Companii

TAROM, cu 20% mai multi pasageri

TAROM, cu 20% mai multi pasageri

Click pentru imaginea intreaga

11.04.2007, 19:17 24

TAROM, cel mai mare operator aerian din Romania, a avut in primele doua luni ale anului un grad de ocupare record pentru ultimii patru ani, ca urmare a cresterii numarului de pasageri cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor furnizate de Asociatia Aeriana Europeana (AEA).
Astfel, avioanele TAROM au fost ocupate in proportie de 60% in ianuarie si 61,3% in februarie, in comparatie cu perioada similara din 2005 si 2006, cand gradul de ocupare oscila in aceste doua luni intre 53% si 58%.
Mai mult decat atat, TAROM a depasit gradul de ocupare din 2004, unul dintre cei mai buni ani din ultima perioada din acest punct de vedere.
Desi in 2005 si 2006, numarul de pasageri crestea cu aproximativ 10% de la an la an, TAROM avea un grad de ocupare considerabil mai mic fata de 2004. Acest lucru s-a observat si la nivelul profitului. Daca in 2004 TAROM a inregistrat un profit de 12,8 mil. euro, in urmatorii doi ani profitul a fost de 1,1 mil. euro, respectiv 2,3 mil. euro. "In mod normal, gradul ridicat de ocupare duce si la o rata crescuta a profitabilitatii", precizeaza reprezentantii TAROM.
Cursele interne cu cel mai mare grad de ocupare ale TAROM sunt Cluj, Timisoara si Iasi. "Acestea vor ramane in top si in cursul acestui an, dar si pe ruta Oradea-Baia Mare s-a inregistrat, inca de la inceputul anului, o crestere semnificativa a gradului de ocupare, care se situeaza in jurul procentului de 75%", au mai spus reprezentantii TAROM.
Totodata, cursele externe cu cel mai mare grad de ocupare sunt Madrid (Spania), Tel Aviv (Israel), Barcelona (Spania) si Londra (Anglia). Acestea ajung, in perioadele de varf si la un gard de ocupare de 100%.
"S-a observat o crestere simtitoare si pe destinatiile externe, majoritatea zborurilor depasind pragul de 60%. Anumite zboruri au ajuns si la un grad de ocupare de peste 75%, printre acestea numarandu-se Larnaca (Cipru), Istanbul (Turcia), Dubai (Emiratele Arabe Unite), Milano (Italia)", au spus oficialii companiei.
TAROM a transportat in primele doua luni ale anului peste 200.000 de pasageri, cu 20% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, cresterea din aceeasi perioada a anului 2006 fata de 2005 fiind usor peste 10%.
Compania a operat in ianuarie si februarie anul acesta peste 2.000 de curse interne si externe. "Anul acesta, raportat la anii anteriori, am avut cea mai mare crestere procentuala de pana acum, din punctul de vedere al sezonalitatii".
De ce a scazut insa gradul de ocupare in 2005 si 2006 fata de 2004, chiar daca numarul de pasageri parcurgea o evolutie ascendenta, desi nu spectaculoasa?
"Gradul de ocupare a scazut in 2005 si 2006 ca urmare a faptului ca evolutia ascendenta a numarului de pasageri a impus cresterea capacitatii de locuri alocate tronsoanelor pe care s-au inregistrat cresteri", au spus reprezentantii companiei.
TAROM a introdus anul trecut aeronavele cu capacitate mai mare, in special pe anumite curse interne.
"Au fost inlocuite aeronavele ATR 42-500 cu aeronave cu capacitate mai mare, de tip Boeing, ceea ce a dus, in mod inerent, la scaderea gradului de ocupare", au precizat ei.
Pentru anul acesta TAROM urmareste cresterea marjei de profit la 2,5%, bugetandu-si un profit brut de sapte milioane de dolari (aproximativ 5,4 milioane de euro), dublu fata de anul trecut, la o crestere a cifrei de afaceri de doar 4%.
Totodata, Compania Nationala de Transport Aerian (TAROM) urmareste sa ajunga in 2007 la afaceri de 300 de milioane de dolari (circa 230 mil. euro), in conditiile in care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri estimativa de 290 de milioane de dolari (circa 224 mil. euro).
Din martie compania a introdus si noi zboruri pentru Italia si Spania, Cluj-Madrid (Spania), Cluj-Bologna (Italia) si Bucuresti-Valencia (Spania). Destinatiile din Italia si Spania beneficiaza de cele mai multe oferte de zbor din partea companiilor aeriene, in special din partea celor low-cost, si datorita comunitatilor de romani de aici.
Pentru a face fata concurentei low-cost-urilor, TAROM a introdus oferte speciale de pret pe anumite rute. Aceasta strategie de marketing este folosita insa de mai multe companii de linie regulata, iar reducerile sunt pentru un numar limitat de locuri.
"Odata cu eliminarea restrictiilor aeriene de pe teritoriul Romaniei (open sky) rezultata in urma integrarii in UE, intrarea companiilor low-cost pe piata s-a produs aproape instantaneu. Ca urmare, compania TAROM a pus in aplicare un program de marketing menit sa asigure pastrarea cotei de piata de pana la integrare si chiar marirea acesteia", au mai spus reprezentantii companiei.
Cu toate acestea, chiar daca TAROM a avut o crestere de 20% in primele doua luni, lupta nu este inca castigata, concurenta intre companiile aeriene din Romania intensificandu-se din ce in ce mai mult. Piata aeriana locala are insa perspective de crestere, estimandu-se pentru acest an cel putin 3,8 milioane de pasageri pe cursele regulate, cu peste 8% mai mult fata de 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO