Companii

Seful Domo: Dupa IT&C si consumer finance, externalizam si logistica

06.02.2006, 19:26 24

Lorand Szarvadi, directorul general al celui de-al doilea retailer de electrocasnice de pe piata locala, si-a stabilit ca obiectiv strategic concentrarea pe activitatea de baza, retailul.

"Compania a crescut in ultimii ani si am decis sa ne concentram pe activitatea principala, retailul. Am inceput externalizarea in urma cu trei ani, cand o companie specializata a preluat tot ceea ce insemna activitatea noastra interna in domeniul IT&C, incluzand aici programele software", spune Lorand Szarvadi, director general al Domo Retail, compania care opereaza reteaua Domo.

A doua componenta externalizata a fost activitatea de credite de consum, retailerul infiintand impreuna cu Fondul Romano-American pentru Investitii (RAEF) compania Estima, care a preluat de anul trecut activitatea de creditare in cadrul magazinelor Domo. "Acum a venit randul logisticii", mai spune Lorand Szarvadi.

Retailerul a inceput din luna februarie derularea unui parteneriat cu firma olandeza KLG (Kuijken Logistics Group) Europe.

"KLG a preluat intreaga activitate de logistica, incluzand aici si cele 6 depozite regionale, amplasate strategic in Bucuresti, Constanta, Craiova, Cluj-Napoca, Timisoara si Targu Secuiesc, dar si personalul Domo implicat in activitatile de logistica", adauga Szarvadi.

In acest mod retailerul se poate concentra mai bine, spune oficialul, pe activitatea de baza, urmand sa obtina in timp si reduceri de costuri.

"La nivelul anului trecut, costurile logistice au reprezentat mai putin de doua procente din cifra de afaceri. Cu toate acestea, scaderea profitabilitatii la nivelul industriei si reducerea marjelor ne determina sa fim foarte atenti la orice element de cost. Conform contractului cu compania olandeza, costurile noastre logistice vor scadea in fiecare an cu aproximativ 5%. Vom obtine economii avand in vedere experienta KLG in warehouse management, iar in plus, costurile de finantare se vor reduce si la fel si procentul de produse lipsa sau deteriorate", completeaza Szarvadi.

Strategia de externalizare a activitatilor secundare nu se opreste aici, potrivit oficialului Domo. "Va urma si o a alta etapa care va implica si activitatile de service si after sales. Prima faza va fi reprezentata de externalizarea activitatii de transport la domiciliu, care va incepe de la 1 aprilie".

Retailerul de electrocasnice a realizat anul trecut afaceri de peste 115 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 15% fata de anul 2004. Primul jucator de pe aceasta piata este Altex, cu afaceri estimate anul trecut la 275 mil. euro.

"La inceputul anului estimam afaceri de 130 de milioane de euro, insa introducerea noilor restrictii din partea BNR a avut un efect negativ asupra vanzarilor in rate. Daca luna august a fost neasteptat de buna, lunile septembrie si octombrie au fost puternic afectate. Chiar daca ultimele doua saptamani ale anului au fost foarte bune, nu am putut compensa".

Practic, spun jucatorii din domeniul electronicelor si electrocasnicelor, daca in anii trecuti sezonul de varf din luna decembrie incepea inca din luna noiembrie, in acest an explozia vanzarilor a inceput mult mai tarziu.

"Un alt element negativ manifestat anul trecut a fost scaderea preturilor pentru foarte multe produse electronice si electrocasnice cu valori ce ajung la 15% si chiar 20%. Aceasta a insemnat o scadere a profiturilor atat pentru importatori, cat si pentru noi, retailerii", adauga Szarvadi. In aceste conditii, profitabilitatea retailerului s-a redus anul trecut, potrivit propriilor estimari, sub nivelul de 4% din urma cu un an.

Domo este in prezent al doilea retailer de electronice si electrocasnice, cu 111 magazine si o suprafata de vanzare cumulata de peste 37.000 mp. Planurile retailerului pentru acest an vizeaza extinderea numarului de magazine cu peste 30 de unitati, Domo urmand sa intre si in segmentul magazinelor de mare suprafata, unde este deja prezent de aproape doi ani grupul Altex prin reteaua Media Galaxy. In plus, din toamna anului trecut un alt concurent al Domo, reteaua Flanco, a deschis primul sau magazin de mare suprafata sub brandul Flanco World.

"Am decis, impreuna cu compania de branding, sa nu folosim un nou brand pentru magazinele de mare suprafata. Astfel, vom merge in paralel pe mai multe directii. Sunt pe de o parte magazinele de mici dimensiuni, situate in centrul oraselor, care vor fi transformate in unitati cu specific IT&C , unde vom pune accentul pe gadgeturi. Ne vom extinde si cu primele magazine de mare suprafata, insa vom pastra si formatul traditional de magazin", explica Szarvadi.

Unul dintre elementele de baza ale strategiei Domo va fi reprezentat in acest an de parteneriatele cu retailerii internationali generalisti. "Vom intra cu primele magazine pe piata bulgara in urma parteneriatului pe care il avem cu Kaufland. In plus vom fi prezenti cu un magazin si in complexul comercial ce va include primul Real (divizia de hypermarketuri a grupului german Metro - n. red.)".

Retailerul german Kaufland, parte a grupului Lidl & Schwartz, a deschis deja primele sale patru magazine in Bucuresti, Ploiesti, Ramnicu Valcea si Alba Iulia, altele fiind programate pentru deschidere in alte orase din tara, pentru a permite germanilor un ritm de expansiune de aproximativ 10 magazine pe an. Primul hypermarket Real urmeaza sa fie deschis in primavara acestui an la Timisoara, retailerul german avand in plan si alte magazine in orase precum Constanta, Brasov sau Oradea, potrivit informatiilor din piata.

Infiintat in urma cu mai bine de zece ani, Domo a inceput in ultima parte a anului trecut un proces de rebranding, care va implica si o repozitionare. "Electronicele si electrocasnicele au avut intotdeauna cea mai mare pondere in vanzarile noastre. Cu toate acestea, in luna decembrie a anului trecut vanzarile din domeniul IT&C au trecut pentru prima data ca valoare de brown goods (n.red. - electronice)", sustine reprezentantul Domo. La nivelul ultimilor ani, produsele din domeniul IT&C au inregistrat cele mai mari ritmuri de crestere, in conditiile in care vanzarile de electrocasnice traditionale au avut o evolutie moderata sau, in cazul anumitor categorii, chiar au stagnat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO