Companii

Paul Nuber, Nestle: Marea provocare a anului este profitabilitatea companiei

Paul Nuber, Nestle: Marea provocare a anului este profitabilitatea companiei

Paul Nuber, directorul general al Nestle Romania : Consumatorul este rege, iar daca nu va mai cumpara, inseamna ca oferta nu este buna. Pe piata alimentelor cred ca va fi nevoie in conditiile actuale de o reanalizare a ofertei de produse, pentru ca tendintele se schimba.

04.12.2008, 16:13 193

"Din ceea ce am vazut pe piata pe care activam, eu cred ca pana acum Romania a rezistat mai bine decat pietele vecine Ungaria si Ucraina in fata crizei internationale. Daca ne uitam la fluxul de clienti dintr-un hipermarket in weekend, este clar ca consumatorii nu se grabesc sa-si diminueze cheltuielile curente, cu toate ca stiu foarte bine ca s-au inrautatit conditiile de pe piata", apreciaza directorul Nestle Romania, una dintre cele mai mari companii din industria alimentara.
In noul context economic, companiile de profil si-ar putea regandi insa strategia de abordare a pietei, mutand miza pe produse mai ieftine, dupa cum anticipeaza retailerii.
Nuber afirma si el ca oferta de pe piata va trebui sa se alinieze noilor tendinte.
"Consumatorul este rege, iar daca nu va mai cumpara, inseamna ca oferta nu este buna. Pe piata alimentelor cred ca va fi nevoie in conditiile actuale de o reanalizare a ofertei de produse, pentru ca tendintele se schimba", explica el.
Afacerile companiei elvetiene Nestle la nivel local ar putea ajunge in acest an aproape de 200 mil. euro, dupa ce in 2007 au inregistrat un avans de circa 30%, pana la valoarea de 150 mil. euro. Pe primele noua luni ale acestui an, Nestle Romania a realizat o crestere a vanzarilor fata de perioada similara din 2007 peste ritmul previzionat, potrivit datelor comunicate de companie.
"Raman la prognozele pe care le-am comunicat la inceputul anului (crestere a afacerilor Nestle in Romania in jurul a 25% - n. red.). Privit din perspectiva ritmului de crestere a vanzarilor, 2008 va fi un an bun", afirma Nuber.
"Marea provocare a anului este profitabilitatea companiei, in conditiile in care deprecierea monedei nationale in raport cu euro a prins viteza in acest an. Si faptul ca am transmis in pret doar jumatate din cresterile de costuri din acest an va avea un impact asupra profitabilitatii", a adaugat el.
Anul trecut, Nestle Romania si-a dublat rata profitului net, ajungand la 5%, fata de 2% in 2006, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
La inceputul anului, Nuber miza pe cresterea profitabilitatii companiei locale in 2008.
Cele mai mari categorii de produse din portofoliul filialei romanesti a Nestle sunt in acest moment bauturile instant, dulciurile, inghetata, alimentele pentru copii si bazele pentru mancaruri, dupa ponderea in vanzarile totale. Dupa acelasi criteriu, Capitala este cea mai importanta piata de desfacere pentru Nestle Romania, aceasta aducand aproximativ 20% din vanzarile companiei, conform estimarilor lui Nuber.
Directorul mentioneaza ca in zona rurala cele mai vandute produse ale Nestle sunt napolitanele Joe, cafeaua Nescafe, bazele de mancaruri Maggi si batoanele din ciocolata Lion si Kit Kat.
Principalii competitori ai Nestle pe piata romaneasca sunt tot companii multinationale - Kraft Foods (dulciuri si cafea), Masterfoods (pet-food), Unilever (baze pentru mancaruri) sau Strauss Group (cafea).
Nuber precizeaza ca la fiecare trei luni Nestle isi testeaza produsele prin studii de piata realizate de catre companii specializate, pentru a avea o imagine despre modul in care acestea se pozitioneaza in preferintele consumatorilor fata de produsele competitorilor directi.
"Sunt realizate de fiecare data blind tests (participantilor nu le sunt dezvaluite numele produselor gustate - n. red.). Daca rezultatele arata mai putin de 60% dintre preferintele de gust ale consumatorilor, se face un plan de actiune pentru a creste acest procentaj", spune directorul Nestle Romania. Acest program de monitorizare a portofoliului de produse a fost creat in anul 2004.
Nuber mai afirma ca, incepand cu 2009, compania isi va intensifica eforturile de promovare pe partea de nutritie si stil de viata sanatos (welness), punand accentul pe corporate communication.
Inrautatirea conditiilor de pe piata ar putea aduce insa schimbari in structura bugetului de comunicare al Nestle Romania.
"Nu intentionam sa renuntam la planurile de comunicare. In schimb, ne vom baza pe eficientizarea acestor cheltuieli", subliniaza Nuber.
El mai precizeaza ca, in acest an, economiile pe care compania le-a realizat pentru a nu transmite in pret toate cresterile de costuri au ocolit bugetul de comunicare. Astfel, acesta nu a suferit ajustari pe parcursul anului 2008, cu toate ca piata si-a pierdut din atractivitate, pe fondul crizei internationale.
In Romania, Nestle detine o fabrica de napolitane la Timisoara, unde sunt produse si ambalate si mixurile de cafea Nescafe si mustarul Maggi. Compania a anuntat in acest an ca-si transfera facilitatile de productie a inghetatei de la Glina (langa Bucuresti) in unitatea din Bulgaria, pentru eficientizarea businessului la nivel regional.
Aproximativ 76 de angajati au fost disponibilizati in urma inchiderii fabricii de inghetata.
O masura similara a fost luata de competitorul sau Kraft Foods, compania anuntand recent inchiderea fabricii de ciocolata Poiana din Brasov si transferul majoritatii liniilor in Bulgaria, pana la finele lui 2009. Decizia producatorului american va duce la disponibilizarea a peste 400 de angajati Kraft Foods Romania in cursul anului viitor.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO