Companii

Sun Plaza se deschide astazi, la sapte ani de la prima vizita a dezvoltatorilor in Piata Sudului: „A fost o nebunie”

Sun Plaza se deschide astazi, la sapte ani de la prima vizita a dezvoltatorilor in Piata Sudului: „A fost o nebunie”
24.02.2010, 23:17 165

Astazi este programata deschiderea unuia dintre cele mai maricentre comerciale din Romania, Sun Plaza, in Piata Sudului dinCapitala, intr-o perioada in care toate studiile de piata arata oscadere drastica a consumului si, implicit, a afacerilor dincomert.

"Va asteptam si pentru un suc, baut pe scarile de la intrare", afost unul dintre mesajele transmise bucurestenilor de catre MichaelRichard, directorul companiei EMCT, dezvoltatorul mallului.

Managerul nu se mai grabeste in aceasta perioada sa facaestimari privind vanzarile retailerilor, de care depind in egalamasura si incasarile din chirii. In toamna, acestea erau estimatela circa 300 de milioane de euro. Pentru aceasta, trebuie in primulrand adusi oamenii in mall ca investitia sa se justifice - 200 demilioane de euro din partea proprietarilor - austriecii de laSparkassen Immobilien - la care se adauga inca 80 de milioane deeuro investiti de chiriasi.

"Dezvoltarea acestui mall a fost o nebunie. In 2003 am facutprima vizita la acest teren si am observat atunci potentialulzonei. Au fost dificultati, era o diferenta de nivel importanta,dar pot spune acum ca emotia este ca pentru un tata caruia i senaste copilul", a mai spus Richard.

In ciuda numeroaselor amanari din 2008 incoace, dezvoltatorii nuau reusit sa se sincronizeze cu cei peste 100 de chiriasi care vordeschide magazine in cadrul proiectului, astfel ca ieri innumeroase spatii amenajarile pareau intr-un stadiu incipient.

Oarecum surprinzator, tinand cont de alte deschideri de malluride pe piata locala, o serie de retaileri germani sau austrieci,precum New Yorker sau Humanic, vor rata inaugurarea centruluicomercial, cum se va intampla de altfel si cu operatoriimagazinelor Debenhams, Hervis, Diverta, ai cafenelei Starbucks, aifast-food-ului McDonald's, dar si cu operatorul celor 15 sali decinematograf - Cinema City.

Exemplul "Sucu": supravegheaza personallucrarile

"Ne este greu sa ii facem pe retailerii germani sa inteleaga ceinseamna in Romania zilele de 1 si 8 martie" sau "retailerii romanisi-au pierdut din spiritul antreprenorial. Domnul Sucu a stat inultima saptamana personal aici pentru a coordona lucrarile. El artrebui sa reprezinte un exemplu pentru alti antreprenori romani", acomentat Richard faptul ca numerosi retaileri trag tare pe ultimasuta de metri pentru a-si amenaja spatiile.

Cele mai mari magazine ale proiectului - Cora, BauMax siMobexpert - vor fi deschise incepand de astazi. Gradul de ocupareal proiectului este unul ridicat, circa 97%, potrivitdezvoltatorilor, care spun ca mai au 14 spatii disponibile, darpentru astazi este asteptata deschiderea a circa 80% dintremagazine. De ce mai intarzie magazinele? "McDonald's a semnattarziu, aceasta fiind singura deschidere programata in cadrul unuimall pentru acest an. Asteapta sa vina bucataria din Statele Unitesi vor deschide in martie. Cei de la Cinema City cred ca auprogramate cam multe deschideri in aceasta perioada, astfel ca facfata mai greu cu procesul de amenajare a salilor".

Faptul ca tunelul care va lega mallul de statia de metrou PiataSudului nu este deocamdata gata nu poate fi insa imputatretailerilor. "Legatura ar urma sa fie finalizata pana la sfarsitullunii martie", spune Richard, cu gandul la cei 25.000 debucuresteni care tranziteaza zilnic statia de metrou din sudulorasului.

Luand in calcul datele de la metrou, dar si pe cele alefrancezilor de la Cora, care estimeaza circa 18.000 de cumparatorizilnic doar pentru hipermarket, managerii Sun Plaza spera la untrafic anual de 20 de milioane de persoane, ceea ce ar insemna omedie de peste 50.000 de oameni zilnic. Pentru cei care vin cumasina, a fost amenajata o parcare subterana pe doua niveluri, cucirca 2.000 de locuri, in care primele patru ore de stationare suntgratuite.

Sun Plaza va fi condus de o echipa de 12 oameni, coordonata decatre Yves D'Arfeuille, project manager in cadrul EMCT din 2005,dupa ce anterior lucrase in cadrul Carrefour Romania.

La ce valoare se vor ridica veniturile din chirii, manageriimallului nu intra in detalii, mentionand doar ca rata decapitalizare a centrului comercial va fi probabil de sub 10%anual.

Ce inseamna acest lucru? Venituri de cel mult 20 de milioane deeuro anual, 1,6 milioane de euro lunar, respectiv o medie de circa20 de euro/metrul patrat. Aproximativ 80% din incasarile estimatepentru o luna au fost investite in campania de marketingpremergatoare inaugurarii, astfel ca 1,3 milioane de euro a costatpromovarea pe outdoor, radio, concertul Shaggy si restulevenimentelor organizate.

Cum se bat mallurile pe clienti

Sun Plaza este situat in mijlocul unui triunghi format din altetrei centre comerciale din sudul orasului - Grand Arena, Vitantissi City Mall.

Orice inaugurare a unui centru comercial starneste curiozitatealocuitorilor din zona, astfel ca proprietarii celor trei proiectedin sudul orasului iau in calcul scaderea numarului devizitatori.

Daca intre cele patru centre comerciale Sun Plaza pare proiectuldominant, mai echilibrata va fi batalia de la distanta cu proiectulCotroceni Park, din Drumul Taberei, dar si cu zona de retail aproiectului Baneasa - care cuprinde atat un mall de mari dimensiuni- Baneasa Shopping City -, cat si spatii ale unor retaileriputernici precum IKEA, Carrefour, Bricostore si Mobexpert.

Cu 4 mil. euro, Mobexpert deschide al cincileahipermagazin din Bucuresti

Mobexpert, cel mai mare jucator pe piata de mobila, a investit 4mil. euro in deschiderea unui hipermagazin cu o suprafata de 10.255de metri patrati in Sun Plaza, a cincea unitate pe care o opereazain Capitala. In cadrul magazinului lucreaza o echipa operationalade 70 de persoane. "Sunt peste patru ani de cand ne straduim saajungem si in zona Berceni cu un magazin Mobexpert", a spus DanSucu, presedintele Mobexpert. Grupul Mobexpert a rulat anul trecutafaceri de 115 mil. euro.

Flamingo vrea vanzari zilnice de 200.000 deeuro

Retailerul de electronice si electrocasnice Flamingo estimeazaca va inregistra vanzari zilnice de 100 euro/mp in perioada imediaturmatoare deschiderii magazinului din centrul comercial Sun Plaza,ceea ce inseamna 200.000 de euro pentru suprafata de 2.000 de mp aunitatii. Estimarile au fost realizate pe baza traficului potentialsi a ofertelor si reducerilor promotionale de pana la 50%.Magazinul din sudul capitalei este primul deschis in retea dupa celuna trecuta compania a inchis unitatea din centrul comercialBaneasa.

Flamingo a inregistrat anul trecut, potrivit estimarilor ZF,afaceri de peste 80 mil. euro, iar datoriile cumulate au ajuns la53 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO