Companii

Ultima moda in Oltenita: iahturile de lux

17.07.2001, 00:00 133



Intr-un oras de proletari de pe malul Dunarii, Oltenita, un olandez face yahturi de lux pentru bogatii lumii. In 1998, Karel Jan Boersma a investit 192.000 de dolari in firma Stentor SRL, producatoare de yachturi de lux in principal pentru piata externa.

De la infiintare pana in prezent, Stentor a vandut 26 de yachturi, cifra de afaceri a societatii in anul 2000 fiind de 2 milioane de dolari.

Stentor produce yachturi de lux cu lungimi intre 8,5 si 18 metri, iar din 1999 societatea a trecut si la productia de duze navale (subansamble pentru nave) pentru Comunitatea Europeana si pentru piata interna.

Pentru yachturi, principalii clienti ai societatii sunt persoane fizice din Olanda, Belgia, Germania, Anglia, Irlanda, Elvetia.

Pretul unui yacht variaza intre 100.000 de marci germane in cazul celor de 8,5 metri si poate ajunge pana la 2 milioane de marci in cazul celor mai mari. Yachturile ofera conditiile unui apartament de lux plutitor, cu o autonomie de cel putin o saptamana pentru 4-6 persoane

"In Romania lumea este interesata pana afla pretul, dupa care renunta. ai acesta nu este singurul motiv: aici nu exista amenajari- pontoane speciale cu toate facilitatile- si nici experienta in exploatarea acestor nave, nu exista locuri de stationare pe timpul iernii sau o retea de service", a declarat pentru Ziarul Financiar atefan Negoita, manager al Stentor SRL.

"Practic, nici nu se poate vorbi de o piata a yachturilor de lux in Romania. Sunt cateva yachturi de lux in exploatare, dar second hand", a adaugat Negoita.

In Romania doar Delta Dunarii cu lacurile si canalele sale este o zona foarte buna pentru exploatarea yachturilor.

Pentru duzele navale, clientii societatii sunt firme specializate in constructii si reparatii navale din Olanda, Belgia, Anglia, Scotia, Germania, SUA, iar din Romania, Daewoo Mangalia, SN Orsova, Damen Shipyard Galati, Severnav Turnu Severin.

De curand Stentor a trecut si la productia de subansamble navale pentru piata Comunitatii Europene, iar din 2002 conducerea societatii isi propune si realizarea de salupe rapide pentru schi nautic si parapante si de yachturi de aluminiu, destinate pietei externe.

"Avem contractata productia de yachturi pana in 2005 si sunt semnale de cereri ale navelor noastre si pe piata din SUA, in Florida", a mai spus Negoita.

Stentor este singura firma de yachturi de lux din Europa Centrala si de Est. Actionarul unic al societatii, Karel Jan Boersma a investit in Stentor dupa infiintare pana in prezent 1,6 milioane de dolari, iar acum este in derulare o investitie de 250.000 de dolari.

Boersma a inceput in 1992 o cooperare cu santierul Navol din Oltenita, iar in 1998 l-a cumparat si l-a redenumit Stentor.In prezent, societatea are peste 130 de angajati.

Boersma este si patronul firmei olandeze Black Sea Trading BV, care realizeaza intermedierea dintre Stentor si clienti. Yachturile produse de Stentor sunt supuse, conform contractului, unor probe pana la Istanbul, pe Marea Neagra, dupa care Black Sea Trading preda vasul clientului.

Pentru realizarea de yachturi de lux au fost incercari si in Cehia, Polonia, Ungaria, Ucraina, Serbia, dar afacerile nu au avut succes.

"Un motiv pentru care olandezii au ales Romania pentru aceasta afacere este faptul ca aici avem forta de munca foarte calificata, care in plus este si ieftina", a afirmat managerul Stentor.

Anul acesta Stentor a vandut patru yachturi, 110 duze navale si subansamble pentru nave, ceea ce reprezinta o crestere cu 10% fata de anul trecut.

"Aceasta dezvoltare a activitatii noastre se datoreaza atat unei piete de desfacere mai mari, dar si investitiilor facute. Efectul acestor investitii se va vedea insa mult mai bine anul viitor, cand intentionam o extindere de mari proportii a activitatii noastre", a mai spus managerul societatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO