Companii

Pascal Henssen, seful Genpact: Suntem o industrie fericita. Cu sau fara criza, companiile tot trebuie sa plateasca facturi

Pascal Henssen, seful Genpact: Suntem o industrie fericita. Cu sau fara criza, companiile tot trebuie sa plateasca facturi

Pascal Henssen, 39 de ani, care a preluat operatiunile locale ale furnizorului de servicii de business si solutii tehnologice Genpact

30.07.2009, 00:00 624

"Suntem o industrie fericita comparativ cu alte domenii. Nu am scazut si nu am pierdut clienti anul trecut, doar ca nu am crescut cat ne asteptam. Cu sau fara criza, procesele sunt similare. Oamenii tot trebuie sa plateasca facturi. Uneori doar ii consultam si ii ajutam sa implementeze schimbari, fara sa facem neaparat BPO. Inca mai crestem, sper sa mai crestem inca 6-12 luni in Romania. Depindem de clienti si de cum va evolua businessul lor. Targetul nostru global in acest an este sa crestem cu 10-15%", spune Pascal Henssen, 39 de ani, care a preluat in urma cu aproape trei luni operatiunile locale ale furnizorului de servicii de business si solutii tehnologice Genpact, cel mai mare jucator din BPO-ul local in functie de numarul de angajati.

Olandezul este Chief Operating Officer (COO) al Genpact Europa, pozitie din care coordoneaza centrele de servicii din Romania (Bucuresti si Cluj-Napoca), Polonia si Maroc.

Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor procese care nu au functie de baza in companii. Spre exemplu, un producator din industria bunurilor de larg consum va externaliza activitatile financiare, cele de resurse umane sau de logistica, pentru a se concentra pe activitatea sa de baza, productia.

Industria de BPO este unul din cele mai bune barometre pentru pulsul economic, dat fiind ca resimte orice scadere la nivelul activitatii companiilor pentru care lucreaza.

"Pe termen scurt, toate companiile din lume au stopat proiecte si s-au concentrat pe identificarea de masuri care sa atenueze efectele crizei. Nimeni nu voia sa renunte la cash si nimeni nu mai voia sa cheltuiasca la sfarsitul anului trecut. Volumele scadeau si noi vedeam acest lucru pentru ca aveam mai putin de lucru", spune Henssen, care a fost client al Genpact timp de sase ani, pe vremea cand lucra pentru General Electric. Olandezul are o experienta de peste 14 ani in diferite pozitii executive din cadrul gigantului american din care s-a desprins Genpact in urma cu cativa ani.

In ceea ce priveste businessurile clientilor sai, Henssen spune ca sectorul auto este cel mai afectat, scaderile ajungand si pana la 50%, in timp ce in zona bunurilor de larg consum vanzarile au coborat cu 20%.

"Acum simtim ca lucrurile incep sa-si revina. Pe termen lung companiile simt nevoia de a taia costurile si de a avea furnizori de servicii specializate, care sa le eficientizeze procesele si sa-i ajute astfel sa fie mai productivi si mai profitabili. Clientii sunt constransi de lipsa lichiditatilor si noi ii ajutam sa isi imbunatateasca cash-flow-ul."

 

Cum sa generezi cash-flow de 10 mil. $ pentru o companie

BPO-ul a evoluat in ultimii ani de la o simpla oferta de servicii de externalizare catre o industrie de imbunatatire a proceselor si ofera doua surse de reducere de costuri, spune Henssen. Pe de o parte, ai acces la forta de munca mai ieftina cu 20-30%, dar, pe de alta parte, standardizarea si eficientizarea proceselor pe care ti le ofera un furnizor extern de servicii duc la imbunatatirea proceselor cu un impact financiar de doua-trei ori mai mare decat impactul reducerii costului fortei de munca.

De curand, Genpact a avut un proiect in care a generat cash-flow de 10 mil. dolari pentru o companie din industria bunurilor de larg consum.

"Am analizat comportamentul de plata al clientilor respectivei companii, discutand cu clientii si identificand motivele pentru care intarziau platile. In final, dupa cateva luni am generat 10 milioane de dolari din partea clientilor, prin recuperarea platilor restante. Am reusit sa reducem datoriile semnificative si acel client a intrat in posesia unor lichiditati pe care nu a fost nevoit sa le scoata de la banca", explica seful Genpact.

Genpact ofera de la Bucuresti servicii de contabilitate pentru clienti, contabilitate furnizori, contabilitate generala, recuperari creante, servicii clienti, IT Helpdesk, managementul comenzilor, achizitii sau suport vanzari.

 

Continua sa angajeze

Genpact - prima companie de management al proceselor de business intrata in Romania in 2005 - are in prezent 1.500 de angajati pe piata locala, potrivit unor estimari ZF, din care aproximativ 80% lucreaza in Bucuresti, iar restul la Cluj-Napoca. Compania nu furnizeaza date cu privire la numarul de angajati la nivel local.

"Avem in jur de 2.000 de angajati in Europa - cea mai mare parte in Romania - si continuam sa angajam", spune Henssen.

In prezent, Genpact are peste 50 de clienti in Europa, majoritatea fiind deserviti din centrele din Romania. Centrul din Bucuresti este cel mai mare din Europa in functie de numarul de angajati, urmat de cele din Budapesta, Cluj si Lublin (Polonia).

 

Angajam mai usor, pentru aceiasi bani

Cat priveste piata muncii din Romania, seful celui mai mare angajator din BPO-ul local este de parere ca era "supraincalzita" in anii trecuti, iar criza readuce lucrurile la normal. "Nu am scazut salariile si nu am schimbat politica salariala. Diferenta este ca angajam mai usor decat anul trecut, pentru aceiasi bani."

In unele tari europene, forta de munca pentru nivel de entry-level este mai scumpa decat in Romania, insa aici este dificil de gasit manageri, care, comparativ cu alte locatii in care este prezenta compania, sunt si mai scumpi.

"Sunt mai putini manageri cu experienta in BPO in Romania. In Cehia sau Ungaria, spre exemplu, centrele de BPO au istorie de aproximativ opt ani, in timp ce in Romania primele centre au fost deschise abia in urma cu patru ani".

In Budapesta, spre exemplu, sunt 80 de centre de servicii, in timp ce in Bucuresti numarul acestora nu trece de zece.

 

Au renuntat la paharele de plastic, pentru economii de 16.000 de euro

Pe fondul scaderii economice, compania a implementat politici de reducere a costurilor, in urma carora cheltuielile au fost reduse cu 10-15% fata de anul trecut. "Ne intalnim 'on site', facem mai putine team meeting-uri in afara orasului. Ne asiguram ca folosim toate calculatoarele si toate birourile. Educam angajatii sa reduca printurile color cand nu este absolut nevoie de ele, am setat calculatoarele sa printeze documentele fata-verso, am renuntat la paharele de plastic de unica folosinta, inlocuindu-le cu cani permanente. Ne-am dat seama ca folosim aproximativ 2.000 de pahare de plastic pe zi doar in Bucuresti, ceea ce reprezenta un cost anual de circa 16.000 de euro."

 

"Preturile din imobiliare de anul trecut imi aminteau de Londra"

In ceea ce priveste viitorul economic al Romaniei, Henssen spune ca acesta depinde de cum vom iesi din recesiune. "Preturile de anul trecut din imobiliare imi aminteau de Londra. Pietele financiare internationale au scazut atat de mult, incat cred ca revenirea se va produce abia in 2011. Toata lumea crede ca stie acum cand se va termina recesiunea, dar nimeni nu a stiut sa o prezica si toata lumea a vazut cum serviciile financiare s-au blocat dintr-o data. In Romania cred ca vom reveni la o crestere anuala de 2 - 3% dupa 2 - 3 ani de business sanatos."

Compania evalueaza constant unde va deschide urmatorul centru si ia in considerare si Romania.

Cat priveste ceea ce ar trebui sa faca Guvernul pentru a ajuta mediul economic, seful Genpact este de parere ca infrastructura ar trebui sa fie o prioritate, in timp ce o flexibilizare a legislatiei muncii ar incuraja investitotii. "Este dificil sa ajustezi numarul de angajati in functie de volumul de munca si de business."

La un an distanta de Genpact, gigantul american Accenture a fost a doua companie care a deschis un centru de BPO pe piata locala in 2006. Ulterior, au venit si indienii de la Wipro si cei de la WNS. O alta companie care are activitati in zona de BPO este TechTeam.

 

Cum face Genpact cost-cutting

  • Intalnirile managementului se fac on site
  • Sunt folosite videoconferintele in locul deplasarilor de business
  • Se asigura ca sunt folosite toate calculatoarele si toate birourile
  • Angajatii sunt educati sa reduca printurile color cand nu este absolut nevoie de ele
  • Calculatoarele au fost setate sa printeze documentele fata-verso
  • A renuntat la paharele de plastic de unica folosinta, care implicau un cost de 16.000 de euro anual, inlocuindu-le cu cani permanente

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO