Companii

Prabusirea sectorului auto si a constructiilor a depasit cele mai pesimiste estimari. Cresterile in FMCG vin doar din majorari de pret. Cum comentati?

20.07.2009, 00:00 28

Tigaretele, vinul sau cosmeticele sunt printre singurele sectoare care au terminat pe plus primul semestru din 2009, una dintre cele mai grele perioade pentru businessul local din ultimul deceniu, potrivit datelor centralizate de ZF.
Pe de alta parte, industrii precum auto, materiale de constructii, energie, retail de electrocasnice, bere au resimtit din plin criza economica, scaderile pe aceste segmente variind intre 10 si 50%.

Lovite de criza
Cel mai puternic lovita, industria auto - o piata de 10 mld. euro - s-a contractat cu 50% in primele sase luni, peste estimarile jucatorilor de la finele lui 2008, care mizau pe o scadere de 30% in 2009. Dupa primele patru-cinci luni din acest an, in care declinul pietei a atins un prag de 60%, principalii jucatori au reestimat vanzarile din acest an la 130.000 de autoturisme, in scadere cu 60% comparativ cu anul precedent.
Daca la inceputul acestui an jucatorii estimau o revenire pe trend pozitiv a vanzarilor de masini incepand cu trimestrul trei al acestui an, cele mai noi estimari indica faptul ca pragul de jos va fi atins in trimestrul trei din 2010, dupa care se va reveni pe un trend ascendent.
Un domeniu la fel de lovit de criza economica este si cel al materialelor de constructii. Piata a scazut in medie cu circa 30% in primul semestru.
Sectoare precum cimentul, materialele de zidarie, ferestrele din PVC (termopane), vopselele, placile ceramice, industrii cu o valoare de circa 2,5 miliarde de euro in 2008, s-au redus in medie cu 15-50% in primele sase luni, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cel mai mare recul a fost inregistrat de industria de termopane, unde scaderea pietei s-a manifestat relativ uniform pentru majoritatea competitorilor de pe piata, fapt reflectat si de reducerea pretului.

Cimentul si energia, indicatori care nu arata bine
Consumul de ciment, cel mai important indicator al evolutiei pietei constructiilor, ar putea scadea anul acesta cu 25-30% la 7,4 mil. tone, respectiv 336 kg/cap de locuitor, dupa ce in primul semestru afacerile principalilor trei jucatori de profil au scazut in medie cu 25-30%.
Un alt sector afectat de criza financiara a fost cel de zidarie, unde consumul de caramizi a scazut cu 35%, iar cel mai mare producator de pe piata, grupul austriac Wienerberger, a fost nevoit sa inchida doua dintre cele trei fabrici.
Nici sectorul renovarilor nu a scapat de scaderea consumului, avand in vedere ca piata de lacuri si vopsele s-a redus cu 15-20%, in timp ce segmentul de placi ceramice (gresie si faianta) s-a comprimat cu 25-30%.
Consumul de energie, considerat un barometru al evolutiei economice, a inregistrat, potrivit datelor din piata in primele sase luni ale anului, un regres mediu de cel putin 10%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, fie ca a fost vorba de consumul de electricitate, gaze naturale sau carburanti.
Cum majoritatea ramurilor industriale energointensive au fost lovite de efectele crizei, multi dintre marii consumatori fiind nevoiti sa-si inchida sau sa-si reduca drastic activitatea, consumul de energie a scazut cu circa 12% in primele sase luni ale anului, in timp ce consumul de gaze naturale s-a prabusit cu 18% in perioada analizata. In ceea ce priveste consumul de carburanti, prima luna a acestui an a adus un adevarat soc pentru companiile petroliere, unele vazand cum se evapora circa 20% din volumele vandute in perioada similara a anului trecut din cauza blocajului din constructii si a reducerii activitatii din transporturi. Scaderile de volume au variat de obicei in jurul a 10% pentru primele sase luni ale anului, desi au fost si unele companii care sustin ca au inregistrat cresteri ale cererii chiar si in aceste conditii. Revigorarea fata de inceputul anului a venit in contextul reluarii activitatii pe unele santiere de constructii, precum si a lucrarilor agricole. Astfel, unii jucatori spun chiar ca in iunie au reusit sa vanda mai mult decat anul trecut, in timp ce unii au inregistrat o reducere a ritmului de scadere a vanzarilor.

Rezultate sub estimari si in piata berii
La inceputul acestui an, reprezentantii celor mai mari producatori sustineau ca piata berii va inregistra anul acesta fie o stagnare a vanzarilor, fie o crestere de pana la 3%. Dupa primele sase luni ale acestui an insa producatorii sustin ca vanzarile de bere sunt in scadere, declinul fiind mai puternic in cel de-al doilea trimestru al acestui an comparativ cu rezultatele din primele trei luni.
„Cel de-al doilea trimestru al acestui an a fost mult mai prost decat primul din punct de vedere al vanzarilor si nici luna iunie nu a fost o luna buna", a declarat Stephan Maria Weber, presedintele Ursus Breweries.
De asemenea, acestia afirma ca nici luna iunie - prima luna de vara, sezon in care producatorii de bere realizeaza aproximativ 50% din vanzari - „nu a fost o luna buna". Potrivit estimarilor ZF pe baza datelor Institului National de Statistica, vanzarile de bere au fost cu aproximativ 15% mai mici in primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
In volum, vanzarile de bere s-au micsorat cu peste un milion de hectolitri comparativ cu aceeasi perioada din 2008, potrivit INS.
Piata berii a inregistrat scaderi si din punct de vedere al valorii, insa producatorii au reusit sa recupereze din pierderi prin cresterea preturilor.
Dupa primul semestru al acestui an, bilantul in retailul de fashion a fost dezastruos - scaderi de 30%, pana la 40% in unele cazuri, chiar daca mai mult de sase luni jucatorii au incercat sa revitalizeze consumul apeland constant la reduceri si promotii.
Principalii factori care au influentat vanzarile magazinelor au fost problemele de creditare cu care s-au confruntat investitorii din acest sector, dar si rata somajului, care in luna mai a ajuns la 5,8%. Cel mai afectat a fost segmentul mediu.

Farmaceuticele, mai putin afectate
Piata farmaceutica, evaluata la aproximativ 2 mld. euro anul trecut, a avut in primele cinci luni ale acestui an o crestere de o cifra, potrivit estimarilor IMS Health, raportat la aceeasi perioada din 2008.
„In valoare se mentine o oarecare crestere, insa ritmul a incetinit fata de primele cinci luni ale anului trecut. Ca numar de unitati am vazut scaderi in aceasta perioada, insa nu semnificative", a spus Corina Ciolan, director al IMS Health Romania, firma de cercetare de piata din domeniu.
Industria farmaceutica se numara printre putinele care au raportat cresteri de la inceputul anului, cu un usor recul in aprilie, insa persspectivele raman tot de crestere si in semestrul doi.
„La inceputul anului am estimat o crestere a pietei farmaceutice de 10% pentru 2009 si ne pastram prognoza", a mai spus Ciolan.

Cosmeticele au continuat sa se vanda
Comertul modern si categoriile noi de consumatori au tinut piata cosmeticelor pe plus cu 10% anul acesta, dupa cum spun marii jucatori, chiar daca ritmul vanzarilor a incetinit vizibil. Cu toate acestea, vanzarile au fost sub asteptari, mai ales ca anul trecut piata a fost foarte dinamica, ajungand la o valoare de 700 mil. euro.
„Nu am anticipat corect incetinirea ritmului de consum, pentru ca daca anticipam, nu am mai fi avut astazi aceasta crestere de doar 5%-10%. S-a simtit in tot sectorul lipsa de inovatie, lipsa de viteza, lipsa de reactivitate. Aceasta imagine s-a creat pentru ca nu am lucrat suficient", a declarat pentru ZF Richard Matalon, country general manager al L'Oreal Romania.
Cea mai mare pondere au avut-o produsele distribuite in retelele mari de magazine, mai ales ca jucatorii au apelat anul acesta, mai mult decat in alti ani, la promotii.
Piata vinului a raportat o crestere de 3-5% in primele sase luni ale anului, potrivit estimarilor reprezentantilor producatorului Murfatlar, unul din principalii jucatori din domeniu.
Conform datelor companiei de cercetare Nielsen, citate de surse din piata, in primele sase luni din acest an romanii au cumparat aproximativ 15 miliarde de tigarete sau 750 de milioane de pachete. Valoric, vanzarile in comert s-au majorat in semestrul intai cu 37% fata de aceeasi perioada din 2008, ajungand la 4.887,8 mil. lei (1,14 mld. euro), in special datorita scumpirii acestor produse pe fondul cresterii accizelor la tutun.

Transportul, salvat de cursele low-cost
In timp ce aeroportul Otopeni, cel mai mare aeroport din tara, a inregistrat in primele cinci luni o scadere de 15% a numarului de pasageri, cursele low-cost au mentinut pe crestere atat aeroportul Baneasa, cat si rezultatele raportate de aeroportul din Timisoara. Cu toate acestea, cursele low-cost au muscat puternic in acest an si din traficul companiilor care opereaza curse internationale cu autocare. Astfel, compania Eurolines, controlata de Dragos Anastasiu, a raportat in primele sase luni o scadere de 15% a traficului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO