Companii

Supermarketurile pierd teren in orasele mari in fata ofensivei hipermarketurilor

05.11.2008, 15:29 22

Dinamica retailului in S1 arata ca doar extinderea in teritoriu poate garanta majorarea cotei de piata a formatelor de comert modern.

Dupa ce anul trecut hipermarketurile devansau supermarketurile in preferintele consumatorilor, prima jumatate din 2008 a adus acestora cea mai mare cota de piata din retailul modern, de 17%, fata de 15% cat detineau anul trecut.
In ultimul an, hipermarketul s-a dovedit a fi formatul de magazin care a muscat cel mai mult din comertul traditional. Mai mult, ofensiva hipermarketurilor in orase cu peste 150.000 de locuitori ar putea fi una dintre cauzele scaderii cotei de piata a supermarketurilor in aceste locatii.
"Supermarketurile pierd teren in orasele mari din Romania", se arata in studiul GfK. Potrivit acestuia, in prima jumatate din 2008 cota supermarketurilor pe piata FMCG (bunuri de larg consum) din orasele cu peste 150.000 de locuitori a scazut la 15%, de la 23%, cat detineau in semestrul intai din 2007. Aceasta dinamica vine in conditiile in care, in acelasi interval si in aceleasi orase, hipermarketurile au urcat de la o cota de 18% la 30%, iar restul magazinelor din comertul modern si cel traditional au ramas la cote relativ constante.
In 2007, retelele de supermarketuri si-au extins suprafetele de vanzare cu 29% fata de 2006, in timp ce hipermarketurile au inregistrat o expansiune de doua ori mai rapida.
Studiul citat mai arata ca hipermarketurile detin cea mai mare pondere in piata FMCG din Bucuresti, unde inregistreaza o cota de 42%, mult peste media la nivelul tarii, de 17%.
Atat in Capitala, cat si in restul oraselor cu peste 150.000 de locuitori ponderea hipermarketurilor in vanzarile totale de bunuri de larg consum este de doua ori mai mare decat cea a supermarketurilor.
In schimb, in orasele cu mai putin de 150.000 de locuitori, care de-abia in ultimii doi ani au intrat in vizorul retelelor de hipermarketuri, supermarketurile detin o cota de piata mai mare decat a celorlalte formate de comert modern. 
La nivel local, din 2005 si pana in prezent operatorii de supermarketuri au inregistrat ritmuri anuale de expansiune de 30-35%. In acelasi timp, segmentul hipermarketurilor a avut o dinamica accelerata, ajungand de la 9 unitati in 2005 la 78 in prezent.
Si segmentul magazinelor cash & carry inregistreaza in prezent un ritm modest de extindere, comparativ cu "vedetele" din retail - retelele de hipermarketuri.
Acest lucru se explica insa prin faptul ca cele doua retele de profil, Metro si Selgros, au ajuns deja la o acoperire satisfacatoare a pietei locale, fiind printre primele retele de retail modern care au investit in Romania.
Piata FMCG din Romania, in ansamblu, este inca dominata de magazinele traditionale, care in primele sase luni din an aveau o pondere de 60% in vanzarile totale.
Aceeasi pondere a fost inregistrata si in 2007. Una din explicatiile stagnarii cotei de piata a retelelor mari de magazine in prima jumatate a anului ar putea fi ritmul de extindere al acestor retaileri.
Dupa primele noua luni, peste jumatate din numarul deschiderilor planificate pentru 2008 de marile retele de comert alimentar sunt inca pe lista de asteptare, potrivit datelor centralizate de ZF. Si in 2007 expansiunea acestora a fost accelerata pe ultima suta de metri, astfel incat retailerii straini au castigat o cota de piata insemnata in al doilea semestru.
In ceea ce priveste structura consumatorilor, hipermarketurile se distanteaza de supermarketuri mai ales in randul consumatorilor cu venituri medii si peste medie. Datele GfK indica faptul ca hipermarketurile detin cea mai mare pondere in preferintele consumatorilor cu venituri peste medie, de 26%, peste ponderea supermarketurilor (18%), in timp ce discounterele si magazinele cash & carry sunt la egalitate (cu cota de 6%).
In schimb, cele doua formate - supermarketuri si hipermarketuri - au o pondere similara in preferintele consumatorilor cu venituri reduse, in jur de 12%. Aceasta categorie de consumatori este inca orientata mai ales catre magazinele traditionale.
Cheltuielile romanilor pentru achizitia de bunuri de larg consum au crescut cu 22% in primul semestru fata de aceeasi perioada a anului trecut, dinamica fiind determinata mai ales de cresterea preturilor la alimente, mai arata studiul GfK prezentat la un seminar pe retail.
Cele doua segmente mari ale pietei, alimentele si produsele non-alimentare, au contribuit in aceeasi masura la ritmul de crestere inregistrat la semestru.
Pe fondul majorarii inflatiei, dinamica la semestru a pietei FMCG (in valoare) este superioara ritmului inregistrat in 2007 fata de anul anterior, de 17%, conform aceleiasi surse.
Cele mai mari rate de crestere au fost inregistrate in acest an de segmentele de piata aflate in faza incipienta de dezvoltare, cu ponderi sub 3% in valoarea sectorului FMCG.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24