Companii

Primola: investim acum pentru o pozitie mai buna cand piata va cresste

Primola: investim acum pentru o pozitie mai buna cand piata va cresste
28.07.2003, 00:00 29

Producatorul ciocolatei Primola si-a planificat sa realizeze investitii de cinci milioane de dolari in infrastructura, distributie si marketingul marcii de ciocolata pentru a-si extinde si consolida pozitia.
"Credem ca exista oportunitati care trebuie exploatate. Vom largi gama produselor si vom continua sa investim, sa crestem portofoliul de branduri in zona de dulciuri, astfel incat sa fim si mai puternici," a spus directorul general al grupului Supreme, producatorul Primola, Jihad Jabra.
Grupul Supreme a inceput productia de ciocolata in Romania in 1995, dar s-a concentrat asupra acestei activitati in special dupa 1991, anul in care a vandut marcile de cafea Nova Brasilia grupului american Kraft Foods.
Jabra nu a mentionat care au fost vanzarile grupului pe anul trecut, dar a spus ca ciocolata Primola a inregistrat o crestere a cotei de piata de la 3% cat avea in lunile aprilie-mai 2002, la 12,4% in aprilie-mai 2003, conform unor studii comandate de companie.
Piata ciocolatei este estimata la aproximativ 100 milioane de dolari anual.
Directorul grupului a mentionat ca Primola si-a marit cota de piata si datorita reclamei sustinute pe care a desfasurat-o inca de la lansare.
In 2002, Primola a avut investitii brute in publicitate (rate card) de 3,8 milioane de dolari, aproape triplu fata de investitiile din 2001.
"Piata de ciocolata din Romania este in scadere, pentru ca puterea de cumparare a scazut. Nu avem date pentru acest an, dar cred ca tendinta este de scadere spre consolidare," a spus directorul grupului.
Consumul de ciocolata pe cap de locuitor, la nivelul anului trecut era estimat anul trecut intre 0,8 si 1,2 kilograme.
"Consumul de ciocolata din Romania este mai scazut decat in Bulgaria. Acest lucru se explica in primul rand prin salariile mai mici. In plus, cheltuielile legate de intretinere si energie electrica iau o mare parte din venitul lunar, astfel incat creste prioritatea acordata produselor de stricta necesitate (carne, lapte sau paine), acordandu-se mai putina importanta ciocolatei, de pilda. Se spune ca primul semn de saracie apare atunci cand creste consumul de paine si lapte," a adaugat el.
Potrivit lui Jabra, grupul asteapta momentul iesirii cu ciocolata si pe pietele externe, dar nu inainte de a-si consolida pozitia pe piata interna.
Pe langa ciocolata, grupul de origine libaneza mai produce alunele si semintele prajite Nova Nuts, si snacksurile Nova Chips, precum si pufuleti.
Din grup mai face parte si o companie de distributie cu acoperire nationala, Supreme Distribution Network.
Desi a vandut brandurile de cafea, Supreme Group produce in continuare cafea pentru Kraft.
"Am vandut marcile, nu si fabricile. Exista multe exemple unde, intr-un anumit domeniu, exista colaborare si in altul este concurenta," a spus Jabra, referitor la faptul ca acum  Primola concureaza cu Kraft pe piata ciocolatei.
"Noi eram activi pe piata ciocolatei inainte de a incepe vreo colaborare cu Kraft, dar nu aveam o investitie foarte puternica in aceasta zona, asa ca nu se poate spune ca am venit sa concuram," a mai spus Jabra.
Pe langa afacerile cu ciocolata si snacksuri, Supreme mai are si doua cafenele.
Grupul a intrat in acest business in 1999, ajungand, la un moment dat, sa detina o retea de cinci cafenele, in Bucuresti.
Reprezentantii sai au decis insa ca acestea nu reprezentau o prioritate, asa incat au renuntat la trei dintre ele.
"Am avut un proiect de franciza pe care am vrut sa-l extindem in toata tara, dupa modelul Starbucks. Dar avand in vedere ca brandurile de cafea nu ne mai apartin, am decis sa ne focalizam in alta directie," a spus Jabra.
Faptul ca grupul nu a renuntat la cafenele inseamna ca, la momentul potrivit, ar putea sa se concentreze mai mult si asupra acestui business, a adaugat el.
"Nu exista un obiectiv strategic momentan, dar in viitor s-ar putea sa existe o sinergie in acest domeniu. In momentul de fata facem cercetari de piata."
Supreme Group este o afacere de familie, inceputa in Liban, iar in Romania a fost creata in 1993, initial cu productia de cafea.
In prezent, grupul are in Romania 700 de angajati, din care aproximativ 350 se ocupa de distributie.
Pe piata romaneasca a ciocolatei, Primola concureaza cu Kraft Romania, Excelent, Kandia si Heidi Romania.
La inceputul anului, Excelent a devenit actionarul majoritar al Kandia, prin preluarea a 60% din actiuni din capitalul societatii de la fondul de investitii Rivta Gmbh.
Acesta a reprezentat un prim pas catre consilidarea acestei pietei. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO