Companii

Unilever si Orkla, in lupta pentru piata margarinei

Unilever si Orkla, in lupta pentru piata margarinei
16.03.2009, 00:00 1017

Unilever South Central Europe si Orkla Foods Romania, principalii jucatori pe piata locala a margarinei, estimata la aproape 50 mil. euro, spun ca pozitionarea pe segmente de nisa poate genera cresteri in continuare, desi anul trecut vanzarile de margarina au scazut cu 2% in volum.

Cei doi competitori principali au intrat deja pe piata cu astfel de marci, Unilever prin brandul Becel, printre putinele produse de acest gen cu ingrediente anticolesterol, iar Orkla cu Wiesana D'Olive, margarina cu ulei de masline.
"Categoria margarinei este o piata matura, pe care consumul este stabil, in special pe segmentul margarinei tartinabile (pentru sandvisuri). In schimb, pe segmentul margarinei pentru gatit, consumul este in crestere", au declarat reprezentantii Unilever South Central Europe (USCE), companie care coordoneaza din Bucuresti operatiunile grupului din Romania, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia, Moldova si Kosovo.
Potrivit studiilor companiei de cercetare Nielsen, in timp ce procentul detinut de vanzarile de margarina fara arome a scazut anul trecut la nivelul intregii piete cu 1,4% in valoare, la 88%, vanzarile de margarina cu aroma de smantana s-au dublat, iar cele pe baza de unt au ajuns la peste 5% din piata, fata de circa 4% in urma cu un an.
Anul trecut, vanzarile de margarina au ajuns la peste 26 mil. kilograme in retail, in scadere cu 2% fata de rezultatele obtinute in 2007, si 175,1 mil. lei (47,5 mil. euro), in crestere cu 12% fata de anul precedent, potrivit studiilor The Nielsen Company.
Aproximativ 34% din vanzari au fost realizate in hipermarketuri si supermarketuri, comertul de margarina prin intermediul acestui segment de retail luand un avans de peste sase procente fata de anul precedent.
Conform aceluiasi studiu, cea mai vanduta marca de margarina pe plan local din ultimii doi ani este Delma. Brandul din portofoliul USCE a avut in perioada decembrie 2008 -ianuarie 2009 o cota de piata valorica de 39,1% si o cota de piata in volum de 45,1%, potrivit reprezentantilor Unilever, care citeaza studiile The Nielsen Company. In aceeasi perioada, marca Rama, numarul doi pe piata, a detinut o cota de piata valorica de 22,3%.
"Productia noastra de margarina a crescut in 2008, iar vanzarile au continuat sa creasca, atat cantitativ, cat si valoric", au declarat reprezentantii Unilever, care nu au precizat insa valoarea vanzarilor pe acest segment.
Cea mai mare parte a productiei de margarina din gamele Delma si Rama este obtinuta in fabrica de alimente de pe platforma industriala a Unilever de la Ploiesti, in timp ce variantele Rama Olivio, Delma cu unt si Delma pentru gatit sunt produse in Polonia, iar margarina Becel este produsa in Cehia si Polonia. Deoarece intreaga productie regionala a companiei este concentrata la Ploiesti, Unilever produce de doi ani pe plan local si margarina Kaliakra, brand comercializat exclusiv in Bulgaria, unde Unilever este lider de piata.
Potrivit datelor companiei de retail audit MEMRB, citate de reprezentantii Orkla Foods Romania, importurile reprezinta aproximativ 1% din piata locala de margarina.
"Cu exceptia margarinei Kaliakra, pe care o comercializam exclusiv pe piata din Bulgaria, vindem cea mai mare parte a productiei locale pe piata din Romania, iar o mica parte din productia de Delma si Rama este comercializata in Republica Moldova", sustin reprezentantii filialei Unilever. In timp ce Unilever produce margarina doar sub branduri proprii si numai pentru comertul in retail, Orkla Foods Romania produce si margarina industriala, comercializata ca materie prima pentru alti producatori din industria alimentara, cat si sub marcile private ale lanturilor de supermarketuri si hipermarketuri prezente pe plan local. "Marcile private au inca o pondere mica in piata de margarina, desi au inregistrat o usoara crestere in 2008. In acest moment acestea detin 2% din piata totala de margarina", au declarat reprezentantii Orkla Foods Romania.
Filiala locala a grupului norvegian Orkla produce si comercializeaza pe plan local brandurile Wiesana, Holland, Linco (ambalate atat la caserola cat si la pachet), Frushtuck (doar la caserola), Unirea (doar la pachet), Selecta si Paticrem (branduri de margarina industriala). Astfel, in afara de Unilever, Orkla Foods Romania mai are competitori pe plan local companiile producatoare de margarina industriala, Puratos si Eurocas.
"Orkla Foods Romania este lider pe segmentul margarina pentru gatit, avand o cota de piata de 76% in volum, din care brandul Unirea detine 64,7%, motiv pentru care brandul Unirea va beneficia de o sustinere dedicata in acest an. Pe segmentul de margarina ambalata in caserole am inregistrat de asemenea cresteri ale cotei de piata anul trecut", potrivit reprezentantilor companiei care citeaza studiile MEMRB.
Atat reprezentantii Orkla Foods Romania, cat si cei ai Unilever South Central Europe sustin ca vanzarile de margarina detin o pondere importanta, in cazul Orkla, din cifra de afaceri a companiei, iar in businessul Unilever din vanzarile de produse alimentare. Cu toate acestea, nici unul dintre producatori nu a dezvaluit cifrele exacte.
In plus, cei doi competitori citeaza studii diferite de piata. Astfel, Unilever foloseste datele Nielsen, in timp ce Orkla lucreaza cu MEMRB. Din acest motiv, cotele de piata furnizate de cei doi producatori citeaza datele companiei de piata cu care lucreaza fiecare. Reprezentantii Unilever afirma ca in perioada decembrie 2008-ianuarie 2009 compania a inregistrat o cota de piata valorica de 62,7% pe piata margarinei (vanzari estimate de ZF la aproape 30 mil. euro), cu 0,3% in crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent (potrivit The Nielsen Company), iar reprezentantii Orkla declara ca filiala locala a grupului norvegian detinea in perioada noiembrie-decembrie a anului trecut o cota valorica de 42%, potrivit MEMRB.
Cu doar doi ani in urma, lupta dintre cei doi jucatori era mult mai stransa. Astfel, in timp ce Unilever detinea la inceputul anului 2007 peste 50% din valoarea pietei locale a margarinei, Orkla detinea peste 50% din volumul acesteia (fara marcile private) in perioada ianuarie-februarie 2007, potrivit datelor MEMRB.
Insa, dupa ce Orkla a decis sa renunte la o parte din branduri in urma unor restructurari de portofoliu, iar Unilever si-a extins portofoliul, grupul norvegian a inceput sa piarda din procentele detinute pe piata margarinei. Astfel, dupa prima jumatate a anului trecut, Orkla Foods Romania detinea 43% din piata locala a margarinei, potrivit datelor MEMRB, citate de reprezentantii companiei, procent care la finalul anului a scazut la 42%.
Producatorul Orkla este prezent pe plan local prin intermediul a doua companii, Productie Ardealul din Covasna (unde produce pateuri, conserve, gemuri, sosuri, mustar, ketchup sub brandurile Tomi si Bunatati de la Bunica) si Orkla Foods Romania, care inglobeaza capacitatile de productie din Iasi (aluaturi congelate sun brandul Linco), Bucuresti (margarina pentru consum) si Craiova (margarina industriala), asigurand in acelasi timp managementul grupului local.
Orkla Foods Romania a rulat la nivelul anului 2007 afaceri de peste 95,9 mil. lei (28,7 mil. euro), potrivit Ministerului Finantelor.
De asemenea, reprezentantii USCE, companie care avut afaceri pe piata romaneasca de 163 de milioane de euro in 2007, isi propun pentru anul acesta continuarea cresterii, investind in dezvoltarea businessului -atat in Romania, cat si in intreaga regiune a Europei Centrale si de Sud.
 
O piata restransa
Top producatori
1. Unilever
2. Orkla Foods
3. Private Label
4. Zaklady Przemyslu
5. Raisio Foods Poland
Top branduri
1. Delma (Unilever)
2. Rama (Unilever)
3. Unirea (Orkla)
4. Wiesana (Orkla)
5. Linco (Orkla)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO