Companii

Saptamana de foc in procesele antitrust

06.07.2001, 00:00 26



Ultima saptamana a fost pentru marile companii americane saptamana "antimonopol". Autoritatile au interzis in mai multe randuri fuziunea sau vanzarea si cumpararea, stabilite deja intre companii, pentru a evita o posibila situatie de monopol. In aceasta pozitie s-au aflat Microsoft, General Electric si United Airlines.

Curtea de Apel din Columbia, SUA, a decis in cursul acestei saptamani ca Microsoft a folosit tactici ilegale pentru a-si mentine monopolul pe piata sistemelor de operare pe calculator.

Curtea de Apel a mentinut, de fapt, hotararea data de judecatorie, dar a decis sa respinga hotararea de a separa compania in doua, permitand firmei Microsoft sa-si continue activitatea pe piata ca entitate unica, inca dominanta.

Desi Microsoft a sustinut ca reglementarile in vigoare nu se potrivesc cu noua economie, opinia curtii a urmat o analiza traditionala a cazului. Daca nu se ajunge la o intelegere, un nou judecator va hotari care este pedeapsa aplicabila companiei.

Jack Welch, unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri din lume, directorul executiv al firmei General Electrics, a cazut la randul sau in plasa intinsa de reglementarile antimonopol. Uniunea Europeana a blocat marti vanzarea companiei Honeywell International catre General Electrics, pretextand ca aceast ar da nastere unui "jucator" mult prea puternic pe piata

motoarelor de avioane.

In urma intelegerii, Welch ar fi platit 41 de miliarde de dolari pentru a intra in posesia firmei Honeywell. Este pentru prima data cand o fuziune intre doua companii americane este respinsa, in mod singular, de catre institutiile anti-trust europene.

Welch a decis cumpararea Honeywell in luna octombrie anul trecut. Intelegerea a fost acceptata de americani, insa a fost respinsa in unanimitate de oficialii Uniunii Europene.

Reprezentanti ai Guvernului si Parlamentului american, printre care Paul O'Neill, secretarul Trezoreriei, au ripostat dur la adresa hotararii luate de oficialii din Bruxelles. Cu toate acestea, europenii au ramas neclintiti asupra acestei decizii.

Revista britanica "The Economist" avanseaza insa in ultimul sau numar o alta explicatie a esecului fuziunii: insasi Welch ar fi cautat si gasit in hotararea UE un motiv pentru stoparea afacerii, in urma unor informatii noi despre Honeywell.

Transportul aerian a fost si el implicat intr-o situatie dificila saptamana aceasta. Intelegerea de fuziune stabilita intre United Airlines si US Airways a esuat luni, din cauza reglementarilor antitrust.

United Airlines isi propusese cumpararea companiei rivale, ceea ce ar fi propulsat-o pe primul loc in topul companiilor aeriene din lume.

Dar Departamentul de Justitie si cel al Transporturilor s-au pronuntat ian defavoarea acestei fuziuni. In urma interdictiei, UAL, "parintele" companiei United Airlines este nevoit sa plateasca o despagubire de 50 de milioane de dolari catre US Airlines, pentru ca nu a fost dusa la bun sfarsit intelegerea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO