Companii

O fostă profesoară de biologie face un mall online cu hrană sănătoasă

O fostă profesoară de biologie face un mall online cu hrană sănătoasă

Autor: Mădălina Panaete, Corina Mirea

01.05.2015, 19:45 2176

Maria Martac, 43 de ani, şi-a început cariera ca profesoară de biologie, meserie pe care a practicat-o timp de opt ani. Ulterior, ea a schimbat catedra pentru a lucra în industria farma, însă de câţiva ani conduce propriul business – o companie care deţine două magazine online cu produse alimentare sănătoase, unul dedicat copiilor, iar altul pentru adulţi.

Produsele sunt adresate celor care au restricţii alimentare sau intoleranţe şi anul trecut i-au adus antreprenoarei vânzări de 165.000 de euro, în creştere cu 35% faţă de anul precedent.

„Prinsă între îndatoririle multiple de serviciu, familie şi un bebeluş cu probleme alimentare, am fost nevoită să încep să caut pe cont propriu o soluţie pentru această problemă. Din aproape în  aproape am constatat că nu sunt singura care are un copil cu nevoi speciale de alimentaţie şi care nu are de unde să îşi cum­pere pro­dusele necesare. Pro­blema principală nu era lipsa banilor, ci lipsa informaţiei şi a unei pieţe de desfacere în România. De aici a «încol­ţit» şi ideea afa­cerii”, spune Maria Martac. Ea nu a precizat însă ce investiţie a pre­supus businessul pe care l-a dezvoltat în ultimii ani.

Primul magazin online deschis a fost Bebikut.ro, unde clienţii găseau produse specifice oricărui copil cu vârsta între zero şi cinci ani, dar şi alimente speciale recomandate în diverse afecţiuni specifice vârstei. Ulterior, antreprenoarea a observat că în România nu era conturată o piaţă nici pentru adulţii cu probleme ali­mentare. Astfel, la finalul lui 2012 a apărut şi site-ul AlimenteSpeciale.ro.

„La început, cea mai mare provocare a fost să conving furnizorii că suntem un site respectabil, care merită să promoveze şi să comercializeze produsele lor. Un alt impas l-am resimţit la nivel de piaţă de desfacere, la noi fiind mult mai puţin dezvoltată decât în alte state din Europa atat din punct de vedere al producătorilor/ furnizorilor/ retail-ului, cât şi al educaţiei alimentare. Acum, cel mai greu este să ne convingem clienţii că suntem un site respectabil  cu produse originale şi de calitate”, explică Maria Martac. Astfel că, în opinia sa, ar trebui ca statul să includă în programul şcolar al copiilor şi ore de educaţie alimentară.

În prezent, Flama Invest (compania care deţine cele douămagazine online) are trei angajatţi full-time. Restul serviciilor (contabilitate, transport, PR şi administrare site şi promovare SEO) sunt externalizate.

Magazinele (Bebikut.ro şi AlimenteSpeciale.ro) au în portofoliu peste 8.000 de produse de la peste 50 de furnizori. Printre cele mai cunoscute mărci comercializate de antreprenoare se numără Nestle, Aptamil, Isostar, Cereal Bio sau Milupa.

„Din păcate, peste 90% din produsele pentru alimentaţie specială sunt importate, motiv pentru care au şi un preţ ridicat.  Importatorii unor alimente cu destinaţie specială (fără gluten, fără lactoză, certificată eco, etc) încearcă să creeze o piaţă, dar cât timp nu va exista o competiţie locală, va fi dificil să se producă o schimbare semnificativă. Totuşi, nu mai suntem la nivelul de acum zece ani, când nu prea ştiam ce este glutenul sau ce zaharuri nu are voie să consume un diabetic”, mai spune ea.

Cea mai mare parte a produselor vândute (50%-70%) sunt cele destinate unor afecţiuni precum intoleranţa la gluten sau lactoză, diabetul, afecţiunile hepatice sau malnutriţia.

În medie, clienţii cumpăra de 150-200 de lei o dată, iar oraşele din care provin cele mai multe comenzi sunt Bucurşti (40%), Constanţa, Craiova şi Cluj.

„Anul acesta vrem să creştem numărul produselor din portofoliu şi, implicit, a furnizorilor cu cel puţin 30% şi să avem o creştere a cifrei de afaceri cu 35%-50%. Pe termen lung, am vrea să devenim un «mall» de alimente sănătoase şi să aducem în comunitatea AlimenteSănătoase.ro şi medici, nu doar pacienţi”, adaugă antreprenoarea.

AFACERI DE LA ZERO