Companii

Orkla Foods conduce prin delegatie la Topway

13.02.2003, 00:00 126

Orkla Foods Romania a preluat, in primavara anului trecut, divizia de margarina, ketchup si maioneza din cadrul Topway Craiova, care a ramas cu uleiul, dar nu si-a separat in fapt afacerea. Astfel, cele doua divizii, chiar daca au proprietari diferiti, au o conducere comuna si impart un brand comun (Bunica). 
Leonard Gherghina este director general al fondului de investitii Baring Private Equity Partners Limited, care detine aproximativ 40% din Topway.  De asemenea, el conduce si afacerile Orkla Foods Romania, care detine 100% din actiunile diviziei de margarina.
"Partenerii nostri novegieni au incredere in managementul romanesc, asa incat nu intentioneaza sa vina sa conduca businessul de aici. Ei conduc businessul, dar pe cale electronica, ceea ce e un fapt imbucurator. Probabil ca aceasta este si calea", Leonard Gherghina.
El a spus ca de la intrarea in Romania, Orkla Foods a investit in branduri si in cresterea capacitatilor de productie, fara a preciza insa valoarea investitiilor.
"Au ganduri de expansiune si lansari de noi produse, de a aduce know-how la partile pe care le stapanesc foarte bine, in Romania," a adaugat Gherghina.
Orkla Foods a cumparat divizia de margarina, ketch-up si mustar de la Topway in primavara anului trecut, dupa mai bine de un an de negocieri.
"Unul din distribuitorii nostri a primit o vizita de la acesti oameni, au venit, s-au uitat in supermarketuri, si cum decizia lor era si este sa se extinda in Europa Centrala si de Est, au vazut produsele si au venit sa discutam", isi aminteste Gherghina.
"Cunosteam si una din fabricile lor de margarina, fara sa stim insa ca ei erau proprietarii. A fost o discutie de mai bine de un an de zile, o discutie foarte placuta, pentru ca noervegienii au un stil de afaceri foarte placut, sunt foarte deschisi si sunt foarte cinstiti la nivel de negociere si de lucru."
Convins ca pana la urma brandul este mai important decat compania producatoare, Gherghina afirma ca pana acum Orkla nu a comunicat foarte mult consumatorilor faptul ca produsele care apartineau anterior Topway fac acum parte din portofoliul sau.
"Sigur ca, in momentul in care stie ca un produs este fabricat de o multinationala, consumatorul are un anumit confort, dar, in rest, cred ca brandul este mai important ca firma. Numele firmei este mai important poate pe canalele de distributie," a adaugat el.
Pe piata margarinei, Orkla detine o cota de 30%, cu produsele Wiesana, Fruhstuck si Margarina de la Bunica.
Bunica este brandul cel mai cunoscut al companiei, datorita campaniilor agresive de promovare. Principalii sai competitori sunt Unilever si Brinkers. Din piata de mustar, compania detine 25%, iar la ketch-up 35%.
In 2002, Orkla Foods Romania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 18 milioane de dolari, conform estimarilor companiei.
Topway Industries a avut, la randul sau, o cifra de afaceri de aproximativ 70 milioane de dolari, in crestere cu 40% fata de 2001. In 2001, compania a avut o cifra de afaceri de 50 milioane de dolari si un profit net de aproximativ 100.000 dolari.
Piata locala a uleiului a devenit foarte interesanta pentru producatorii internationali, in ultima perioada observandu-se o tendinta de consolidare. Ultima de acest fel a fost integrarea Unirea Iasi in cadrul gigantului american Bunge Ltd., prin preluarea de catre acesta a pachetului majoritar la Cereol, la randul sau actionar majoritar la Iasi.
Principalii concurenti pe aceasta piata sunt Unirea Iasi, cu o cota de piata de 28%, urmata de Argus Constanta, cu 20%, Topway, cu 17% si Muntenia Bucuresti, cu 4%, conform statisticilor. Piata este estimata la 250  milioane de dolari.
"Credem ca industria uleiurilor din Romania are un avantaj, datorita faptului ca aici se cultiva materia prima si, cu timpul, chiar daca suprafetele cultivate nu vor creste, va creste recolta. Credem ca industria uleiurilor si grasimilor va trece printr-o perioada de consolidare. Asteptam sa se consolideze fie prin intrarea altor jucatori, fie prin consolidarea gigantului Bunge," a spus Gherghina.
"Nu doar ca este o piata semnificativa in privinta consumului, ci si datorita perspectivelor de a accesa materia prima," a adaugat Gherghina.
Alti potentiali candidati pe aceasta piata ar putea fi companiile americane Cargill, care desfasoara deja activitati pe teritoriul Romaniei, in agricultura, si ADM International.
Fondul de investitii Baring Private Equity Partners Ltd. mai detine si 40% din actiunile rafinariei Ultex din tandarei.
O alta investitie semnificativa a fondului o reprezinta tipografia Infopress.
Topway Industries a fost creata in urma cu aproape zece ani, de catre doi oameni de afaceri. Initial, compania importa margarina din Germania, productia fiind inceputa din 1995, in urma succesului inregistrat de importuri pe piata romaneasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO