Companii

Şeful Poştei: Am avut ca prioritate îndepărtarea riscului de intrare în insolvenţă a companiei prin eliminarea cheltuielilor neproductive

Şeful Poştei: Am avut ca prioritate îndepărtarea riscului de intrare în insolvenţă a companiei prin eliminarea cheltuielilor neproductive

Poşta Română este deţinută de Minis­te­rul Comunicaţiilor - 75% şi de Fondul Proprietatea cu restul de 25%

Autor: Mirabela Tiron

06.07.2012, 00:07 1035

"Înarmat fie şi doar cu «bună-cre­dinţă», chiar şi un curier din com­pania mea ar fi gestionat mai bine Poşta Română decât a făcut-o statul român, miniş­trii de resort, prin intermediul unor con­du­ceri poate mai mult sau mai puţin pe­nale, însă cu siguranţă lipsite de com­petenţă, viziune şi nu în ultimul rând de ones­ti­tate. Păcat", spune Octa­vian Bă­des­cu, proprietarul firmei de curierat Same­day Courier (vezi opinia lui mai jos).

Situaţia de la Poştă, care operează cea mai mare reţea de distribuţie din ţară (7.000 de oficii), reflectă ineficienţa în administrare şi prevalarea interesului privat în faţa celui public. Deşi se vorbea de o reorganizare a Poştei şi în tim­pul mandatului fostului manager, Daniel Dumitru Neagoe, rezultate po­zi­tive semnificative în activitatea com­pa­niei nu s-au văzut. Anul trecut Poşta a finalizat cu afaceri de 1,26 mld. lei (297 mil. euro), faţă de 1,4 mld. lei (325 mil. euro) şi pierderi de 28 mil. euro în 2010. Pierderea sau pro­fitul pe anul trecut nu a fost făcută publică.

Dan Nica, ministrul comunicaţiilor, de­clara în mai că fără măsuri de restruc­turare Poşta riscă să intre în faliment.

"Până la finalizarea strategiei de restructurare, primele măsuri luate în regim de urgenţă de noul management au avut ca prioritate îndepărtarea ris­cu­lui privind intrarea în insolvenţă a com­pa­niei prin măsuri de eliminare a chel­tuielilor neproductive. O altă măsură pri­vind redresarea activităţii companiei se referă la restructurarea de personal an­gajat, în special din rândul celui ad­mi­nistrativ şi de management, orga­ni­gra­ma fiind redusă cu 772 de posturi", a trans­mis pe mail Ion Sme­eianu, direc­to­rul general al companiei. El nu a dat de­talii cu privire la ce cheltuieli nepro­duc­tive au fost eliminate.

În mailul trimis către ZF de către bi­roul de presă al Poştei şi semnat de Ion Smeeianu apare menţiunea că Poşta traversează în prezent o perioadă de restructurare profundă a activităţii, ca urmare a rezultatelor economico-finan­cia­re negative înregistrate în ultimii ani. "În următoarea perioadă se va anunţa no­ua strategie de reorganizare a acti­vi­tăţii de business a Poştei. Acest docu­ment va cuprinde toate aspectele pri­vi­toa­re la măsurile de revigorare financiară."

Deşi piaţa serviciilor de curierat a crescut în ultimii 15 ani, Poşta nu a reuşit să se adapteze şi să furnizeze servicii com­petitive pentru creşterea înca­să­ri­lor. Nici măcar nu a reuşit să imple­men­te­ze cu succes serviciul trimiterii sau ri­di­cării de la domiciliu a unei scrisori sau a unui colet, aşa cum fac curierii privaţi.

Spre comparaţie, operatorii privaţi au ajuns datorită curieratului rapid la afaceri şi de peste 40 de milioane, cum este cazul unei companii locale de curierat, deţinută de trei români.

"În primul rând, Poşta trebuie să în­cea­pă cu optimizarea costurilor, asta este problema principală a companiei. Tre­buie să reducă cheltuielile cu an­ga­ja­ţii, dar şi alte costuri ca să scoată com­pania din prăpastie. Abia apoi să încerce să îmbunătăţească serviciile", este de părere un director de vânzări dintr-o com­panie de curierat cu capital străin, una dintre cele mai mari de pe piaţă.

Când a preluat conducerea com­pa­niei, Ion Smeeianu, noul director al companiei de stat Poşta Română, spu­nea că a decis să concedieze în prima fază 1.029 de persoane (cele mai multe cu funcţie de conducere) pentru a evita blocarea companiei în lipsă de cash.

Managementul defectuos de până acum a adus într-o situaţie îngrijoră­toa­re compania care deţine încă monopol pe trimiterile de mici dimensiuni. Minis­te­rul Comunicaţiilor deţine 75% din ac­ţiunile Poştei, iar Fondul Proprietatea are restul de 25% Aproape o treime din cifra de afa­ceri a Poştei este asigurată de serviciile de plată a pensiilor, Ministerul Muncii, Fa­miliei şi Protecţiei Sociale fiind prin­ci­palul client al Poştei, asta arătau datele din 2010. Din serviciile poştale de cores­pon­denţă Poşta îşi asigura doar 27% din afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24