Companii

Toni Tataru, International Leasing: In urmatorii trei ani ne extindem prin franciza

Toni Tataru, International Leasing: In urmatorii trei ani ne extindem prin franciza

Toni Tataru, director executiv al International Leasing: Finantarea pentru achizitia unui automobil poate fi acordata in maxim 72 de ore. Pentru o finantare imobiliara sau pentru echipamente, analiza dureaza cel putin doua saptamani. De aceea, sectorul auto are mai multe avantaje.

20.10.2006, 21:09 272

Toni Tataru, directorul executiv al International Leasing, spune ca pentru a asigura dezvoltarea companiei pe termen lung a decis sa se extinda prin franciza.
"Am ajuns la concluzia ca francizarea este solutia optima pentru companie in urma analizei variantelor de extindere a activitatilor. Din motive de timp si costuri am socotit-o mai avantajoasa decat dezvoltarea prin deschiderea de filiale la nivel national", a declarat Toni Tataru, director executiv al International Leasing.
Ideea a aparut la inceputul anului, punerea in practica fiind precedata de un studiu amanuntit al pietei, potrivit lui Tataru, pentru a determina daca numele companiei poate sustine proiectul si cat de cunoscut este de piata din orasele in care se vor acorda francizele.
"Am efectuat studii interne de evaluare, iar in perioada aprilie-august am desfasurat operatiuni de refresh al brandului precum modificarea aspectului emblemei. Consideram ca acum este suficient de pregatit sa suporte francizarea, asa ca in urmatorii trei ani ne vom extinde prin franciza", a adaugat Tataru.
Pentru pregatirea metodologiei si softului tehnic al sistemului in care vor fi inclusi francizatii, International Leasing a investit pana in prezent aproape 100.000 de euro.
Procesul de francizare a inceput mai intai prin evaluarea partenerilor din tara, impreuna cu compania de consultanta CHR Consulting, specializata in operatiuni de francizare in special in domeniul financiar.
International Leasing planuieste ca pana la sfarsitul anului viitor sa acorde cel putin 10 francize.
Costurile dezvoltarii unui punct de lucru, care va fi realizat dupa criteriile impuse de International Leasing, intr-un oras din provincie va ajunge dupa estimarea lui Tataru la maxim 40.000 de euro.
"Investitia maxima a unui agent pentru reprezentanta va fi dupa calculele noastre pana in 30.000 - 40.000 de euro, in functie de locatie si de renovarile necesare. N-am vrea ca aceste costuri initiale sa fie un efort pentru francizat."
Reteaua are la momentul actual noua agentii in orase precum Timisoara, Brasov sau Iasi.
Tataru anticipeaza ca primul contract de francizare va fi semnat pana la sfarsitul anului, cand se incheie perioada de testare care dureaza aproape 6 luni. In acest interval evaluarea se efectueaza in paralel cu un training productiv in care partenerilor li se impun anumite tinte de vanzari, precum si un anumit mod de prezentare a companiei.
"Vrem sa incheiem primul contract pana la inceputul lunii ianuarie si sa avem agentii si in alte orase din tara. Purtam discutii cu parteneri din Cluj, Bacau, Ramnicu Valcea si Oradea, pentru ca doresc ca 40% din business sa fie asigurat de societatile francizate", spune oficialul International Leasing.
Telul e aproape atins, avand in vedere ca in luna septembrie, 30% din activitatea de finantare a fost realizata de agentii.
Oficialii companiei spun insa ca din totalul contractelor semnate pana la 30 septembrie, ce insumeaza 14,3 milioane de euro, agentiile au realizat in medie doar 15-17%, rezultatul din luna septembrie aparand in urma incheierii unor contracte ce erau in aprobare.
Vanzarile companiei din primele trei trimestre au crescut cu 23% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
"Schimbarea strategiei si-a aratat rezultatele la cateva luni dupa aplicare. Luna septembrie a fost insa un punct de cotitura din mai multe puncte de vedere decat activitatea agentilor."
In septembrie, compania a inregistrat o scadere a volumului finantarilor acordate pentru sectorul auto de la 85% la 55% din total, in favoarea sectorului de echipamente, care a crescut mai mult de 20 de procente pana la 33%, si a celui imobiliar care a ajuns la 12%. Finantarile din domeniul imobiliar au fost acordate pentru proiecte mici, de pana in 200.000 de euro.
In segmentul de echipamente, International Leasing s-a specializat in finantarea echipamentelor medicale pentru clinici de marime medie si cabinete individuale. Sectorul echipamentelor medicale are un grad mult mai mic de risc fata de cel pentru constructii, cazurile de intarziere sau de neplata a ratelor fiind foarte rare, dupa parerea lui Tataru.
Compania a crescut recent plafoanele de finantare prin contractarea unor refinantari in valoare de 18 milioane de euro de la BCR, Piraeus Bank si Banca Romaneasca.
Sectorul auto este totusi cel mai prolific, in parte datorita faptului ca dispersia riscului este mai mare, iar durata de analiza a cererii mai mica.
"Finantarea pentru achizitia unui automobil poate fi acordata in maxim 72 de ore. Pentru o finantare imobiliara sau pentru echipamente, analiza dureaza cel putin doua saptamani. De aceea, sectorul auto are mai multe avantaje, insa acesta va creste cu un ritm din ce in ce mai mic pana la stabilizare. Sectorul va fi sustinut in continuare de finantarile pentru vehicule utilitare", este de parere Tataru.
International Leasing finanteaza si achizitia autovehiculelor si a echipamentelor second hand prin furnizorii autorizati cu care a incheiat contracte de buy back si care ofera si service.
"Probabil ca am fi reusit sa crestem mai mult decat am facut-o in aceasta perioada daca nu s-ar fi impus noua legislatie (noile reglementari asupra societatilor de leasing impuse de banca centrala - n. red.). Era nevoie totusi de o reglementare pe o piata care nu a prea fost controlata pana acum si pe care nu exista un organism independent de evaluare."
Urmatoarea strategie de dezvoltare dupa implementarea sistemului de francizare ar putea fi atragerea in portofoliu a unui investitor strategic.
De curand TBIH, divizia de servicii financiare a grupului israelian Kardan, s-a aratat interesata de preluarea International Leasing, potrivit informatiilor din piata.
"Este o tendinta normala a pietei. In urmatorii ani companiile mici si mijlocii vor fi absorbite sau eliminate de pe piata. Este vorba de cristalizarea pietei", a spus Tataru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO