Companii

Piata auto romaneasca seamana cu aderarea la UE: dupa putinta, nu dupa dorinta

27.07.2001, 00:00 20



In primele sase luni ale anului vanzarile de automobile noi pe piata romaneasca au fost de 42.606 unitati, in crestere cu 13.3% fata de anul precedent.

Cu toate acestea nivelul vanzarilor este comparativ celui inregistrat in tari precum Slovenia sau Croatia, tari cu o populatie de cateva ori mai mica decat Romania. Ungaria, cu o populatie de numai jumatate din cea a Romaniei, a inregistrat vanzari duble.

Daca am realiza un studiu privind dorinta de a poseda un automobil, probabil ca romanii ar fi in top. Explicatia principala pentru aceasta diferenta intre dorinta si disponibilitatea de a poseda un automobil este fara indoiala nivelul redus al puterii de cumparare a romanilor, unde salariul mediu este de 100 de dolari.

Dominata de producatorii interni, piata auto romaneasca este una dintre cele mai scazute piete auto din regiune daca luam in calcul numarul de automobile noi vandute raportat la numarul de locuitori.

"Piata auto locala are o particularitate si anume aceea ca romanii au Dacia, care este singura masina la 3000-3500 de dolari" a precizat Carp.

"Am putea spune chiar ca pentru piata romaneasca este o fericire ca exista Dacia. Bulgarii nu au avut masina nationala, astfel ca vanzarile pe cap de locuitor sunt chiar mai mici ca la noi" a adaugat Carp.

Puterea scazuta de cumparare este si cel mai probabil va ramane principalul motiv pentru nivelul redus al vanzarilor pe piata romaneasca.

"Aceasta motivatie este evidenta in conditiile in care de mai bine de zece ani, puterea de cumparare a populatiei este la un nivel foarte redus" a declarat Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

O alta explicatie ar putea fi, potrivit lui Carp, puterea de creditare scazuta a populatiei din Romania, mai exact imposibilitatea obtinerii unui credit avantajos.

"In urma cu cativa ani in Polonia a avut loc o explozie a pietei auto, care a crescut cu 30%, datorita creditelor relativ ieftine adresate populatiei" a adaugat acesta. "In prezent, pe piata romaneasca dobanzile sunt foarte ridicate si sunt dublate de numeroase conditii: giranti, ipoteci si alte garantii".

Cel putin la fel de important este, potrivit oficialului APIA, "sentimentul de stabilitate economica care indeamna oamenii care se afla in asa-zisa zona "gri" (aflati pe punctul de a-si cumpara un automobil, dar nesiguri pe viitor) sa-si cumpere un automobil".



Romania vs. Polonia

Potrivit statisticilor APIA in 2000 un roman a cheltuit in medie 22 de dolari pentru cumpararea unui automobil, de 7 ori mai putin decat un polonez. Chiar si in cel mai bun an al pietei auto romanesti, 1998, un roman a cheltuit de 5 ori mai putin decat un polonez pentru achizitionarea unui automobil.

Doar 3,7 automobile noi sau second-hand au fost vandute in anul 2000 la o mie de locuitori in Romania, de 5 ori mai putin decat in Polonia. Pentru comparatie consumul mediu in Statele Unite a fost de 1.200 de dolari la un pret mediu de 20.000 de dolari pe autovehicul.

Pretul mediu al unui automobil in Romania a fost de 5.000 de dolari in anul 1998 (datorat ponderii foarte mari a automobilelor marca Dacia in totalul vanzarilor si a importurilor de automobile second-hand), iar pentru anul 2000 pretul mediu al unui automobil a fost estimat la 6.000 de dolari (datorat cresterii importurilor de automobile noi si reducerii nivelului importurilor de automobile second-hand datorita introducerii obligativitatii normelor Euro 2). Pretul mediu al unui automobil vandut in Polonia a fost estimat la 9.000 de dolari.

Indicele de motorizare este un alt factor important de comparatie intre parcurile auto ale doua sau mai mult tari. Acesta desemneaza raportul intre populatia unie tari si dimensiunea parcului auto (numarul total al autmobilelor inmatriculate).

Practic acest indice reprezinta numarul de oameni pentru fiecare masina existenta intr-o anumita tara. Dintre tarile din centrul si estul europei doar Albania are un indice care o situeaza sub Romania.



Cine cumpara masini in Romania

Mai mult de jumatate din populatia Romaniei nu isi poate permite achizitionarea unui automobil Dacia, cel mai ieftin de pe piata.

Aceasta reiese daca luam in calcul fastul ca pretul celui mai ieftin automobil Dacia este situat undeva la 3000-3500 $, ceea ce inseamna ca economisirea lunara (sau rata in cazul achizitionarii prin sistemele de creditare) este de 100$ (pentru a putea fi achizitionata in aproximativ 3 ani).

Astfel, venitul mediu pe familie ar trebui sa fie situat la 3-400$, in conditiile in care salariul mediu in Romania este de 100$.

In concluzie mai putin de 50% din populatie isi permite sa-si cumpere un automobil Dacia, iar in cazul automobilelor de import procentul este sensibil mai mic, daca luam in calcul faptul ca preturile incep de la 6.000-7.000 de dolari si ajung la zeci si chiar sute de mii de dolari.



Semne bune anul are

Pentru prima jumatate a acestui an trendul pietei auto este unul crescator, continuand tendinta manifestata in ultima parte a anului trecut. Anul trecut Produsul Intern Brut a inregistrat o crestere de 1,5%.

"Practica auto a demonstrat ca piata auto este foarte sensibila la evolutia PIB in sensul ca o crestere a PIB-ului va duce la o crestere a pietei auto cu o valoare ce reprezinta un multiplu de PIB" a declarat Marius Carp. "Exista insa un oarecare decalaj intre evolutiile acestora. Astfel, cresterea economica de anul trecut se resimte in nivelul pietei auto de anul acesta" a adaugat Carp.

Pentru acest an cresterea prognozata de Guvern pentru Produsul Intern Brut este de 4%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO