"Înarmat fie şi doar cu «bună-credinţă», chiar şi un curier din compania mea ar fi gestionat mai bine Poşta Română decât a făcut-o statul român, miniştrii de resort, prin intermediul unor conduceri poate mai mult sau mai puţin penale, însă cu siguranţă lipsite de competenţă, viziune şi nu în ultimul rând de onestitate. Păcat", spune Octavian Bădescu, proprietarul firmei de curierat Sameday Courier (vezi opinia lui mai jos).
Situaţia de la Poştă, care operează cea mai mare reţea de distribuţie din ţară (7.000 de oficii), reflectă ineficienţa în administrare şi prevalarea interesului privat în faţa celui public. Deşi se vorbea de o reorganizare a Poştei şi în timpul mandatului fostului manager, Daniel Dumitru Neagoe, rezultate pozitive semnificative în activitatea companiei nu s-au văzut. Anul trecut Poşta a finalizat cu afaceri de 1,26 mld. lei (297 mil. euro), faţă de 1,4 mld. lei (325 mil. euro) şi pierderi de 28 mil. euro în 2010. Pierderea sau profitul pe anul trecut nu a fost făcută publică.
Dan Nica, ministrul comunicaţiilor, declara în mai că fără măsuri de restructurare Poşta riscă să intre în faliment.
"Până la finalizarea strategiei de restructurare, primele măsuri luate în regim de urgenţă de noul management au avut ca prioritate îndepărtarea riscului privind intrarea în insolvenţă a companiei prin măsuri de eliminare a cheltuielilor neproductive. O altă măsură privind redresarea activităţii companiei se referă la restructurarea de personal angajat, în special din rândul celui administrativ şi de management, organigrama fiind redusă cu 772 de posturi", a transmis pe mail Ion Smeeianu, directorul general al companiei. El nu a dat detalii cu privire la ce cheltuieli neproductive au fost eliminate.
În mailul trimis către ZF de către biroul de presă al Poştei şi semnat de Ion Smeeianu apare menţiunea că Poşta traversează în prezent o perioadă de restructurare profundă a activităţii, ca urmare a rezultatelor economico-financiare negative înregistrate în ultimii ani. "În următoarea perioadă se va anunţa noua strategie de reorganizare a activităţii de business a Poştei. Acest document va cuprinde toate aspectele privitoare la măsurile de revigorare financiară."
Deşi piaţa serviciilor de curierat a crescut în ultimii 15 ani, Poşta nu a reuşit să se adapteze şi să furnizeze servicii competitive pentru creşterea încasărilor. Nici măcar nu a reuşit să implementeze cu succes serviciul trimiterii sau ridicării de la domiciliu a unei scrisori sau a unui colet, aşa cum fac curierii privaţi.
Spre comparaţie, operatorii privaţi au ajuns datorită curieratului rapid la afaceri şi de peste 40 de milioane, cum este cazul unei companii locale de curierat, deţinută de trei români.
"În primul rând, Poşta trebuie să înceapă cu optimizarea costurilor, asta este problema principală a companiei. Trebuie să reducă cheltuielile cu angajaţii, dar şi alte costuri ca să scoată compania din prăpastie. Abia apoi să încerce să îmbunătăţească serviciile", este de părere un director de vânzări dintr-o companie de curierat cu capital străin, una dintre cele mai mari de pe piaţă.
Când a preluat conducerea companiei, Ion Smeeianu, noul director al companiei de stat Poşta Română, spunea că a decis să concedieze în prima fază 1.029 de persoane (cele mai multe cu funcţie de conducere) pentru a evita blocarea companiei în lipsă de cash.
Managementul defectuos de până acum a adus într-o situaţie îngrijorătoare compania care deţine încă monopol pe trimiterile de mici dimensiuni. Ministerul Comunicaţiilor deţine 75% din acţiunile Poştei, iar Fondul Proprietatea are restul de 25% Aproape o treime din cifra de afaceri a Poştei este asigurată de serviciile de plată a pensiilor, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale fiind principalul client al Poştei, asta arătau datele din 2010. Din serviciile poştale de corespondenţă Poşta îşi asigura doar 27% din afaceri.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels