Companii

Slalom pentru profit, tintind pasionatii de sporturi de iarna

Slalom pentru profit, tintind pasionatii de sporturi de iarna

Investitia intr-un magazin de echipamente sportive de iarna porneste de la cateva mii de euro, dar poate ajunge si la 100.000 de euro, in functie de suprafata de expunere si de oferta de produse

19.01.2007, 14:36 321

Branduri de succes, preturi occidentale si calitate. Ingrediente ce fac din magazinele de schiuri si snowboard-uri afaceri de peste 60.000 de euro.
Iulian Tache, managing partner la H2O, a inceput businessul in domeniul sportiv in 1992. Pe atunci avea o afacere care se ocupa de transportul de persoane, dar a trecut, dupa spusele sale, la un domeniu mult mai placut, acela al sporturilor extreme.
Ceea ce l-a determinat sa investeasca intr-o astfel de afacere a fost faptul ca in zilele sale de elev, si apoi de student, ca practicant al acestor sporturi, a constatat lipsa echipamentelor de calitate. "Astfel, m-am hotarat sa import branduri cunoscute in domeniu si de calitate, precum Forum Snowboards, Palmer Snowboard, Spy Optic si Dakine", explica Iulian Tache.
Pe parcurs, s-a implicat si in organizarea de evenimente si competitii sportive nascandu-se astfel si a doua sa afacere, practic o agentie de BTL - H2O Sport Events. Urmatorul pas a fost "deschiderea unui magazin in principal cu articole de snowboard, pentru a putea oferi clientilor exact echipamentele de care au nevoie", povesteste Tache.
Din dorinta de a crea un spatiu de intalnire al comunitatii si un loc de intalnire al sportivilor, dincolo de ratiunea comerciala a magazinului, a aparut H2O Coffee Shop care este "un mic experiment, o combinatie de magazin cu cafenea", explica Tache. Si proiectele nu s-au oprit aici. Un business complementar dezvoltat in cadrul acestui brand a fost deschiderea unui portal de sporturi extreme.
Daca investitia in primul an s-a ridicat la 3.000 de dolari, pe parcurs s-au mai investit intre 50.000 si 100.000 de euro. Cea mai mare investitie a fost in marfa si in know-how si promovare.
Cifra de afaceri a crescut exponential si asta datorita investitiilor facute. Cu toate acestea, inca nu se poate vorbi despre un profit real. "Pentru acest an, datorita lipsei zapezii, probabil ca vom avea o crestere nesemnificativa a cifrei de afaceri", spune Tache.
Cu toate ca pretul produselor este comparativ sau chiar mai mic decat pretul produselor similare din tarile europene, profitul a fost mai mic decat al magazinelor din afara si asta datorita taxelor.
In general, clientii H2O sunt oameni activi. 85% dintre acestia sunt barbati, datorita faptului ca sporturile extreme sunt destul de dure. Varsta acestora variaza si ea de la 4-5 ani la 70, media fiind de aproximativ 25 de ani.
"Targetul nostru este reprezentat de oameni cu venituri medii si mari, deoarece produsele oferite de noi sunt de top. Cei cu venituri reduse cumpara totusi de la noi in perioadele de reduceri, cand pot lua produse de top la preturi de hipermarket", adauga Tache.
Clientii incep sa puna accentul pe calitate. Acestia au inceput sa inteleaga ca un echipament de calitate "inseamna confort si evolutie sau performanta", mentioneaza managing partner-ul H2O. La acest lucru a contribuit atat portalul pe care l-au deschis, cat si personalul specializat din magazin.
Din totalul vanzarilor, aproximativ 50% il reprezinta vanzarile de schiuri si snowboard-uri, cea mai mare pondere inregistrandu-se in timpul sezonului. Magazinele H2O ofera si servicii conexe, precum atelierul de reparat snowboard-uri si schiuri.
In sezon, cel mai ieftin echipament de snowboard costa 2.000 de lei (590 de euro), iar cel mai scump 4.000 de lei (1.181 de euro). De la acest nivel pretul poate creste in functie de hainele si accesoriile dorite.
Dificultatile au aparut si ele pe parcursul activitatii sale, insa in primul rand din cauza targetului foarte redus si a conceptiei destul de rigide a clientilor romani.
Un alt business in domeniul sporturilor extreme este cel al lui David Neacsu.
"Am fost intotdeauna ghidat de pasiunea pentru munte si de dorinta de a avea echipamente foarte bune, iar de aici si pana la afacere nu a fost decat un pas", spune proprietarul firmei G. D. Escapade si al magazinului Himalaya, specializat in comercializarea articolelor sport destinate muntelui.
A acumulat experienta in domeniu inca din 1982, cand a urmat cursurile scolii de ghizi. In 1991 a deschis o scoala internationala de ghizi si o scoala de alpinism.
A inaugurat primul magazin in 1994 la Bucuresti. "Afacerea am facut-o in ideea de a avea timp liber si bani sa fac ce imi doream, adica expeditii", povesteste Neacsu. "A fost primul magazin de outdoor din Romania care se ocupa cu importul de articole sportive", mentioneaza el.
Odata cu diversificarea ofertei, s-au mutat in 1998 in actuala locatie, unde dispun de doua magazine amenajate conform propriilor idei. Doar pentru amenajarea spatiului a investit initial 100.000 de dolari in 1998, iar in prezent suma se ridica pana la un milion de euro. "Am investit tot ce am avut in aceasta afacere", a precizat Neacsu.
Pe langa magazinul Himalaya din Bucuresti, Neacsu a mai acordat doua francize, una la Brasov si alta la Cluj. Pentru cele doua magazine din Bucuresti are 18 persoane care il ajuta, persoane care cunosc foarte bine produsele pe care le vand si pot da informatii clientilor.
Himalaya colaboreaza cu firme romanesti, de la care procura diverse echipamente, si de asemenea sunt unici distribuitori pentru 24 de marci renumite pe plan international. Astfel, oferta foarte variata consta in cele peste 2.500 de produse diferite.
Vanzarile au crescut in fiecare an cu aproximativ 20%. Anul trecut s-a inregistrat insa o scadere la produsele de schi cu 10-15% pentru acest sezon. Lipsa zapezii nu i-a afectat foarte mult, deoarece multi clienti merg la schi in strainatate.
Clientii care le trec pragul au varste cuprinse intre 16 si 70 de ani, din care aproximativ 80% sunt clienti fideli si 20% sunt clienti adusi de acestia. "Avem oameni care sunt clienti sezonieri. Persoane care cumpara la noi de cand eram in vechea locatie, de acum 15 ani, si schiaza inca, acei oameni care isi schimba in fiecare an echipamentul de schi si vin sa se sfatuiasca cu noi", spune Neacsu.
Moda s-a schimbat si daca pana acum 2 ani schiurile erau mai cautate, in prezent snowboard-urile sunt mai cerute pe piata. Cauza este, in parerea lui Neacsu, televiziunile care au prezentat competitii de snowboard si datorita implicarii importatorilor de snowboard in publicitate, snowboard-ul castiga teren. "In general tinerii pana in 25 de ani practica snowboard-ul sau se apuca de snowboard. Cei peste 25 de ani practica mai mult schiul", adauga el.
Gama de produse foarte variata este demonstrata si de cele 38 de marci de echipamente de schi, pe diferite categorii de pret. Pretul unei jachete variaza de la 300 de lei (89 de euro) la 7.000 de lei (2.068 de euro).
Cele mai vandute marci de schiuri din magazinul Himalaya sunt Rossignol, Fischer si Atomic, iar in ceea ce priveste snowboard-urile, cea mai bine vanduta este marca Burton. Valoarea vanzarilor la schiuri se ridica la 100.000-150.000 de euro pe sezon, iar la snowboard-uri la 35.000 de euro, in crestere fata de 2005, cand suma a fost de 20.000 de euro.
Placile de snowboard se impart in functie de calitate pe care o descoperi dupa ce mergi cu o placa si pret. O placa buna pleaca de la 7-8 mil. lei (200 de euro) in sus pana la 500-600 de euro pentru profesionisti.
Cel mai ieftin echipament de schi se situeaza in jurul valorii de 2.000 de lei (590 de euro), iar cel mai scump poate ajunge la 5.000 de lei (1.477 de euro). Cel mai scump echipament de snowboard poate sa depaseasca 2.000 de lei (590 de euro), iar cel mai ieftin 1.500 de lei (443 de euro).
Ca planuri pe termen scurt, David Neacsu doreste deschiderea in Bucuresti a inca unui magazin Himalaya si de asemenea sa se alinieze cat mai bine pe piata dupa intrarea in Uniunea Europeana.
Mai noua in domeniu este firma A.A Investment care activeaza pe piata de doi ani ca importator oficial al brandului australian Billabong Shop. "Afacerea a pornit de la faptul ca toti suntem snowboarderi si motociclisti. Avem 2 magazine moto care vara merg bine, dar iarna nu intra nimeni niciodata si asa ne-am gandit sa incepem si o afacere cu snowboard-uri, schiuri si echipamente", povesteste Alexandru Dutu, asociat la Billabong Shop.
Cei doi asociati au o experienta de 11 ani de lucru in magazinele de profil. Investitia initiala a fost de aproximativ 20.000 de euro.
Daca la inceput nu au avut angajati, pe parcurs numarul acestora a ajuns la 10 si toti sunt persoane care au legatura cu domeniul si pot oferi informatii clientilor care le trec pragul.
Oferta s-a extins si astazi in magazinele lor se gasesc snowboard-uri, schiuri, echipamente, motociclete si tot ce tine de aceste domenii. Valoarea importurilor se ridica la 200.000 de euro.
Primul an, 2005, nu a adus un profit foarte mare, insa in 2006 s-a inregistrat un profit de 60.000 de euro. Din pretul unui produs, aproximativ 30% il reprezinta costurile, iar 70% profitul. Clientii Billabong sunt in general persoane intre 12 si 70 de ani, media de varsta fiind intre 16 si 35 de ani. Cu toate ca in lunile ianuarie si februarie au discount-uri de 50% si chiar 70%, Dutu a mentionat ca multi clienti prefera sa cumpere din strainatate.
Snowboard-urile sunt mai cautate decat schiurile, deoarece "sunt mai sigure si mai usor de invatat", spune Dutu. Din totalul vanzarilor, 40% sunt reprezentate de catre schiuri si snowboard-uri. Preturile variaza, astfel ca cel mai ieftin set de placa si legaturi poate ajunge la 900 de lei (265 de euro), iar cel mai scump la 5.000 de lei (1.477 de euro).
Ca planuri de viitor, cei doi asociati urmaresc deschiderea unor magazine Billabong Shop la Cluj, Brasov si Constanta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO