♦ România este ţara din regiune unde magazinele specializate de cosmetice au cea mai mică pondere în totalul pieţei, de sub 30%. Prin comparaţie, în Cehia ponderea merge spre 50% ♦ Producătorii şi distribuitorii au pariat însă în ultimii ani tot mai mult pe magazine proprii, monobrand, astfel că ponderea ar urma să crească.
Piaţa locală de cosmetice este diferită de celelalte din regiune, respectiv Cehia, Ungaria sau Polonia. Astfel, în timp ce pe aceste pieţe magazinele de cosmetice specializate sunt cel mai popular canal de vânzare, în România vânzările directe sunt în continuare în top. Mai mult, piaţa este în continuare foarte fragmentată.
Astfel, în Cehia, una dintre cele mai dezvoltate economii din regiune şi cu o putere de cumpărare pe măsură, magazinele specializate au o pondere de 44,5% în total vânzări de parfumuri, cosmetice şi produse de îngrijire, pondere apropiată de cea din Ungaria sau Slovacia. România este codaşă cu nici 30%, conform datelor companiei de cercetare de piaţă PMR. Acesta este un semn al subdezvoltării pieţei locale.
Cel mai important jucător de profil de pe pieţele analizate de PMR este dm drogerie markt din Germania. Această companie este lider pe toate pieţele analizate, mai puţin în România, unde pe primul loc se află compania de vânzări directe Avon. „Vânzările Avon sunt de 2,8 ori mai mari decât ale dm drogerie markt în România, companie ce ocupă locul trei în piaţă dacă se iau în considerare doar vânzările de cosmetice”, conform PMR. Alte lanţuri mari de magazine sunt Sephora, Douglas şi Marrionaud, potrivit ZF. Aceste lanţuri specializate se luptă în România atât cu magazinele online, cu companiile de vânzări directe, cât şi cu lanţurile de hiper şi supermarketuri care au în ofertă astfel de produse de îngrijire şi înfrumuseţare. Un alt jucător notabil sunt farmaciile, care au însă în special produse de îngrijire.