Companii

Producatorii de lactate raman optimisti in ciuda scaderii pietei in T1: Promotiile si vremea calda ar putea dezmorti vanzarile

Producatorii de lactate raman optimisti in ciuda scaderii pietei in T1: Promotiile si vremea calda ar putea dezmorti vanzarile

Anul trecut, vanzarile de produse lactate s-au majorat cu 17% fata de 2007, sub estimarile initiale care prevedeau un avans de 25%

24.04.2009, 00:00 220

Principalii producatori din industria lactatelor FrieslandCampina Romania, Danone Romania, Tnuva Romania si Albalact estimeaza insa ca vanzarile isi vor relua ritmul de crestere dupa sarbatorile de Paste si spera la un avans total al pietei pentru finalul acestui an intre 5 si 10%, la aproximativ 1,1 miliarde de euro. "Dupa calculele noastre, in primele doua luni ale lui 2009 piata lactatelor de baza (n.red. - lapte, iaurt simplu, smantana, cascavaluri si branzeturi ) a scazut volumic fata de aceeasi perioada a anului trecut cu circa 3%, dar valoric a crescut cu circa 8%", au declarat reprezentantii FrieslandCampina Romania, liderul pietei locale a lactatelor, care a rulat la nivelul anului trecut afaceri de peste 125 mil. euro.
Categoria lactatelor proaspete, care include produse ca lapte, lapte batut, iaurt, smantana, sana si unt a fost de asemenea afectata, finalizand primul trimestru al acestui an cu vanzari volumice in scadere. "Piata produselor lactate proaspete a stagnat in ianuarie si a scazut cu circa 7% in februarie, astfel incat, comparativ cu anul precedent, primul trimestru din 2009 se incheie cu o scadere de 4%", au declarat reprezentantii Danone Romania.
Potrivit reprezentantilor FrieslandCampina Romania, vanzarile inregistrate in primele trei luni ale acestui an de filiala locala a companiei olandeze au fost similare cu rezultatele inregistrate in aceeasi perioada din 2008, fiind afectate de scaderea consumului pe diferite piete. Reprezentantii celor patru companii care au raspuns solicitarilor ZF sustin ca in primele trei luni ale acestui an comportamentul cumparatorului s-a schimbat, o parte din aceasta schimbare fiind pusa pe seama problemelor financiare.

Se cauta produse mai ieftine
"Consumatorii s-au indreptat acum catre produsele de baza din industria lactatelor, ca sa reduca din cheltuieli. Aceasta situatie este confirmata deja de evolutia negativa a unor categorii - cum este segmentul iaurtului cu fructe. Si in cadrul acestor categorii ale lactatelor de baza insa, gramajele mici au o crestere semnificativa", a declarat Traian Simion, directorul general al Albalact, companie controlata de familia Ciurtin si de fondul de investitii RC2, care a avut in 2007 afaceri de 46 mil. euro.
Toti cei patru producatori sustin ca nu au modificat preturile in primele trei luni ale acestui an, principalele motive fiind scaderea puterii de cumparare prognozata pentru 2009 si stagnarea pretului laptelui. In plus, pentru a nu reduce preturile, producatorii de iaurturi au oferit alternative de consum lansand promotii si produse mai ieftine pe segmentele pe care erau deja prezenti.
"In ceea ce priveste preturile, nu este nicio indoiala ca anul acesta ofertele de pret pentru consumatori vor fi diversificate. Vom vedea din ce in ce mai multe oferte promotionale si oferte mai bune la raft, ca parte a ajustarii la un climat financiar incert", a spus Sagit Tzur Lahav, vicepresedintele de marketing al Tnuva Romania, producator care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 20 mil. euro.
Ioan Darzu, vicepresedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), sustine ca preturile nu vor creste anul acesta, producatorii insa afirma ca evolutia preturilor va fi influentata in special de costul materiei prime. "Deocamdata nu luam in calcul o crestere de preturi. Este posibil ca pana la sfarsitul anului preturile sa mai cunoasca niste fluctuatii in sus sau in jos, in functie de evolutia pretului la materia prima", explica Traian Simion.
 

Sezonul cald va aduce o revigorare a consumului
Vicepresedintele APRIL s-a ferit sa faca estimari in ceea ce priveste evolutia vanzarilor in urmatoarele luni, spunand ca asteapta sa vada mai intai evolutia vanzarilor in perioada de Paste. Cu toate acestea, reprezentantii Tnuva si Danone sunt optimisti cu privire la evolutia pietei in lunile de vara si au continuat sa faca noi lansari in primele luni ale acestui an. "Suntem convinsi ca sezonul cald va aduce o revigorare a consumului. Anticipam o crestere mai insemnata a vanzarilor de iaurturi 'clasice' (n.red.-albe), segment care este dominant pe piata romaneasca. De asemenea, prognozam cresteri pentru produsele de tip desert (budinci, iaurturi cu bucati de fructe, cocos sau ciocolata), pentru ca deserturile lactate sunt mai echilibrate nutritional si mai ieftine decat alte categorii de dulciuri, iar gama lor este foarte variata", estimeaza reprezentantii Danone Romania.
In ceea ce priveste insa evolutia totala a industriei lactatelor in acest an, dupa ce in primele luni vanzarile mai mult au stagnat si au scazut decat au inregistrat cresteri, producatorii estimeaza pentru finalul lui 2009 un avans al pietei cu cel putin 7% mai mic decat cel realizat in 2008.
"Prognozele nu sunt foarte optimiste pentru anul acesta. Noi credem ca va exista o crestere a industriei, dar ca nu va mai fi o crestere semnificativa, tip 'double digits' (n.red. - doua cifre, peste 10%), cum s-a intamplat in anii precedenti", a spus directorul general al Albalact.
Albalact Alba-Iulia a finalizat primul trimestru al acestui an cu o cifra de afaceri de 61,7 mil. lei (14,3 mil. euro), cu 33% mai mare decat cea realizata in perioada similara din 2008. Profitul companiei s-a majorat in primele trei luni din acest an de 2,5 ori, ajungand la 2,1 mil. lei (circa 490.000 de euro).
Anul trecut, Albalact a rulat afaceri de 190,5 mil. lei (51,9 mil. euro), in crestere cu 23,2% fata de rezultatele obtinute in anul precedent. In acelasi timp, profitul s-a diminuat la 0,6 mil. lei, de la un castig de 3,2 mil. lei in 2007. Parerile sunt impartite insa deoarece in timp ce directorul general al Albalact prognozeaza pentru anul acesta o crestere a valorii pietei lactatelor cuprinsa intre 5% si 10%, similara cu cea oferita de reprezentantul APRIL, oficialii Danone nu vad pentru anul acesta un avans mai mare de 5% pentru piata lactatelor.
Potrivit estimarilor realizate de reprezentantii filialei locale a producatorului israelian Tnuva, piata locala a lactatelor proaspete (exceptand laptele), de aproximativ 400 de milioane de euro (n.red. - pret la raft) si de 180.000 de tone anual, va fi cea care va sustine cresterea pietei in acest an. "Estimam o crestere de aproximativ 20% pentru segmentul lactatelor proaspete in 2009. Cred ca in perioadele de incertitudine oamenii vor continua sa se rasfete cu alimente, petrecand insa mult mai mult timp acasa. Cu toate acestea, consumatorii sunt mult mai atenti la preturi decat inainte si la oferte speciale la raft", a spus Sagit Tzur Lahav, vicepresedintele de marketing al Tnuva Romania.
La inceputul anului trecut, producatorii estimau ca industria locala a lactatelor va finaliza anul 2008 cu vanzari cu 25% mai mari decat cele obtinute anul precedent. Potrivit APRIL, acest segment a crescut insa cu doar 17% anul trecut.
Luand in considerare estimarile de crestere realizate de principalii producatori, valoarea pietei lactatelor ar putea depasi la finalul acestui an 1,1 miliarde de euro. Principalii jucatori ai acestei industrii sunt companiile FrieslandCampina Romania, Danone Romania, Hochland Romania, Albalact, LaDorna, Covalact si Tnuva Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO