Retail&Agrobusiness

Adevărul despre vânzările de soldare - ce sunt şi ce ar trebui să fie

Adevărul despre vânzările de soldare - ce sunt şi ce...

Vânzările de soldare ar trebui să reprezinte pentru comercianţi un prilej de sporire a veniturilor si de lichidare a stocurilor sezoniere, iar pentru consumatori o oportunitate de a accesa produse de calitate la preţuri reduse. Însă actuala legislaţie din România prevede o serie de formalităţi şi restricţii care îngreunează desfăşurarea acestor campanii, cu efecte atât asupra mediului de afaceri cat şi al consumatorilor.Ê

Un studiu efectuat recent de Reff & Asociaţii SCA împreună cu alte societăţi de avocaţi membre ale reţelei internaţionale de avocaţi Deloitte Legal evidenţiază faptul că prevederile stricte din legea română în materie de soldare nu se mai regăsesc în legislaţia multor ţări europene, precum Germania, Olanda, Suedia, Croaţia, Republica Cehă, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Lituania şi Estonia.

Cadrul legislativ local, Ordonanţa de Guvern nr. 99/2000, impune respectarea unor condiţii/ formalităţi la soldare care limitează atât numărul comercianţilor care aleg să organizeze astfel de campanii, cât şi volumul şi tipul produselor de care consumatorii români pot beneficia. Astfel, pentru a putea pune pe raft produse in soldare, comercianţii trebuie sa fi achitat respectivele produse cu cel puţin 30 de zile înaintea debutului campaniei. În al doilea rând, stocul pentru soldare trebuie sa fi fost constituit cu cel puţin 15 zile in avans, fără a mai putea fi reînnoit. În plus, perioadele de soldare sunt limitate la două pe an, în intervale determinate, iar comercianţii au şi obligaţia de a notifica primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.

Pentru comercianţii din România, organizarea unor astfel de campanii este mai dificilă decât pentru comercianţii din alte state membre UE. Costurile soldării în România sunt ridicate de plata în avans a mărfii, depozitarea ei separat de marfa comercializată în mod curent la raft, necesitatea de a avea un spaţiu de depozitare suficient de mare pentru a acoperi atât nevoile vânzării curente cât şi cele anticipate în soldare şi terminând cu îndeplinirea formalităţilor necesare.

Scopul soldării ar trebui sa fie acela al vânzării accelerate al unor mărfuri de care comerciantul doreşte să se dispenseze, având în vedere caracterul lor sezonier, iar pentru consumator, soldarea ar trebui să reprezinte posibilitatea de a achiziţiona, la preţuri atrăgătoare, produse pe care să le poată folosi în sezonul următor. Din păcate, condiţiile extrem de restrictive ale legislaţiei actuale limitează alegerea consumatorului.

Având în vedere cadrul restrictiv al OG 99/2010, prevederile acesteia s-au aflat şi în analiza Consiliului Concurenţei, care a emis o recomandare de modificare încă din 2009. La nivel european, practicile comerciale, printre care sunt incluse şi vânzările cu preţ redus, inclusiv soldarea, sunt reglementate prin Directiva 2005/29/CE transpusă la nivel local prin Legea nr. 363/2007. Este relevant de observat că la nivelul Curţii Europene de Justiţie s-a stabilit că statele membre nu pot sa adopte măsuri mai restrictive decât cele prevăzute de Directivă, nici chiar pentru a asigura un nivel mai ridicat de protecţie a consumatorilor. De asemenea, statele membre nu pot extinde lista cuprinzând practicile comerciale incorecte, o asemenea practică fiind contrară Directivei.

După cum arătam mai sus, cadrul legislativ românesc privind practicile comerciale este întregit de mai vechea OG 99/2000. Deşi ordonanţa nu implementează la nivel local un act european, ea trebuie interpretată în spiritul normelor europene aplicabile în materia practicilor comerciale. În acest sens, deşi deciziile instanţei supreme la nivel comunitar au forţă obligatorie şi se aplică direct în statele membre, totuşi, la nivelul anului 2015, legislaţia română nu este încă adaptată pentru a răspunde cerinţelor actuale ale pieţei şi in conformitate cu legislaţia europeană.

În considerarea celor menţionate, se impune interpretarea în practică de către autoritatea competentă a prevederilor referitoare la soldare în spiritul şi în lumina reglementărilor europene aplicabile. Considerăm că ar fi salutară alinierea legislaţiei române la cea din alte state membre ale Uniunii Europene, astfel încât acest tip de vânzări de soldare să fie organizate într-o manieră cât mai eficientă şi lipsită de formalităţi, cu cât mai puţine proceduri, spre beneficiul consumatorilor. 

Florentina Munteanu, Associate Partner Reff & Asociaţii SCA

Silvia Axinescu, Managing Associate Reff & Asociaţii SCA

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO