Companii

Vanzarile MOL au crescut anul trecut cu 46%, dar compania ramane pe pierderi

10.03.2003, 00:00 20

MOL Romania Petroleum Products SRL, filiala a grupului petrolier ungar, a incheiat 2002 cu venituri de 75 milioane dolari, in crestere cu 46% fata de anul anterior. Compania a incheiat anul trecut cu pierderi, potrivit standardelor internationale de contabilitate, ca si alti operatori de profil de pe piata romaneasca a benzinariilor. Operatorul ungar este al doilea jucator care anunta o crestere majora a veniturilor in 2002 pe piata romaneasca a distributiei de carburanti, dupa compania italiana Agip, cu o cifra de afaceri cu 52% mai mare decat in 2001.
"Media vanzarilor de carburanti pe statie a crescut in litri cu circa 40% fata de anul anterior, acesta fiind un indicator cheie pentru  cresterea cotei de piata. In acelasi timp a crescut si numarul de benzinarii la 47. Dar realist vorbind, nu se poate sa nu se observe ca adaosurile comerciale pe care politici de monopol le-au tinut in mod fortat la niveluri scazute nu au permis nici in 2002 obtinerea de profit in sistemul contabil international, situatia agravandu-se in cea de a doua jumatate  a anului", a comentat rezultatele financiare de pe 2002 Aliz Kosza, directorul executiv al MOL Romania.
Anul trecut, reteaua de benzinarii a MOL s-a extins de la 42 de statii la 47, fiind cea mai mare retea de benzinarii MOL din afara Ungariei, potrivit site-ului grupului ungar.
Pentru acest an, oficialii companiei prognozeaza o crestere a veniturilor, bazata pe strategiile de dezvoltare a retelei si de furnizare de noi produse si servicii.
"Bugetul pe 2003 a fost construit plecand de la rezultatele anului trecut, dar din pacate nu stim ce ne rezerva piata. Reteaua va continua sa se extinda cu 8-10 benzinarii pe an pentru a ajunge la o acoperire nationala", a mai spus Aliz Kosza. Aceasta a precizat ca sunt in constructie doua statii la Constanta si Cluj, urmand sa inceapa in curand constructia unei noi benzinarii in capitala.
Pe piata distributiei de carburanti, SNP Petrom opereaza aproximativ 580 de benzinarii, urmata de Rompetrol (aproximativ 140 de benzinarii), Lukoil (90), Shell (81), OMV (49), MOL (47), Agip (20), alte 500-600 de benzinarii fiind in proprietatea benzinarilor particulari, potrivit ultimelor date disponibile din piata. Vanzarile de carburanti de pe piata romaneasca sunt estimate pentru 2002 la aproximativ doua miliarde dolari de catre unii specialisti din piata.
Oficialii MOL Romania au anuntat in urma cu un an ca intentioneaza sa ocupe pozitia a doua pe piata romaneasca a distributiei de carburanti pana in 2010, cand spera sa controleze cel putin 10% din cererea interna. Competitia pe piata benzinariilor a devenit acerba anul trecut in "spatele" SNP Petrom, in conditiile in care grupul petrolier privat Rompetrol, OMV (Austria) sau Lukoil (Rusia) au facut investitii de ordinul zecilor de milioane de dolari pentru a se plasa cat mai bine pe piata romaneasca in contextul unei extinderi la nivel regional in zona Europei Centrale si de Est. Aceasta crestere a competitivitatii pe piata benzinariilor mizeaza si pe o crestere a consumului de carburanti in Romania, unde se inregistreaza inca una dintre cele mai reduse rate de consum din Europa.
Grupul ungar MOL a intrat pe piata romaneasca in 1995, valoarea investitiilor sale ridicandu-se in acest moment la aproximativ 87 milioane dolari. MOL Romania activeaza in patru domenii de activitate - reteaua statiilor de benzina, desfacerea benzinei en gros, desfacerea uleiurilor si desfacerea gazului lichefiat.
La finele anului trecut, reprezentanti ai grupului MOL au declarat ca numarul de benzinarii va fi dublat pe piata romaneasca in urmatorii trei ani. Valoarea acestor investitii este estimata de catre specialisti la circa 40-50 mil.$.
Grupul Magyar Olej es Gazipari (MOL), care activeaza in domeniul petrolului si al gazelor naturale  a raportat pentru 2002 un profit net de 66,3 mld. forinti (circa 257 mil.$) si venituri nete din vanzari de 1.159,8 mld. forinti (4,49 mld.$), din care peste un sfert realizate in afara Ungariei.
MOL impreuna cu partenerul slovac, compania Slovnaft, opereaza in 8 tari aproximativ 800 de benzinarii.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO