În mallurile din capitală atmosfera este de sărbătoare. În ultimul weekend dinaintea Crăciunului nu ai loc să arunci un ac pe holurile centrelor comerciale, la fel şi în parcare, unde abia după 10 minute prinzi, dacă ai noroc, un loc. Atmosfera te duce cu gândul la vremurile bune din perioada de boom, când la fel ca şi buzunarele, pungile erau pline. Acum însă pungile sunt puţine şi destul de goale. "Lumea vine, se uită şi pleacă. Nu se resimte aglomeraţia şi în vânzări", spun în cor vânzătorii.
În centrul comercial AFI Palace Cotroceni din capitală, duminica la ora 14.00, locuri de parcare nu mai sunt. "A trebuit să mă învârt 10 minute să caut un loc. Într-un final a plecat o doamnă şi am prins portiţa. A fost însă vorba doar de noroc", spune un şofer nemulţumit.
Aglomeraţia din parcare se regăseşte şi în mall unde mii de oameni se plimbă pe holuri. Cei mai mulţi doar se plimbă şi ies, la fel cum au intrat, fără nicio sacoşă de cumpărături.
"În comparaţie cu alţi ani bugetele alocate pentru cadouri sunt mult mai mici. Şi prietenii şi familia şi-au limitat bugetele pentru sărbătorile de iarnă. Se simte criza foarte mult, chiar dacă la televizor politicienii spun că nu", spune un pensionar aflat la cumpărături în AFI Palace Cotroceni. "Am văzut însă în magazine şi persoane care au cumpărat cadouri foarte scumpe", adaugă soţia acestuia.
Pentru a lua pulsul vânzărilor, ZF a mers ieri în trei malluri din Capitală, respectiv AFI Cotroceni, Plaza România şi Unirea Shopping Center.
Retailerii sunt mai reticenţi în a da informaţii despre decembrie, cei mai mulţi spunând că aceste date ţin de strategia internă a companiei, iar câte o cifră "mai scapă" doar cei care au vânzări mai mari şi sunt mulţumiţi de evoluţia rezultatelor.
Cei mai mulţi cumpărători spun că şi-au limitat bugetele de cumpărături şi cu siguranţă nu vor cheltui mai mult decât în 2010. Aceste afirmaţii vin în contextul în
care consumul a avut o evoluţie negativă şi în acest an,
declinul cumulat în perioada 2009-2011 apropiindu-se de 20%.
"Anul acesta nu voi cumpăra cadouri scumpe şi în general cheltuielile pentru sărbători nu vor fi mai mari decât cele de anul trecut. În magazine nu am văzut reduceri şi de aceea sunt foarte supărată", spune o cumpărătoare aflată în centrul comercial Plaza România din vestul Capitalei. Ea nu este singura care spune că nu găseşte reduceri care să îi "îmbie" pe cumpărători şi să îi facă să intre. "Văd că oameni sunt în mall, însă nu ştiu câţi cumpără pentru că bani nu prea sunt şi nici reduceri", spune Mihai (50 de ani) venit cu familia la cumpărături în AFI Cotroceni. După o plimbare prin mall cumpărase o pereche de încălţări de la Bata.
Nici în centrul comercial Unirea, situat la kilometrul zero al Capitalei, cumpărătorii nu sunt foarte mulţumiţi de preţurile din magazine. "M-am plimbat prin magazine, însă nu am văzut reduceri semnificative. Din acest motiv nu am făcut cumpărături prea multe", spune o tânără aflată în mallul de la Unirea. Ea adaugă că bugetul din acest an nu este mai mare faţă de cel din 2010.
Nemulţumiţi de reduceri
Deşi cumpărătorii nu se arată mulţumiţi de promoţiile şi reducerile cu care îi aşteaptă comercianţii, aceştia din urmă s-au înghesuit totuşi să îşi tapeteze vitrinele şi să îşi decoreze magazinele cu "Super Promoţie", "Reducere 30% la al doilea produs cumpărat". Tina R promitea reduceri de până la 50%, la fel şi Kenvelo. La Geox acestea variau între 15 şi 30%.
Suedezii de la H&M nu întâmpină cumpărătorii cu cifre însă pe fiecare dintre geamurile magazinelor din capitală scrie alb pe roşu "Super promoţie". În acest context la coadă erau circa zece persoane, în timp ce alte câteva zeci se plimbau prin magazin pentru a "ochi" ceva.
"Am găsit ceva să îmi cumpăr aici, însă nu pentru că sunt multe reduceri importante, ci pentru că am avut eu noroc", spune o tânără studentă, care "se pierduse" între hainele de la reduceri.
Aşa cum recunoaşte şi ea, achiziţia s-a făcut pe baza norocului. Alţi cumpărători nu au fost însă la fel de norocoşi. "Probabil că din cauza preţurilor mari voi aloca un buget mai mare cadourilor pentru Crăciun. Nu am văzut foarte multe magazine în care să se acorde reduceri, însă nu am făcut cumpărăturile pentru Crăciun, ci în această săptămână intenţionez să merg prin magazine", spune Georgiana Urzică (30 de ani), care lucrează în marketing.
Perioada oficială de reduceri începe la jumătatea lunii ianuarie. Atunci preţurile pot scădea cu până la 70% faţă de preţul iniţial. În prezent, ceea ce cumpărătorii văd în magazine sunt promoţii.
Ce spun vânzătorii?
La rândul lor, vânzătorii sunt cei care spun că deşi este trafic, oamenii intră, se uită şi pleacă fără nicio achiziţie. Astfel, agitaţia dinainte de Crăciun nu se simte şi în vânzări. "Comparativ cu anul trecut, vânzările au fost mult mai slabe, nu doar acum în ultimul weekend de dinaintea sărbătorilor, ci în toată luna decembrie. Clienţii vin în magazin, se uită, dar nu prea cumpără", spune managerului unui magazin de haine din centrul comercial Plaza România.
De aceeaşi părere este şi vânzătoarea unui magazin din AFI Palace, care spune că este într-adevăr mai multă lume, "însă doar unii cumpără, alţii doar se uită". La bijuterii însă se simte o boare de optimism, în condiţiile în care două vânzătoare spun că vânzările au crescut comparativ cu o perioadă normală şi comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. "Este evident pentru noi că traficul a crescut şi odată cu traficul a crescut şi numărul celor care cumpără", spune vânzătoarea unui magazin Cellini.
Retailerii din zona de fashion spun totuşi că vânzările în weekendul care tocmai a trecut au fost mai bune decât într-un weekend normal. Unii sunt de părere că a fost chiar mai bun decât acelaşi weekend din 2010, vânzările crescând chiar cu 10-20%.
"Vânzările merg mai bine decât într-un weekend normal, însă comparativ cu perioada similară a anului trecut nu sesizăm diferenţe majore", spune Philippe Besadoux, cel care conduce operaţiunile Kenvelo, Lee Cooper şi Tom Tailor pe piaţa locală.
Retailerii alimentari sunt mai reticenţi în a da informaţii despre decembrie, cei mai mulţi spunând că aceste informaţii ţin de strategia internă a companiei.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels