Companii

Perdanţii din comerţ. Sucurile şi spumantele de baie, produsele la care românii au renunţat cel mai uşor

Perdanţii din comerţ. Sucurile şi spumantele de baie, produsele la care românii au renunţat cel mai uşor

Autor: Cristina Roşca

01.11.2011, 00:07 1972

Principalii perdanţi, produsele de albire a dinţilor, spumantele de baie şi peştele congelat au înregistrat scăderi de peste 20% în primul semestru al acestui an comparativ cu perioada similară din 2010.

Piaţa bunurilor de larg consum a continuat să scadă în volum în primele şase luni ale acestui an (declin de 0,2%), însă a avansat în valoare în aceeaşi perioadă cu aproape nouă procente, fapt ce indică o majorare a preţurilor faţă de primul semestru din 2010, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Nielsen. Piaţa FMCG a fost evalută anul trecut la circa 16 miliarde de euro.

Se poate observa din studiul Nielsen că cel mai afectat sector de criza financiară şi economică a fost cel alimentar, care a scăzut în volum cu peste cinci procente, cel mai abrupt declin. În valoare, avansul a fost de 5,8%.

În rândul produselor alimentare, cele mai afectate de scăderea consumului au fost peştele congelat, legumele congelate şi energizantele.

În capul listei de produse la care românii au renunţat cel mai uşor în primele şase luni ale acestui an se găseşte peştele congelat, vânzările pentru acest produs scăzând cu peste 23%. Topul declinului este completat de ceaiul gata făcut (declin de 14,7%) şi brânza procesată vrac (declin de 11,3%). Scăderile sunt calculate, pentru toate produsele, doar pentru retailul modern.

Potrivit studiului Nielsen, românii au renunţat în acest an şi la sucurile de orice tip (carbonatate, necarbonatate şi de fructe), declinul vânzărilor depăşind 6% în fiecare caz.

"Scăderea se datorează atât situaţiei economice nefavorabile tranzitată în acest moment de către ţara noastră, micşorării veniturilor românilor, cât şi majorării preţurilor ca urmare a creşterii preţurilor la materiile prime şi ca urmare a majorării TVA-ului", spun reprezentanţii Tymbark Maspex, cel mai mare producător de nectaruri de pe piaţa locală. Compania a înregistrat anul trecut vânzări de 245 mil. lei (58,2 mil. euro) şi estimează pentru acest an un avans de 10%, până la aproximativ 270 mil. lei (64 mil. euro).

Portofoliul este împărţit în divizia de sucuri (cu branduri precum Tymbark sau Tedi) şi divizia de produse instant (cu branduri precum La Festa, Brumi sau Arnos).

Mai puţini înălbitori şi spumante de baie

În cazul produselor non-alimentare, românii au renunţat la produsele pentru tratarea apei dure sau pentru îngrijirea locuinţei, la periuţele de dinţi electrice şi la înălbitori. Declinul pentru cele mai afectate produse a fost mai mare decât în cazul produselor alimentare, depăşind chiar 30%.

Astfel, vânzările produselor pentru albirea dinţilor şi al spumantelor de baie a scăzut cu circa o treime, în timp ce vânzările pudrelor pentru bebeluşi, al treilea cel mai afectat produs non-alimentar, au înregistrat un declin de peste 15%.

Procter & Gamble România, cel mai mare producător local de bunuri de larg consum nealimentare, anunţa recent că simte o revenire lentă a consumului, piaţa de bunuri de larg consum nealimentare urmând să crească în volum în acest an cu mai puţin de 5%. Sotirios Marinidis, care conduce operaţiunile P&G în România, nu făcea estimări privind evoluţia în valoare.

El spunea însă despre compania pe care o conduce că va termina anul pe plus comparativ cu 2010, când afacerile gigantului american pe piaţa locală s-au ridicat la 300 de milioane de euro.

Rata de creştere anunţată de el se situa însă la sub 10%.

Retailerii aşteaptă revenirea consumului

Potrivit informaţiilor din piaţă retailul modern - care include hipermarketurile, supermarketurile şi magazinele de tip discount - alături de segmentul cash & carry a ajuns la aproape jumătate din piaţa totală de 16 mld. euro.

Retailul modern a continuat să se dezvolte şi în ultimii ani, perioadă în care tot mai multe magazine tradiţionale au tras obloanele ca urmare a scăderii consumului. Astfel, până la jumătatea lunii septembrie retailerii moderni investiseră mai multe sute de milioane de euro în deschiderea a circa 70 de magazine noi.

Mai mult, până la finalul anului urmează a fi inaugurate alte peste 100 de unităţi, potrivit planurilor anunţate de jucători.

Retailerii au continuat să investească în pofida faptului că evoluţia consumului a fost negativă. Astfel, declinul cumulat al consumului în perioada 2009-2011 se apropie de 20%.

Faptul că jucătorii din retail continuă să deschidă magazine este un semn că ei se aşteaptă la revenirea consumului, însă este totodată semn că preţurile terenurilor şi chiriile au scăzut comparativ cu perioada de boom.

Noile deschideri i-au ajutat pe retailerii moderni să îşi menţină anul trecut vânzările totale la un nivel similar celui din 2009, în condiţiile în care valoarea coşului a scăzut, la fel ca şi frecvenţa vizitelor. Mai mult, nu există o dată precisă pentru revenirea consumului, ci doar estimări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO