Companii

Tintind primul loc pe piata, Carrefour si Real merg pe drumuri diferite, dar se intersecteaza tot mai des

22.02.2008, 20:14 69

Cu toate ca fiecare are strategia sa de amplasare a magazinelor, cele doua retele se vor intersecta, in 2009, la Sibiu, in parcul comercial European Retail Parc.
Locatiile bune pentru marile suprafete de comert sunt tot mai rare sau prea scumpe pentru a fi cumparate de retailerii care nu vor sa-si puna profitabilitatea in pericol. Asa s-ar putea explica prezenta unor aglomerari comerciale in marile orase care adapostesc retele concurente, dispuse sa se multumeasca doar cu o jumatate din potentialul de vanzari al zonei.
Real si Carrefour, cele doua companii care par sa lupte cel mai aprig pentru prima pozitie pe piata hipermarketurilor, vad cu ochi diferiti optiunile de amplasare a magazinelor. In timp ce directorul Real spune ca parteneriatele cu dezvoltatorii de centre comerciale nu reprezinta principala directie de dezvoltare a retelei sale in Romania, Carrefour anunta deschideri in acest an doar in parcuri de retail sau centre comerciale.
"Preferam sa nu fim singuri in locatiile in care ne ducem. Prezenta unor magazine de bricolaj sau de produse electronice langa un hipermarket mareste potentialul locatiei de a atrage clienti", explica Jacobo Caller Celestino, directorul general al Carrefour Romania.
Si Real se invecineaza, in opt din cele 14 locatii ale sale, cu formate de comert diferite, insa doar la Sibiu hipermarketul germanilor face parte dintr-un parc de retail al unor dezvoltatori imobiliari. In sase dintre locatii, Real se invecineaza cu Metro Cash & Carry, companie care face parte din acelasi grup, sau cu Praktiker, o fosta divizie a Metro. O parte din terenurile pe care Real s-a dezvoltat in apropierea lui Metro Cash & Carry au fost achizitionate de grup cu cativa ani inainte, potrivit directorului general al companiei Real Hypermarket Romania, Tjeerd Jegen. Managerul nu vede in numarul mare de proiecte comerciale anuntate pe piata locala o oportunitate insemnata pentru compania sa.
"Romanilor le place sa faca cumparaturi, insa nu cred ca prefera sa-si petreaca toata sambata sau o jumatate de zi la shopping", explica Jegen intr-un interviu acordat ZF in urma cu cateva saptamani.
Directorii celor doua retele de hipermarketuri nu vad cu ochi buni numarul mare de proiecte comerciale anuntate in Romania.
"Nu sunt sigur ca toate proiectele de centre comerciale anuntate vor fi duse la bun sfarsit, deoarece costurile cresc peste nivelurile prevazute initial, iar bancile sunt mai precaute in acordarea finantarilor, pe fondul evolutiei pietei internationale. Cred ca va veni un moment in care se va face ordine in piata locala si vor ramane doar proiectele bine gandite", anticipeaza Jacobo Caller.
La randul sau, Tjeerd Jegen spune ca este foarte atent atunci cand alege locatii in centre sau parcuri comerciale, pentru ca a vazut in Europa Centrala multe proiecte care in timp s-au dovedit a nu fi de succes.
Singurul parc de comert ales de Real pana acum, la Sibiu, le va aduce germanilor o concurenta imposibil de ignorat, deoarece Carrefour a anuntat o deschidere de hipermarket in aceeasi locatie, pentru 2009.
Pe ce se va duce lupta in aceeasi curte? "In aceasta situatie, Real si Carrefour vor avea doua optiuni: fie vor duce un razboi nebun al preturilor care nu va avea insa nici un castigator, fie va miza fiecare pe o strategie proprie de diferentiere, care le va permite sa coexiste in aceeasi locatie, fiind cea mai inteleapta mutare", afirma Daniel Micu, senior partner la compania de consultanta de marketing Trout & Partners.
Mai mult, in acest an, Real si Carrefour se vor bate pentru clientii din cartierul Vitan (Bucuresti), cu doua unitati situate la mai putin de un kilometru distanta, dupa ce francezii vor deschide un hipermarket de dimensiuni mai mici (4.000 de metri patrati) in parcul de retail Vitantis.
Pe piata hipermarketurilor, diferentierea competitorilor a fost posibila in primul rand datorita formatelor de magazine dezvoltate.
Retelele franceze Cora si Auchan au deschis in Romania cele mai mari hipermarkturi de pe piata, cu o suprafata de vanzare de 15.000-20.000 de metri patrati, in timp ce Carrefour si Real dezvolta unitati de 6.500-8.000 de metri patrati, iar Kaufland s-a pozitionat pe segmentul hipermarketurilor mai mici de 5.000 mp cu politica de discount.
Consultantul Trout & Partners mai spune ca, pe masura ce piata devine tot mai competitiva, jucatorii vor fi nevoiti sa acorde o mai mare atentie strategiilor de diferentiere.
"Unul din factorii critici de succes in retail este amplasamentul locatiei. Dar daca toti retailerii si-au asigurat locatii bune, intrebarea consumatorului este: de ce sa ma duc la unul si nu la altul? Evident ca solutia este diferentierea, iar aici paleta este foarte larga", explica Daniel Micu.
Pe piata locala a hipermarketurilor, dezvoltarea multor branduri s-a axat pana acum pe promovarea preturilor mici, insa Micu spune ca, pe termen lung, succesul este garantat tot de o strategie de diferentiere.
"O companie (in cazul nostru, un hipermarket) isi poate crea un avantaj competitiv prin cel mai scazut pret, dar acesta nu poate fi asigurat pe termen lung prin reducerea marjelor de profit sau presiune pe furnizori, ci printr-un model de business diferit", completeaza consultantul Trout & Partners.
Retelele internationale de hipermarketuri au avut o expansiune agresiva pe piata locala in ultimii doi ani, pe fondul intensificarii competitiei prin intrarea unor jucatori noi. Potentialul de dezvoltare a retailului modern este inca insemnat, daca tinem cont de numarul mare de locuitori in Romania, a doua piata ca marime din regiune. La finele anului trecut, cele 19 retele mari de retail prezente pe piata locala, dintre care 16 afiliate unor lanturi internationale, numarau aproape 400 de magazine, adica o unitate la 55.000 de locuitori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO