Companii

Piata bauturilor de tip "ready-to-drink" s-a stins la fel de repede cum s-a nascut

17.06.2005, 15:31 71

Venite ca un contracandidat serios pentru bere, bauturile ready-to-drink (RTD), unde principalii jucatori sunt Bacardi Breezer, Havana Loco si Campari Mixx, s-au stins foarte repede dupa ce au avut un start fulminant in urma cu doi ani. RTD sunt combinatii de bauturi alcoolice tari cu bauturi nealcoolice, gata imbuteliate.

Principalii jucatori din aceasta piata au decis fie sa isi revizuiasca in sens negativ estimarile de vånzari, fie sa nu isi mai concentreze atåt de mult atentia pe acest tip de bauturi, ca urmare a unor vånzari foarte slabe. "Desi primele vånzari au fost incurajatoare, dupa stingerea curiozitatii consumatorilor, piata a cazut cu 50% in 2004 si probabil inca 20% in 2005. Motivele sunt legate de pretul prea mare, de discriminarea fata de bere: desi au o concentratie alcoolica tot de 5% ca si berea, RTD sunt tratate ca si bauturi spirtoase aplicåndu-li-se timbre fiscale, taxe vamale de 60%, ceea ce duce la un pret de aproximativ 3 euro fata de vestul Europei, unde este de 2 euro", spune Corneliu Vålsan, directorul general al Pernod Ricard Romånia, care detine pe piata de RTD marca Havana Loco.

Piata de RTD a explodat in urma cu doi ani, cånd pe piata au fost lansate pe rånd Bacardi Breezer a celor de la Bacardi Martini (importat pe piata romåneasca de Lerida International), Smirnoff Ice a liderului mondial pe piata bauturilor spirtoase Diageo (importat de GFS Bucuresti) si Campari Mixx a celor de la Campari-Cinzano (importat de Cristalex Bucuresti). Ultimul venit in aceasta piata a fost Havana Loco, lansat anul trecut in Romånia.

Kati Marinescu, national sales manager Lerida International, spune ca evolutia pietei pe anul trecut nu a multumit pe nici unul dintre jucatorii din piata. "Rezultatul evaluarii la sfårsitul anului trecut nu a fost cel dorit de catre nici unul dintre importatori. Motivele au fost lipsa unei culturi in consumul RTD-urilor, diversitatea produselor din piata de bauturi si tentatia "noului". Toate acestea au condus la instabilitatea consumatorului final, si in consecinta la migrarea lui de la un produs la altul. Numarul consumatorilor finali nu a crescut aproape deloc, cei existenti mutåndu-se doar de la un produs la altul", spune Kati Marinescu.

Paradoxal, unul dintre motivele esentiale pentru care RTD-urile nu au avut in continuare succes a fost reticenta barmanilor de a expune cåt mai bine acest produs, pentru ca zic jucatorii din piata, le "iese" mai putin daca vånd o asemenea bautura care deja este amestecata decåt atunci cånd ar vinde, de exemplu, un rom separat si o cola alaturi. "Unul dintre motivele insuccesului RTD-urilor a fost si faptul ca barurile nu au acceptat acest tip de bauturi deoarece cåstigau mai multi bani din vånzarea cocktailurilor", spune Vålsan.

RTD-urile au ca tinta principala tinerii cu vårsta de påna in 25 de ani, or, spun actorii din piata, acestia nu prea au bani. "La insucces au contribuit si puterea scazuta de cumparare a romånilor, faptul ca vånzarile mici duc la costuri logistice mari dar si o concurenta mare din partea producatorilor de bere care isi vad amenintata piata", spune Vålsan.

La esecul RTD-urilor a contribuit si conservatorismul romånilor (in Bulgaria au prins foarte bine, iar piata e in crestere), dar si lipsa de notorietate a categoriei in råndul consumatorilor, carora li se adauga decizia autoritatilor de a timbra acest tip de bauturi, desi masura duce la o scadere a igienei unei sticle." Controversata problema a aplicarii banderolelor pentru bauturi alcoolice a afectat segmentul de RTD, acestora aplicåndu-li-se acelasi regim ca si bauturilor alcoolice desi au un volum de alcool de 5%, identic cu cel al unei beri", spune Kati Marinescu.

Pernod Ricard nu intentioneaza sa isi limiteze vånzarile de Havana Loco, ci doar si-a reestimat in sens negativ vånzarile initiale care erau prea optimiste.

Kati Marinescu spune ca in ciuda unei piete dificile in 2004, vånzarile de Bacardi Breezer s-au situat in apropierea cotei estimate.

Conform unor jucatori, piata de RTD-uri atinge 15.000-20.000 baxuri/an, cu o valoare de nici jumatate de milion de euro. Conform studiului agentiei britanice de cercetare a pietei International Wine & Spirit Research (ISWR) piata de RTD-uri s-a ridicat anul trecut la 35.000 de baxuri de noua sticle, din care Bacardi si-a adjudecat 25.000 de baxuri, Smirnoff Ice 6.000, Campari Mixx 2.000 si Havana Loco 1.500 de baxuri. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO