Companii

Topul celor mai mari producatori de bunuri de larg consum nealimentare

Topul celor mai mari producatori de bunuri de larg consum nealimentare

Click pentru imaginea marita

25.05.2007, 14:17 1622

Piata produselor de larg consum din categoria non-food, exclusiv produse cosmetice, a crescut in 2006 cu 6,1% in volum si cu 7% in valoare, potrivit unui studiu efectuat de compania de cercetari de piata MEMRB, majorari de un nivel moderat comparativ cu piata cosmeticelor, de exemplu, unde se raporteaza de la an la an majorari double digit (de doua cifre).
Piata produselor de ingrijire a locuintei a beneficiat de pe urma competitiei acerbe dintre jucatorii multinationali, care a rezultat in inovatie, calitate superioara si preturi mai accesibile pentru consumatorii proveniti din oricare categorii de venituri.
Cresterile, desi modeste pentru economia romaneasca aflata in plin "boom", sunt mult peste cele din Europa de Vest, sau de pe pietele mult mai dezvoltate, unde producatorii se bucura de o crestere de 1 - 2% anual. Explicatia consta in faptul ca produsele din aceasta categorie (detergenti, inalbitori si emolienti pentru rufe, detergenti pentru vase, insecticide, produse de ingrijire a mobilei si a pardoselii) sunt primele care, odata cu aparitia pe piata, atrag cote importante din bugetul consumatorilor.
Jucatorii de pe aceasta piata, in proportie de 90% dominata de multinationale, se concentreaza acum pe rafinarea preferintelor clientului, fiindca cea mai mare parte din produse este deja cunoscuta de cumparatori.
Exista insa si in acest caz segmente care au inregistrat cresteri double-digit, de pana la 50%, insa in cele mai multe cazuri este vorba despre produse considerate de nisa, a caror volume mici permit inca astfel de avansuri. Printre aceste categorii se numara produsele de curatire a canapelelor din piele, produse de curatire a rosturilor de la faianta si gresie sau de igiena a toaletei, de exemplu.
"Piata se va majora odata cu cresterea economica care duce la cresterea numarului de locuinte, cu suprafete sau materiale mai sofisticate fata de acum 20 de ani. Insa in acelasi timp va creste si fragmentarea pietei odata cu nivelul de sofisticare a consumatorului, care foloseste categorii noi de produse, cum sunt produsele de improspatare a aerului sau produsele de curatire destinate unui anumit tip de suprafata", spune Jose Medran, directorul general al Prcocter& Gamble Romania, cel mai mare jucator pe aceasta piata.
Potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei Euromonitor International, piata produselor de ingrijire a locuintei din Romania va inregistra cel mai mare ritm de crestere din Europa de Est in urmatorii cinci ani, de circa 12% anual, ca urmare a cresterii nivelului de salarizare si a scaderii ratei somajului.
O asemenea majorare este posibila deoarece Romania este o piata subdezvoltata in acest sens, in care consumul este concentrat pe produsele de baza, si prin urmare are un potential de crestere foarte mare, spun jucatorii de pe piata. Printre segmentele care vor cunoaste cea mai dinamica evolutie in perioada analizata (2007-2011) se numara produsele de ingrijire a rufelor, cele de ingrijire a suprafetelor si produsele de curatire a aerului. In acelasi timp, reorientarea consumatorilor spre produse mai scumpe va accentua cresterea in valoare a pietei.
Piata locala a detergentilor, cea mai mare ca pondere in categoria produselor de ingrijire a locuintei, a generat vanzari de circa 140 mil. euro in 2006 potrivit companiei de cercetare de piata AC Nielsen. De asemenea, detergentul este singurul produs de pe piata de ingrijire a locuintei care si-a castigat un loc in top 10 al celor mai vandute produse din Romania, potrivit aceleiasi surse. Totusi, in 2006, detergentii au inregistrat o scadere de circa 14% in volum si o crestere de doar 5,8% ca si valoare a vanzarilor potrivit studiului MEMRB.
"In ultimele luni insa, volumul vanzarilor de detergenti s-a micsorat datorita conversiei pietei la detergenti compacti. Insa tendinta de micsorare a cantitatii consumate este contabalansata intr-o oarecare masura de tendinta de crestere a numarului de gospodarii care folosesc masini de spalat automate", explica Medran.
Trendul de reducere a volumelor vandute la detergenti va continua si in lunile care urmeaza, ca urmare a faptului ca intreaga piata va trece treptat la detergentii compacti, care presupun acelasi nivel de curatire intr-o cantitate de produs mai mica.
Campionii absoluti ai cresterilor din 2006 au fost scutecele pentru copii, a caror vanzari au avansat cu 58% in valoare, protectia feminina, cu o crestere de 27% si produsele din hartie, care au inregistrat o majorare de 32%.
Pasta de dinti a crescut si ea peste medie, cu 22% in valoare.

Mai multe detalii cititi in Anuarul Cei mai mari jucatori din economie care va aparea in iunie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24