Companii

Supermarketurile au facut revolutie in ambalajele de carton

09.11.2001, 00:00 31



Lipsa marfii din galantare nici nu mai punea problema, pana in 1989, a ambalajului. Disperarea era atat de mare, incat in hartie de calitate indoielnica, in sticle refolosite si prost spalate, cartoane sparte sau pungi rupte se vindea orice.

Odata cu aparitia supermarketurilor, care au impus alte standarde si in privinta ambalajelor, pretentiile au crescut, iar vanzatorii au inceput sa inteleaga ca o marfa bine ambalata se poate vinde mult mai usor.

Cu toate acestea, pentru un pret mai mic, problemele inca mai exista, de multe ori companiile preferand solutia unui ambalaj ieftin in locul unuia de calitate.

De aceea, consumul de ambalaje pe piata romaneasca este inca foarte scazut, cu aproximativ 4 kg pe luna pe cap de locuitor, fata de 40 kg in alte tari, dupa cum arata statistici neoficiale.

"Se vand inca produse in vrac, lucru deloc igienic, dar cu siguranta mult mai ieftin," dupa cum sustine directorul de vanzari al producatorului de ambalaj din carton ondulat, Dunapack Rambox Prodimpex SRL, Mariana Lipa.

"E-adevarat, in fiecare an se observa o tendinta de crestere a pretentiei clientilor nostri in privinta ambalajelor, insa nu e vorba de o crestere foarte puternica."

Un punct de reper il reprezinta faptul ca, fata de primul an in care a inceput sa activeze in Romania, Dunapack produce astazi cu 20% mai mult cutii de carton stantat.

"Faptul ca au aparut din ce in ce mai multe supermarketuri se simte foarte mult, se simte, ei sunt mai pretentiosi, iar acest lucru pe noi ne ajuta foarte mult," spune Mariana Lipa.

Compania a fost infiintata in 1997, la Sfantu Gheorghe, de catre filiala ungara a concernului austriac Mosburger Hamburger Dunapack, Dunapack Paper and Packaging Ltd.,an urma unei investitii de aproximativ 15 milioane USD.

Dunapack produce numai ambalaje din carton ambalat destinat aproape tuturor industriilor, de la industria alimentara pana la bunuri de larg consum, aparate electronice si electrocasnice si industria lemnului. Principalii clienti sunt Kraft Foods Romania, Danone, Unilever, Nestle.

Desi are o singura unitate de productie la Sfantu Gheorghe, construita pe un teren cu o suprafata de aproximativ 2 ha, compania are birouri comerciale si in orase precum Cluj, Bacau, Bucuresti si Braila. De asemena, compania are reprezentanta si in Republica Moldova.

In octombrie 1998, compania a beneficiat de o investitie de 2 milioane USD din partea International Finance Corporation.

Astazi societatea numara peste 130 de angajati si are o capacitate de productie anuala de 60 milioane metri patrati, la o cifra de afaceri de aproximativ 35 miliarde lei pe luna, potrivit lui Lipa. Lunar, compania produce aproximativ 5.000 metri patrati de ambalaj.

Dunapack are o cota de piata de aproximativ 25%, iar zonele cele mai atractive pentru companie sunt in Bucuresti si Sectorul Agricol Ilfov.

De asemenea, compania produce si pentru export, in principal in Republica Moldova, Croatia, Germania si Olanda. Exporturile reprezinta 15% din cifra de afaceri a companiei.

"Volumul de vanzari a crescut. Daca in primul an vindeam aproximativ 700 tone pe luna, acum vindem cam 2.500 tone pe luna," a spus Lipa.

Materia prima provine, in mare parte, de la celelalte societati ale concernului austriac din Ungaria, Germania, dar si din Rusia. Materia prima autohtona nu prea intra in preferintele companiei, datorita calitatii slabe si a pretului mare.

"Din pacate, de multe ori suntem nevoiti sa renuntam la un anumit standard de calitate tocmai pentru a putea sa scadem preturile, a mai spus Lipa. Incercam insa sa ne convingem clientii ca o calitate mai buna contribuie la o mai buna vanzare a produselor lor."

Hamburger Mosburger Dunapack, proprietarul companiei are o prezenta in 12 tari europene, unde detine 45 de fabrici.

Principalii competitori ai Dunapack sunt Rondocarton si Romcarton.

Rondocarton este o companie infiintata in 1998, in judetul Cluj, cu o cifra de afaceri de peste 120 miliarde lei pe an si peste 100 de angajati.

Romcarton Bucuresti impreuna cu Ambro Suceava au ca actionari principali grupul francez Rossmann. Romcarton are aproximativ 250 de angajati, iar anul trecut a avut o cifra de afaceri de 84 milioane franci francezi.

Un alt jucator important pe piata interna a ambalajelor din carton este Rompac International, care in 2000 a avut o cifra de afaceri de peste un milion de dolari si vanzari de doua ori mai mari decat in anul precedent.

Rompac produce ambalaje de carton duplex, activitate care reprezinta 95% din totalul productiei. De asemenea, compania mai produce carton ondulat si microondulat pentru transport, etichete, ambalaje de hartie si materiale publicitare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO