Companii

Viagra, inca numarul unu dupa cinci ani

23.10.2003, 00:00 19



La cinci ani dupa introducerea pe piata a medicamentului Viagra, impotriva disfunctiei erectile, directorul executiv al Pfizer, Henry McKinnell, a declarat, pentru saptamanalul Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, ca o versiune pentru femei a acestui produs va fi disponibila in cinci ani.sLEADENDt



"Medicamentul va fi pe piata cel mai tarziu in cinci ani", a afirmat McKinnell.



Desi anuntul sau este foarte neclar, neprecizand ce efect ar avea noul produs asupra femeilor sau cine ar trebui sa il ia, efectele acestei declaratii ar putea fi comparabile celui de acum cinci ani, cand compania a scos la vanzare Viagra, atragand atentia nu numai asupra produsului propiu-zis, ci si asupra unei boli care nu era nicicum una dintre temele de discutie lesnicioase dintre medici si pacienti. In prezent, disfunctia erectila, sau impotenta nu mai este un subiect tabu, Viagra prezentandu-se din acest punct de vedere drept un deschizator de drumuri.



In ultimii cinci ani, evolutia pastilei albastre a fost remarcabila, Viagra devenind o marca la fel de cunoscuta pe plan mondial ca si Coca-Cola.



Totusi, in viitoarele luni, produsul va avea doi competitori notabili: este vorba despre medicamentul Levitra, produs in colaborare de GlaxoSmithKline si Bayer si despre Cialis, dezvoltat de compania Eli Lilly.



Insa incercarile de cucerire a segmentului de piata vizat vor fi anevoioase, apreciaza analistii citati de New York Times.



Pe de o parte, spun acestia, Pfizer nu a avut nevoie decat foarte rar sa dea explicatii despre modul de actiune sau eficienta medicamentului lor, de aceasta sarcina achitandu-se voluntar presa din intreaga lume.



Acelasi lucru nu va fi valabil si pentru Levitra sau Cialis, companiile producatoare fiind obligate sa intre puternic in detalii pentru a convinge populatia ca medicamentele lor ofera ceva nou fata de binecunoscutul Viagra, lucru care necesita resurse financiare deloc neglijabile si o foarte buna capacitate de promovare.



Ambele aspecte se pot dovedi problematice, deoarece concurentii Pfizer sunt firme europene, care nu sunt obisnuite cu promovarea produselor lor prin campanii publicitare in adevaratul sens al cuvantului, spre deosebire de Pfizer, considerat un as in domeniu. Latura financiara este si ea incerta, intrucat s-a constatat in cazul Viagra ca veniturile obtinute, desi importante, au fost departe de estimarile initiale, iar piata nu are o expansiune foarte rapida.



Desigur, noile medicamente in general dau nastere unei deschideri a pietei avantajoasa tuturor produselor din clasa respectiva, in parte pentru ca atrag atentia asupra problemei de baza.



GSK si Bayer spera ca va fi o situatie similara si acum, citand studii care arata ca 152 de milioane de barbati din lumea intreaga, dintre care cel putin 30 de milioane doar in Statele Unite, sufera de impotenta. Dintre acestia, circa 90% nu au incercat niciodata sa-si trateze deficientele.



Cu toate acestea, predictiile referitoare la niste vanzari incredibile ar fi false, subliniaza analistul C. J. Sylvester, deoarece acestea s-ar baza pe o ipoteza falsa, si anume ca barbatii care nu se trateaza fie nu sunt constienti de faptul ca au o problema, fie nu stiu ca exista un tratament pentru aceasta. Dar la cinci ani dupa aparitia Viagra, cele doua variante sunt practic imposibile.



GlaxoSmithKline si Bayer insista ca Levitra actioneaza cam in acelasi mod cu Viagra, dar mai rapid, afirmatie contestata de Pfizer.



Intre timp, Eli Lilly intentioneaza sa demonstreze ca Cialis este eficient pentru o perioada de 36 de ore, in loc de 4-5 ore, cum este cazul la Viagra si Levitra.



Prin urmare, conform observatiilor facute in tari unde sunt deja aprobate toate trei medicamentele, precum Australia, Marea Britanie, Franta si Germania, Cialis inregistreaza un succes mai mare decat Levitra, desi Viagra este in continuare lider al pietei.



Aparent, in anumite zone ale lumii, Viagra a gasit, printre destinatari, si categorii de barbati care nu sufera de disfunctie erectila, ci de o temere psihica. Astfel, potrivit ziarului columbian El Tiempo, in 1998, dupa lansarea medicamentului in Columbia, in trei luni Pfizer a vandut 300.000 de pastile. In prezent, pe piata columbiana de profil, Viagra isi disputa intaietatea cu Eromxin, un medicament lansat in 2000 de Lafrancol - un laborator columbian - cu aceeasi compozitie ca Viagra, dar la jumatate de pret.



Actualmente, in farmaciile columbiene se gasesc cel putin 24 de produse impotriva disfunctiei erectile, vanzarile estimate pentru 2003 fiind de 2.800.000 de pastile. Circa 35% din respondetii unui sondaj realizat de Bayer s-au declarat tentati sa ia pastile de acest tip, printre acestia fiind, in afara persoane cu reale probleme, barbati care vor sa obtina o erectie prelungita pentru a-si "multumi" numeroasele partenere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO