Retail&Agrobusiness

Românii prind gustul băuturilor sănătoase şi consumă sucuri de fructe de 60-70 mil. euro, dar sunt tot pe ultimul loc din Europa

Românii prind gustul băuturilor sănătoase şi...

Autor: Mădălina Panaete

09.09.2016, 13:00 1756

Consumul încă mic de sucuri naturale, dar şi tendinţa ascendentă a vânzărilor faţă de alte băuturi care au o evoluţie constantă sunt „indiciile“ care arată că acesta este segmentul care se poate transforma într-un motor de creştere.

Consumul de sucuri şi nectaruri de fructe a revenit anul trecut pe plus după şase ani consecutivi de scădere, vânzările ajungând la 58 de milioane de litri, adică 2,9 litri per capita, arată un studiu al Asociaţiei Europene a Produ­cătorilor de Sucuri de Fructe† (AIJN).

Sucurile şi nectarurile din fructe fac parte din categoria băuturilor necarbonatate, unul dintre segmentele unde cererea a crescut în ultimii ani.

Anul trecut, vânzările de sucuri şi nectaruri din fructe s-au majorat cu 7% faţă de anul precedent, fiind în ton cu tendinţa de creştere pe întreaga piaţă a băuturilor răcoritoare, o piaţă unde domină însă sucurile „cu bule“.

Sucurile şi nectarurile din fructe au devenit însă una din categoriile către ca­re jucătorii mari şi-au îndreptat pri­vire odată cu creşterea cererii de pro­du­se na­turale. Această categorie re­pre­zin­tă o parte importantă a segmentului de bă­uturi necarbonatate ( „fără bule)“, care reprezintă în jur de 40% din piaţa totală de băuturi nonalcoolice (inclusiv apă).

Pariu pe această categorie au pus şi jucătorii mari precum Coca-Cola sau PepsiCo, dar şi start-up-uri şi companii româneşti.

„Pe segmentul de sucuri de fructe, cea mai mare parte a creşterii a venit din categoria celor naturale, nu din concentrat (NFC), mulţumită intrării unor jucători mari pe „terenul“ care era anterior al micilor produ­cători de suc de mere. Segmentul de sucuri din concentrat (FC) continuă să domine piaţa, însă a avut o evoluţie constantă. Categoria sucurilor naturale (NFC) va fi motorul de creştere al pieţei în acest an“, se arată în studiul citat.

Coca-Cola HBC este unul dintre jucătorii mari care au ridicat miza pe această piaţă, lansând Cappy Pulpy. Liderul pieţei de băuturi răcoritoare a investit în urmă cu trei ani peste 20 de milioane de euro în linia de producţie a brandului Cappy Pulpy din Ploieşti, aceasta fiind cea mai mare investiţie făcută în ultimii ani de Coca-Cola HBC, semn că pariază pe cetegoria sucurilor din fructe. Lansările realizate de Coca-Cola HBC în segmentul su­curilor din fructe nu a fost singurele, şi PepsiCo şi Tymbark au venit cu sortimente sau produse noi pe piaţă. Un alt nume important prezent pe această categorie a sucu­rilor „fără bule“ este compania ro­mâ­neas­că Romaqua Group cu brandul Giusto.

Însă, acestea au devenit vecine pe rafturile magazinelor, dar şi în res­ta­urante sau hoteluri cu nume româneşti precum Ana Are, Sloop, Frupt, Profuctta, Theia sau Mellow Drinks.

Fiecare român a consumat anul trecut aproximativ 15 pahare de 200 ml de sucuri din fructe, cifră care plasează România la coada Europei. De exemplu, în Germania consumul ajunge la peste 29 de litri (145 de pahare) anual per capita, în Malta 28 litri , în Olanda 25,9 litri, iar în Austria 24 de litri.

La un preţ mediu de 5-6 lei pentru un litru de suc şi nectar din fructe în magazine, calculele ZF arată că piaţa se ridică la 60-70 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO