Companii

Timişorenii de la Casa Rusu încearcă să-şi facă loc pe piaţa de mobilă cu preţuri mici

Cristian Rusu, directorul general al Rus Savitar din Timişoara: În ianuarie 2009 ne-am trezit într-o situaţie dificilă. În primele luni nu am făcut decât să umblăm după clienţii debitori şi să încercăm să ne recuperăm datoriile în mod amiabil. În majoritatea cazurilor ne luam marfa înapoi fără să mai conteze costurile de transport.

Cristian Rusu, directorul general al Rus Savitar din Timişoara: În ianuarie 2009 ne-am trezit într-o situaţie dificilă. În primele luni nu am făcut decât să umblăm după clienţii debitori şi să încercăm să ne recuperăm datoriile în mod amiabil. În majoritatea cazurilor ne luam marfa înapoi fără să mai conteze costurile de transport.

24.06.2010, 23:29 799

"Sunt oameni care sunt de acord să vândă mai puţin cu un profitmai mare şi nu abordează o politică de discounturi reală. Nu suntde acord să scadă adaosurile de 200-300% şi să meargă cu marje de20-30%. Preferă să piardă în vânzări decât să piardă în adaos",spune Rusu, 32 de ani, într-un interviu acordat ZiaruluiFinanciar.

În primele patru luni ale acestui an compania a avut o cifră deafaceri de 22,9 mil. lei (5,5 mil. euro), în creştere cu aproape50% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Profitul aatins 1,5 mil. lei (0,4 mil. euro), dublu comparativ cu perioadasimilară din 2009. Avansul afacerilor s-a făcut pe fonduldeschiderii de noi magazine, în prezent reţeaua ajungând la nouăunităţi. Cea mai nouă unitate din reţeaua Casa Rusu a fost deschisăîn Bucureşti în centrul comercial Vitantis. După o lună de lalansare, magazinul a înregistrat vânzări de 3,8 mil. lei (0,9 mil.euro), potrivit datelor companiei.

Planuri de extindere

Deşi în ultima perioadă la nivelul economiei cele mai multefirme româneşti care au intrat în insolvenţă au fost afaceriromâneşti, Rusu este de părere că mai sunt businessuri care mergbine şi dă exemplul reţelei de bricolaj Dedeman din Bacău, deţinutăde fraţii Pavăl, unul dintre clienţii producătorului de mobilă.Rusu mai spune că i se pare mult mai uşor să facă afaceri cu un altom de afaceri local.

"Ele (firmele care au intrat în insolvenţă - n. red.) au fostdimensionate pe un consum mare, iar apoi s-au mişcat încet. Cred cădacă vinzi 5 milioane de lei, trebuie să ai structura pentru 5milioane de lei, altfel nu poţi să supravieţuieşti. Firmele acesteaau fost lovite atât de repede, încât nu au avut nicio şansă. Credcă au fost puţin euforici", este de părere Cristian Rusu.

Omul de afaceri timişorean se gândeşte să mai deschidă douămagazine în Bucureşti şi analizează două zone: Militari şiColentina, dar şi în ţară la Constanţa, Târgu-Mureş şi Oradea. Unalt plan vizează deschiderea unui magazin la Budapesta, probabil întoamna acestui an. Investiţiile într-un magazin sunt cuprinse între0,3 şi 0,5 mil. euro în funcţie de dimensiuni. Rus Savitarestimează pentru acest an o cifră de afaceri de 22 mil. euro, încreştere cu 10% comparativ cu nivelul din 2009. Acest nivel alafacerilor încadrează compania în top zece jucători din piaţalocală de mobilă. Compania se poziţionează pe segmentul scăzut depreţ. Ca exemple, sistemele pentru dormitoare (care includ patul,un dulap şi noptiere) au preţuri de la 600 de lei. Spre comparaţie,la IKEA preţul paturilor începe de la 400 de lei, iar dulapurilesunt în jur de 600 de lei. La kika dormitoarele sunt în jur de2.500 - 5.100 de lei. Potrivit informaţiilor companiei, mobilaprodusă se adresează în principal familiilor cu venituri lunare de300-400 de euro.

Povestea magazinelor Casa Rusu

Firma Rus Savitar a fost înfiinţată de soţii Dorica şi IordacheRusu în 1994 care au plecat de la o casă de 200 mp unde vindeau înprincipal materiale de construcţii. La finalul aceluiaşi an, ei auînceput să importe şi mobilă. Câţiva ani mai târziu, în 1997, audeschis şi primul magazin de 1.500 mp, iar în 1998 au deschis ofabrică de pâine pentru că mobila "scăzuse foarte multe", însă nuau renunţat complet la prima afacere.

În 2000 conducerea afacerii a fost preluată în vară de CristianRusu după ce terminase Facultatea de ştiinţe economice, iar timp decâteva luni s-a ocupat de întreaga reţea, de la aprovizionare lavânzare şi facturare. Cu ocazia unui târg de case, pe care l-apromovat într-un ziar local şi pentru care obţinuse "preţuri maibune" de la câţiva producători, a văzut potenţialul afacerii. "Înlunile mai-iunie vânzările stăteau la 300 de milioane de lei vechi.În timpul promoţiei numai în prima zi am vândut 270 de milioane delei vechi". Rusu spune că astfel a reuşit să-şi ia prima maşină detransport, iar în 2001 a început să importe, moment în care a luatcontact cu mobila de PAL (plăci aglomerate din lemn).

Primul camion de marfă din import l-a cumpărat cu banii obţinuţidin vânzarea unui apartament pentru 40.000 de mărci.

"Primul camion de marfă a fost vândut într-o săptămână. În 2003ajunsesem să vindem în jur de 40-50 de camioane din import", îşiaminteşte Rusu. Încă din 2001 compania începuse să facă distribuţieşi către alte magazine. În 2004 a cumpărat un vechi CAP(cooperativă agricolă de producţie), despre care spune că arăta caşi cum trecuse "al Doilea Război Mondial pe acolo" şi pentru care aplătit 150.000 de euro. În următorii ani a renovat CAP-ul şi l-atransfomat în centru logistic, care a ajuns la circa 10.000 mp.

Primele magazine, deschise după ce clienţii au intrat îninsolvenţă

"În 2004 ajunsesem să vând cam 150 de camioane pe lună şivăzusem o grămadă de fabrici de la toţi furnizorii pe care îiaveam, aşa că ne-am gândit că putem să facem şi noi acest lucru(producţie - n. red.). În 2005 am pornit cu prima fabrică. Am merssă cumpărăm utilaje la un târg de la Hanovra, dar nici nu ştiam cumarată. Am angajat pe cineva care vindea utilaje şi aşa am reuşit săne dăm seama cum ar trebui să ne echipăm prima fabrică", a mai spusRusu.

Investiţia în utilaje şi clădiri s-a ridicat la 3,5 mil. euro,iar în 2007 acţionarii au decis să investească într-o nouă fabrică,mai mare, care a fost începută un an mai târziu. Investiţia a fostfinalizată în 2008, la începutul crizei.

"În ianuarie 2009 ne-am trezit într-o situaţie dificilă. Înprimele luni nu am făcut decât să umblăm după clienţii debitori şisă încercăm să ne recuperăm datoriile în mod amia­bil. Înmajoritatea cazurilor ne luam marfa înapoi fără să mai contezecosturile de transport", a mai spus Rusu.

În ianurie 2009 compania pierduse 100 de magazine din celeaproape 400 către care vindea, iar tot atunci managementul a decissă deschidă un magazin la Sibiu, unde doi clienţi intraseră deja îninsolvenţă. În februarie unitatea era deja deschisă. Firma a fostavantajată de faptul că la finalul anului 2008 avea lichidităţi de7 mil. lei care i-au permis să plătească şi furnizorii. Potrivitlui Rusu firma nu a plătit niciun dividend din 2003.

"Ne-am trezit în decembrie 2008 cu o producţie enormă (când afost finalizată fabrica - n. red.), iar în ianuarie vedeam cumpierdem piaţa. Nu mai vedeam scopul unei investiţii pe care nici nuîncepusem să o achităm." În acest fel a început dezvoltarea reţeleiCasa Rusu, care a avut la bază ideea să livreze "undeva unde ştiamsigur că îmi pot lua banii înapoi".

Casa Rusu pe scurt

  • Soţii Dorica şi Iordache Rusu au înfiinţat în 1994 firma RusSavitar, care a plecat de la o casă de 200 mp unde vindeau înprincipal materiale de construcţii.
  • În 2004, acţionarii au cumpărat un vechi CAP pe care l-autransformat în centru logistic pentru afacerea din industriamobilei (import).
  • În 2008 a fost finalizată la Timişoara o fabrică ce producemobilă din PAL.
  • În februarie 2009 compania a deschis primul magazin laTimişoara, iar în prezent a ajuns la 9 unităţi.
  • 22 mil. euro este cifra de afaceri bugetată de companiatimişoreană în acest an, în creştere cu 10% faţă de 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO