Companii

Un acţionar al Devin spune că doar o achiziţie i-ar permite demararea producţiei locale

Valentin Ignatov, directorul pe marketing şi vânzări al Devin: Printr-o tranzacţie am putea ajunge să realizăm în România peste 50% din business în cinci ani, faţă de 30% cât este ţinta în acest moment, însă doar reprezentanţii fondului Advent pot spune dacă există o strategie de achiziţii.

Valentin Ignatov, directorul pe marketing şi vânzări al Devin: Printr-o tranzacţie am putea ajunge să realizăm în România peste 50% din business în cinci ani, faţă de 30% cât este ţinta în acest moment, însă doar reprezentanţii fondului Advent pot spune dacă există o strategie de achiziţii.

24.06.2010, 23:35 242

"Demararea producţiei locale ar fi posibilă doar în urma uneiachiziţii, pentru că brandul Devin este legat de sursele de apă pecare le exploatăm în localitatea Devin din Bulgaria. Pentru momentne concentrăm pe creşterea notorietăţii brandului şi a volumelorexportate în România", a declarat Valentin Ignatov, directorul pemarketing şi vânzări şi acţionar minoritar al Devin.

După nouă luni de la preluarea controlului companiei de cătrefondul american de investiţii Advent, Ignatov - unul dintre ceitrei fondatori ai Devin - spune că schimbarea de acţionariat vaaccelera dezvoltarea businessului în regiune, România fiind cea maiimportantă piaţă externă.

Producătorul, cu rulaje de peste 40 mil. euro, ţinteşte o cotăde piaţă de 10% în România în următorii cinci ani, ceea ce i-arputea aduce vânzări de peste 30 mil. euro la nivel local. Oachiziţie ar fi cea mai la îndemână pentru realizarea planului, încondiţiile în care piaţa locală a apei este încă dominată decompanii cu capital românesc, însă acţionarul Devin evită săvorbească despre acest subiect. "Printr-o tranzacţie am puteaajunge să realizăm în România peste 50% din business în cinci ani,faţă de 30% cât este ţinta în acest moment, însă doarreprezentanţii Advent pot spune dacă există o strategie deachiziţii", a mai spus Ignatov.

Bulgarii sunt activi pe piaţa locală din 2008 şi acoperă circa2.000 de puncte de vânzare prin intermediul distribuitoruluiTribeca deţinut de grupul BDG - importatorul băuturilor alcooliceJack Daniel's şi Finlandia.

La nivel local, compania şi-a bugetat investiţii de circa400.000 de euro în promovare în acest an, ţinta de vânzări fiindtriplarea volumelor până la 12 mil. litri, miza fiind bidoanele deapă de izvor de 7 litri şi 11 litri. Vânzările de apă Devin înRomânia pot fi estimate la circa 2,5 mil. euro la nivelul lui2010.

De ce consumăm de două ori mai puţină apă decâtbulgarii

Ignatov a mai precizat că România va fi singura piaţă externă pecare Devin va paria în următorii ani, unul dintre avantajeleextinderii businessului pe această piaţă fiind distanţa mică faţăde Capitală.

"Noi practic suntem la o distanţă similară de Bucureşti -principala zonă de consum -, ca şi fabricile în care se îmbuteliazămarile branduri româneşti de apă", a explicat directorulbulgar.

Pe de altă parte, consumul de apă îmbuteliată în România, decirca 50 - 60 de litri per capita, este mult mai puţin atractivdecât cel de pe piaţa de origine.

"Anul trecut, consumul în Bulgaria a fost de 97 de litri percapita, iar apa plată are circa 90% din piaţă. În schimb, înRomânia se consumă mai mult apă minerală carbogazoasă, ceea celimitează volumele pieţei", a spus Ignatov.

În plus, dacă în Bulgaria există în prezent în exploatare unsingur izvor de apă minerală carbogazoasă, în România cea mai mareparte a apelor minerale ce pot fi îmbuteliate ies din pământ "cubule".

Cum explică directorul Devin pariul pe apa deizvor

Directorul Devin estimează însă că la nivelul pieţei româneştivânzările de apă plată le vor egala pe cele de apă carbogazoasă îndoi ani. Spre comparaţie, ponderea este acum de circa 40% dinconsum.

Pariul pe creşterea mai accelerată a segmentului apei plateexplică şi intrarea bulgarilor pe piaţa locală cu apa de izvorDevin, în condiţiile în care pe piaţa din Bulgaria compania sebazează mai mult pe vânzările de apă minerală.

Ignatov spune că a vrut să evite în acest mod competiţia directăcu marii producători de apă din România.

La nivel local, cei mai mari jucători pe piaţa apei îmbuteliatesunt Romaqua Group Borsec, Coca-Cola şi Izvorul Minunilor, careproduc doar apă minerală.

"Ambalajele mari ne-au făcut loc pe piaţă. Companiile care deţinmarile branduri de apă minerală din România nu au făcut încă pasulspre ambalajele mari (bidoanele de 5-10 litri - n. red.) pentru căacestea generează marje de câştig mai mici decât ambalajele de 1,5şi 2 litri", a mai afirmat directorul Devin.

Cum vede "competiţia" cu România

  • "Noi conducem Dacia, românii vin în vacanţă în Bulgaria. Credcă cele două ţări pot fi două pieţe complementare şi nu văd ocompetiţie directă între ele, în primul rând pentru că noi avem opiaţă de consum mult mai mică."
  • "Ambele ţări trebuie să-şi rezolve problemele cuinfrastructura. Impresia mea este că România se dezvoltă puţin mairepede decât Bulgaria la capitoul infrastructură."
  • "2010 cred că va fi cel mai greu an în criză pentru ambeleţări, România şi Bulgaria. La iarnă va fi cel mai dificil moment,când vor veni facturile la utilităţi."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO