autoturisme si 34.000 de utilitare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO