Retail&Agrobusiness

Germanii de la Deichmann au ajuns lider după ce şi-au majorat afacerile de patru ori, în timp ce Leonardo SRL a ajuns în faliment

Germanii de la Deichmann au ajuns lider după ce şi-au...

Autor: Cristina Rosca

20.04.2015, 00:08 1431

n Cei mai mari zece jucători controlează 64% din piaţa de 1,1 mld. lei a retailerilor specializaţi în vânzarea de încălţăminte n În topul celor mai mari retaileri de încălţăminte din România şi-au făcut loc cinci companii străine precum Deichmann, Ecco sau Humanic, cele mai multe venite în ultimii ani n Criza a şters 60% din businessul magazinelor Leonardo, care a pierdut poziţia de lider după aproape două decenii de supremaţie.

Criza financiară şi intrarea pe piaţă a unui număr mare de jucători străini au schimbat raportul de forţe din retailul local de încălţăminte, germanii de la Deichmann pre­luând poziţia de lider după rezul­ta­tele afe­ren­te anului 2013. La polul opus, com­pa­nia Leo­nar­do SRL, care opera lanţul de ma­ga­zi­ne cu acelaşi nume, a ajuns în fali­ment după ce aproape două de­c­enii, în perioada 1994-2013, a fost lider de piaţă.

Grupul Deichmann a intrat pe piaţa lo­ca­lă în 2007, unul dintre ultimii ani de boom economic, şi, pariind pe o expansiune agre­sivă, a ajuns la o reţea de circa 70 de magazine, potrivit ultimelor date ale ZF. Astfel, în doar şapte ani compania a ajuns la afaceri de 203 mil. lei în 2013, ultimul an pentru care sunt disponibile date financiare.

Nemţii au mizat pe un business de volum, adresându-se clienţilor cu venituri mici şi medii. Un model similar de business a avut încă de la început şi Leonardo, un retailer de încălţăminte creat în 1994 de antreprenorul Florin Panea.

Lanţul de magazine Leonardo, fondat acum două decenii de antreprenorul român, a fost liderul pieţei de profil încă de la în­fi­in­ţare până în 2013, când locul său a fost luat de ger­manii de la Deichmann. În perioada de boom Leonardo ajunsese la peste 200 de ma­gazine în România şi în ţările vecine şi la afa­ceri de peste 130 de milioane de euro. Odată cu venirea crizei şi cu intrarea pe pia­ţa locală a retailerilor străini în frunte cu Deichmann, businessul Leonardo a început să piardă te­ren. Astfel,  în a doua parte a anului 2009 com­­pania Leo­nar­do SRL, care ope­ra ma­ga­zi­nele cu ace­laşi nume, a intrat în in­solvenţă cu datorii to­ta­le de 100 mil. euro, iar apoi a intrat într-un proces de reorganizare ce ur­­ma să dureze trei ani. După circa patru ani şi jumătate însă, compania a intrat în faliment.

„Cred că există mai multe motive pentru care Leonardo a intrat în faliment într-o pe­rioa­dă în care Deichmann a crescut pu­ternic. Este vorba în primul rând de modelul de investiţii diferit al celor două companii. Apoi, este vorba de faptul că Deichmann a fost vizibil în toţi aceşti ani, investind în comunicare şi fiind prezent pe toate mediile. Brandul Leonardo nu era prezent”, spune Doichiţa Zenoveiov, managing director al agenţiei de branding Seed Consultants.

Ea mai spune că nu a fost o problemă de brand, respectiv o preferinţă a românilor pentru un nume străin în contextul în care mulţi consumatori nici nu ştiau că Leonardo este o companie locală. „A fost o problemă de design de magazin şi de produs la Leo­nardo, nu a ţinut pasul cu piaţa”, adaugă ea. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO